۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۴۰۴۶۵
پس از یک هفته تبلیغات؛

غلیان شور و شعور انتخاباتی در خراسان جنوبی

غلیان شور و شعور انتخاباتی در خراسان جنوبی
تبلیغات یک هفته ای کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی صبح امروز به پایان رسید و شور و شعور انتخاباتی در این استان در اوج قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی،  یک هفته تبلیغات پررنگ نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی صبح امروز (پنجشنبه) پایان یافت و پس از رقابت جدی نامزدها در چهار حوزه انتخابیه این استان، انتخاب برای روز تعیین سرنوشت آغاز شده است.

براساس آخرین آمار ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی ۵۷ نامزد انتخابات مجلس یازدهم در این استان حضور دارند و از آغاز تبلیغات نامزدها در ۲۴ بهمن امسال تا امروز یکم اسفند ۱۳ نامزد از ادامه رقابت انصراف دادند.

اکنون نگاه‌ها به ۵۶۴ هزار و ۹ نفر واجد شرایط رای دادن در خراسان جنوبی است تا فردا (جمعه) دوم اسفند با خلق حماسه حضور، چهار نفر را با انتخاب خود به عنوان نمایندگان مردم راهی بهارستان کنند.

از ساعت صفر روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه که شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات بود تا ساعت هشت صبح امروز (پنجشنبه)، فضای انتخاباتی استان خراسان جنوبی در چهار حوزه انتخابیه با تب و تاب‌های مختلف همراه بود.

مشاهدات میدانی نشان داد که تبلیغات نامزدها با شعارهای گوناگون در این دوره از فضای حقیقی به فضای مجازی کشیده شد و شاهد کاهش چشمگیر تبلیغات محیطی بودیم.

شروع تبلیغات در استان با ۷۰ نامزد تایید صلاحیت شده بود که به مرور با انصراف برخی نامزدها در آخرین روز تبلیغات این تعداد به ۵۷ نفر رسید به طوری که برخی نامزدها دیروز را برای اعلام انصراف در جلسات انتخاباتی انتخاب کردند و برخی به نفع نامزدهای دیگر کنار رفتند.

هر چهار حوزه انتخابیه استان از این انصرافی‌ها سهمی داشته‌اند و براساس آخرین آمار به ثبت رسیده پنج نفر در حوزه انتخابیه «بیرجند، درمیان و خوسف»، چهار نفر در حوزه انتخابیه «نهبندان و سربیشه»، ۲ نفر در حوزه انتخابیه «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه» و ۲ نفر هم در حوزه انتخابیه «قاینات و زیرکوه» از ادامه رقابت منصرف شده‌اند.

برای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف که از اهمیت خاصی برخوردار است، ۲۲ نفر وارد عرصه رقابت شدند که با انصراف پنج نفر آمار نامزدها به ۱۷ نفر رسیده است و به گفته فرماندار بیرجند ۱۵ نامزد در مرکز استان ستاد انتخاباتی راه‌اندازی کردند.

حوزه انتخابیه «نهبندان و سربیشه» بیشترین انصراف نامزدها را داشته است و فضای انتخاباتی در این ۲ شهرستان مرزی رقابتی گزارش شده است.

روزهایی که گذشت نامزدها با گرایش‌ها و سلایق مختلف تمام تلاش خود را در فضای مجازی و حقیقی به کار گرفتند تا نظر و رای مردم را جلب کنند و البته گاهی مرزهای اخلاقی هم در این رقابت سخت درنوردیده شد و از دادن وعده‌های گوناگون هم مانند گذشته دریغ نکردند.

وضعیت رقابت بین نامزدهای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف هر روز جدی‌تر و مناظره‌های انتخاباتی نیز در چند نوبت بین چند نامزد این حوزه انتخابیه در مساجد و بین مردم برگزار شد که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.

علیرغم اینکه برخی مکان‌ها از سوی شهرداری برای تبلیغات رایگان و مساوی نامزدها از قبل آماده شد اما بیشتر نامزدها به سمت فضای مجازی رفتند و تبلیغات را در این فضا از طریق هواداران خود در شبکه‌های اجتماعی دنبال کردند.

همچنین در کمپین‌هایی که حامیان برخی نامزدها با استفاده از بستر فضای مجازی راه انداخته‌ بودند، برخی شایعات و افشاگری‌ها منتشر شد که به نوعی مصداقی از بداخلاقی انتخاباتی محسوب می‌شود.

بازار اعلام حمایت‌ برخی افراد صاحبنام و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی داخل و خارج استان از نامزدها نیز داغ بود و البته نامزدها هم در انعکاس نامه‌ها و میثاق نامه‌های که با دیگران بسته‌اند و قرار است از آنها حمایت کنند، کم نگذاشتند.

ستاد مردمی تبلیغات انتخاباتی انقلاب اسلامی با شعار «حضور حداکثری - انتخاب آگاهانه» نیز شامگاه ۲۷ بهمن در شهر بیرجند آغاز به کار و مسوول این ستاد اعلام کرد که این پایگاه وظیفه خود را تبیین و روشنگری در زمینه اهداف انقلاب اسلامی قرار داده است.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که در بیانیه‌ ابتدای تبلیغات رسمی نامزدها، اسامی ۱۲ نامزد در چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی را اعلام کرده بود، اکنون در هر حوزه یک نامزد واحد را معرفی کرده است.

