۲۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۴۰۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی:

اتحاد افق در رؤیت هلال شرط نیست

خبرگزاری رسا ـ مسوول دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه اتحاد افق در رؤیت هلال شرط نیست گفت: خبر اثبات هلال ماه شوال از سایت دفتر اعلام می شود.
آيت الله صافي گلپايگاني

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی، مسوول دفتر حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، شامگاه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: اگر رویت هلال ماه شوال برای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مد ظله ثابت شود، از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له (www.saafi.net) اعلام می‌گردد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا طبق فتوای این مرجع تقلید، در اثبات حلول ماه جدید و رویت هلال برای‌ سایر کشورها و مناطق جغرافیایی، ‌اتحاد افق معتبر است یا اشتراک در نیمکره کافی می باشد، گفت: طبق نظر معظم له، اگر هلال ماه در منقطه‌ای‌ دیده و شرعا ثابت شود، برای‌ سایر مناطق‌ که‌ در هنگام رؤیت‌ در شب ‌یا روز با آن منطقه مشترک هستند، کافی‌ و معتبر است.

مسوول دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ادامه داد: در این صورت، اگر طبق نظر برخی کارشناسان و منجمان، هلال ماه در سایر کشورهایی که در شب با ما اشتراک دارند، دیده و شرعا اثبات شود، برای ساکنان سایر مناطق‌ که‌ در هنگام رؤیت‌ در شب ‌یا روز با آن منطقه مشترک هستند، کافی است.

 

وی افزود: طبق نظر برخی از متخصصان نجوم، هلال ماه در غروب شنبه علاوه بر یمن و استرالیا، در جنوب عربستان و هندوستان نیز در مرز رؤیت پذیری قرار دارد. پس اگر رویت هلال در این کشورها و مناطق ثابت شود، برای ما کافی است.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی، با اشاره به پاسخ منتشره این مرجع تقلید به استفتای برخی از مقلدان در این باره گفت: مقلد هر مرجعی‌ باید طبق‌ فتوای‌ مرجع‌ تقلید خود عمل‌ کند.

 

وی خاطر نشان کرد: مردم مومنی که مراجعشان توافق‌ افق را در اشتراک حکم رؤیت‌ هلال برای‌ بلد دیگر معتبر می دانند، باید این‌ جهت‌ را مراعات‌ کنند.

 

مسوول دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی درباره استفاده از ابزار بزرگنمایی و تجهیزات نجومی مانند تلسکوپ و دوربین های قوی در استهلال گفت:طبق فتوای معظم له، رؤیت هلال با چشم مسلّّح مورد اشكال است.


همچنین امروز دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با انتشار بیانیه ای، توضیحاتی درباره اعلام زمان عید سعید فطر داد.

 

متن این بیانیه بدین شرح است:

 

«در پی تماس‌های مکرر تلفنی و حجم بسیار زیاد نامه‌های الکترونیکی وارده به سایت رسمی حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله الشریف، بدینوسیله به اطلاع عزیزان و مؤمنان خداجوی می‌رساند در صورتی که غروب شنبه 28/6/88 هلال ماه شوال، رؤیت و به محضر معظم له ثابت گردد، خبر مربوطه از طریق سایت رسمی مرجعیت به آدرس www.saafi.net اعلام می‌گردد.

 

لذا ضمن ارج نهادن به احساسات پاک دینی مؤمنان روزه‌دار و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از همه برادران و خواهران عزیز و با ایمان درخواست می‌کنیم منتظر اعلام خبر از طریق پایگاه اطلاع رسانی معظم له باشند و از ارسال ایمیل و نیز اشغال خطوط مختلف دفتر، خودداری نمایند».

ارسال نظرات