۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۴۱۲۶۱

چشم‌بند موشه دایان بر صورت بن سلمان

چشم‌بند موشه دایان بر صورت بن سلمان
اگرچه مقامات سعودی و در راس آن‌ها محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، پروژه آشکارسازی روابط برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کنند، اما نباید در این معادله از نقش امارات متحده عربی نیز غافل شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، طی هفته‌های اخیر، به‌خصوص پس از اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ و نتانیاهو، دیدار‌های مخفیانه و آشکار متعددی میان مقامات ارشد کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و اعضای موساد و دیگر مقامات رژیم اشغالگر قدس انجام شده است.

این بار، اکثر ملاقات‌ها نه در سرزمین‌های اشغالی و تل آویو، بلکه در خاک کشور‌های عربی و در دربار سعودی‌ها و قطری‌ها بود. این موضوع بیانگر تلاش کشور‌های عربی برای آشکارسازی روابط پشت پرده خود با صهیونیست‌هاست.

انتشار اخبار مربوط به سفر رئیس موساد به قطر و دیدار وی با مقامات ارشد این کشور، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت! طی هفته اول بهمن ماه، رئیس موساد همراه یکی از فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونستی وارد دوحه، پایتخت قطر شدند و با محمد بن احمد المسند، رئیس سرویس‌اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی امیر قطر دیدار کردند.

این برای دومین بار در شش ماه گذشته است که رئیس موساد به دوحه سفر می‌کند. چنانچه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب اسرائیل بیتنا افشا کرده است، موضوع اصلی مذاکرات رئیس موساد و مقامات قطری، حماس و ارتباطات دوحه و این جنبش فلسطینی بوده است.

خاخام صهیونیستی در کاخ ملک سلمان
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی نیز طی روز‌های اخیر، بنا به توصیه فرزندش محمد بن‌سلمان که اصلی‌ترین مسوول پروژه عادی سازی روابط کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، به بهانه برقراری گفتگو میان ادیان مختلف، پذیرای یک خاخام اسرائیلی در کاخ پادشاهی ریاض بوده است.

در همین خصوص، اخیرا فیصل بن عبدالرحمن بن معمر، دبیرکل مرکز ملک عبدا... برای گفتگو میان پیروان ادیان همراه اعضای هیأت مدیره این مرکز از دین‌های مختلف با سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی دیدار کردند.

روزنامه عربی ۲۱ در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت، از جمله افرادی که در این دیدار حضور داشت خاخام اسرائیلی دیوید روزِن بود. رسانه‌های سعودی و صهیونیستی تاکید کردند حضور یک خاخام دارای تابعیت اسرائیلی در قصر پادشاهی سعودی اتفاقی بی سابقه در تاریخ عربستان است.

حساب توییتری اسرائیل بالعربیه ضمن انتشار تصاویر این دیدار مدعی شد: این اقدام در چارچوب تلاش‌های مورد ستایش برای ساخت پل‌های تسامح میان ادیان مختلف انجام شده است! لازم به ذکر است در ماه گذشته نیز سندی از سوی سعودی‌ها امضا شد که مطابق آن، اسرائیلی‌ها اجازه دارند برای انجام امور تجاری و دینی به عربستان سعودی سفر کنند. این اقدام نیز برای اولین بار صورت می‌گرفت.

بازی اماراتی‌ها در زمین صهیونیست‌ها
اگرچه مقامات سعودی و در راس آن‌ها محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، پروژه آشکارسازی روابط برخی کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کنند، اما نباید در این معادله از نقش امارات متحده عربی نیز غافل شد. حدود دو ماه قبل، عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات متحده عربی، ضمن بازنشر مقاله پایگاه اسپکتیتور در خصوص لزوم عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود، رسما از طرح کشور‌های عربی برای ایجاد رابطه مستقیم و آشکار با تل آویو پرده برداشت.

هرچند سال هاست مقامات سیاسی و امنیتی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس چنین ارتباطی را با رژیم اشغالگر قدس برقرار کرده‌اند، اما هم اکنون سران کشور‌های عربی قصد دارند این روابط را از فاز پنهان خارج و به فاز آشکار هدایت کنند. بنیامین نتانیاهو نیز ضمن استقبال از اقدام توییتری وزیر خارجه امارات تاکید کرد:زمان آن فرا رسیده است که عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی محقق شود و طرفین به سوی صلح گام بردارند.

سرمایه گذاری ۵۰ ساله
بیشتر تحلیلگران مسائل منطقه غرب آسیا تاکید دارند تلاش سعودی‌ها (و متعاقبا دیگر کشور‌های همپیمان واشنگتن در منطقه) برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس، معطوف به ماه‌ها و سال‌های اخیرنمی شود. این تلاش وقیحانه، پس از پایان جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی پس از سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ میلادی آغاز شده است.

محصول این اقدامات ننگین سعودی‌ها، ارتباطات پشت پرده‌ای بود که از آن زمان تا کنون همواره میان دستگاه‌های امنیتی کشور‌های عربی و موساد برقرار شده است. وجه اشتراک ملک فهد، ملک عبدا... و ملک سلمان دقیقا همان میل و رغبت آن‌ها مبنی بر پذیرش و شناسایی رژیم صهیونیستی و آشکارسازی روابط آن‌ها و تل آویو بوده است. به عبارت بهتر، مدت‌هاست پروژه عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شده و هم‌اکنون ریاض و دیگر بازیگران عربی حوزه خلیج‌فارس قصد آشکارسازی این روند را دارند.

به عنوان مثال، تماس‌های سری و محرمانه بین سلمان بن عبد العزیز، پادشاه کنونی عربستان با رژیم صهیونیستی، از زمانی که وی امیر ریاض بود با افرادی همچون اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

وی محمد بن سلمان فرزندش را نیز از سال‌ها قبل وارد این روابط ویژه با رژیم صهیونیستی کرده است. بنابراین، بسیار اشتباه است که تصور کنیم نقش آفرینی خاص ولیعهد سعودی‌ها در پروسه آشکارسازی روابط اعراب و رژیم اشغالگر قدس، به تازگی و متعاقب روابط خاص وی و مقامات کاخ سفید صورت پذیرفته است.

این نقش آفرینی محصول پروسه طولانی مدتی است که البته درنهایت، نتیجه و فرجامی به جز شکست و تباهی برای بن سلمان و دیگر طرفداران عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس نخواهد داشت./1360/

ارسال نظرات