این در حالی است که شورای اصلاح طلبان استان خراسان جوبی شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ماه در بیانیه‌ای ضمن دعوت از مردم برای حضور در انتخابات اعلام کرد که از ارائه لیست در استان معذور است.

این شورا تصریح کرد: احزاب اصلاح‌طلب عضو شورا، یا تشکل‌های اصلاح‌طلب شهرستان‌ها در صورتی که در هر یک از چهار حوزه انتخابیه استان قصد حمایت از نامزد یا نامزدهایی را دارند، فقط با نام و نشان شفاف و با مسئولیت خود مجاز به این کار خواهند بود و استفاده از نام و نماد شورای اصلاح‌طلبان استان یا عناوین کلی و مبهم مانند ائتلاف اصلاح‌طلبان و موارد مشابه مجاز و مورد تایید نخواهد بود.

بتدریج در روزهای تبلیغات نامزدها برخی احزاب اصلاح طلب در استان خراسان جنوبی با حمایت از نامزدهای مورد نظر بر شور انتخاباتی این دوره افزودند.

احزاب مختلف از جمله حزب اسلامی کار، ندای ایرانیان، مردم سالاری، کارگزاران سازندگی، جمعیت حقوق بشر زنان، تدبیر و توسعه ایران اسلامی و خانه کارگر به صورت مستقل حمایت خود را از یک نامزد در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی اعلام کرده‌اند.

شواهد حاکی است اکنون نامزدهای اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدالگرا و مستقل در همه حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی حضور دارند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: میزان مشارکت مردم استان خراسان جنوبی در انتخابات، همواره بالای ۷۲ درصد بوده است.

ناصر خوش خبر افزود: استان خراسان جنوبی بعد از تاسیس (سال ۱۳۸۳ به بعد) ۱۳ دوره سابقه برگزاری انتخابات دارد.

وی بیان کرد: براساس آمار وزارت کشور، در تمامی این ۱۳ مرتبه، میزان مشارکت مردم استان در انتخابات بیش از ۷۲ درصد بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم متدین و متعهد خراسان جنوبی با حساسیت به موضوع تعیین سرنوشت کشور در انتخابات مشارکت دارند.

وی با اشاره به مهیا بودن شرایط استان برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی ملزومات، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات دوم اسفند ماه فراهم شده و خوشبختانه مشکل و محدودیتی نداریم.

خوش خبر از دایر شدن ۶۷۷ شعبه اخذ رای در سطح استان خبر داد و گفت: آمار شعب اخذ رای در این دوره به نسبت دوره گذشته ۷۱ مورد بیشتر است.

وی به تامین دستگاه‌های احراز هویت مورد نیاز برای استقرار در شعب اخذ رای استان اشاره کرد و افزود: انجام مانور انتخاباتی برای کنترل و ارزیابی دستگاه‌های احراز هویت و میزان آمادگی عوامل اجرایی از دیگر اقداماتی است که ستاد انتخابات خراسان جنوبی انجام داده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم دیروز (چهارشنبه) با صدور پیامی مردم را به حضور پررنگ‌تر از همیشه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دعوت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در این پیام اظهار داشت: دشمنان و بدخواهان مردم عزیز ایران که همواره همه‌ی گزینه‌ها برای ضربه زدن به مردم عزیزمان را روی میز دارند و از هیچ مکر و حیله‌ای فروگذار نیستند، در تصورات باطل خویش می‌خواهند انتخاباتِ امسال که بسیار مهم است از ارزش آن بکاهند.

وی افزود: با نیرنگ و توطئه به‌دنبال این هستند که ملت سربلند ما که از اعتبار سیاسی بالایی در سرنوشت خود برخوردار است و همواره حضورشان در انتخابات در سطح جهان بی‌بدیل بوده از این حضور در میدان عزم و اراده باز دارند، زهی خیال باطل و ان‌شاءاللّه شاهد خواهیم بود که مردم انقلابی ایران عزیز و خصوصا مردم بصیر و بلندپایه خراسان جنوبی بینی دشمنان و بدخواهان را به خاک خواهند مالید و با حضور پررنگ‌تر از همیشه در روز دوم اسفندماه بر سر صندوق های رأی؛ بیگانه و بیگانه پرست را مأیوس و سرافکنده خواهند کرد.

تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از ساعت صفر بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شد که مهلت تبلیغات برابر قانون یک هفته است و ساعت ۸ صبح پنجشنبه یکم اسفند پایان یافت.

۱۲۷ داوطلب در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند و در نهایت اسامی ۷۰ نامزد شامل ۶۵ مرد و پنج زن برای این استان از سوی شورای نگهبان اعلام شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است و ۶۷۷ شعبه اخذ رای در این استان دایر می‌شود که ۷۱ شعبه نسبت به انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است.

گفتنی است خراسان جنوبی چهار کرسی در مجلس یازدهم دارد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات