۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۴۱۳۶۶
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران مطرح کرد؛

فلسفه ابتلاء و امتحان الهی در آیات و روایات

فلسفه ابتلاء و امتحان الهی در آیات و روایات
حجت الاسلام ارشاد به فلسفه ابتلاء و امتحان الهی در آیات و روایات پرداخت و گفت: ایمان به خداوند تحمل مشکلات را سهل می کند.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با استناد به آیه 51 سوره توبه، گفت: خداوند در این آیه می فرماید: بگو هرگز جز آنچه خدا برای ما خواسته به ما نخواهد رسید، اوست مولای ما، و البته اهل ایمان در هر حال باید بر خدا توکل کنند.

وی افزود: از منظر اسلام فلسفه بسیاری از ابتلائات، دشواری‌ها و بیماری‌ها از ناحیه خود انسان‌ها است و بعضا برخی ابتلائات امتحانات الهی بوده تا انسان به واسطه آن به رشد و تعالی دست یابد.

حجت الاسلام ارشاد بیان داشت: بی شک خدای متعال که درد را ایجاد کرد طبق صریح روایات؛ درمان آن را هم خلق فرموده است، بنابراین شفا تنها از جانب اوست. قرآن کریم در سوره شعرا آیه 80 می فرماید: هنگامی که بیمار می شدم او شفایم می‌دهد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه شافی و معافی به معنای شفا دهنده و عافیت دهنده از اسماء الهی است، عنوان کرد: تنها خواست خداوند در اجابت دعای انسان موثر است.

وی افزود: روایات بسیاری وجود دارد که در زمان نزول گرفتاری، بلا و بیماری باید حالت انقطاع و التجاء به سوی خدای متعال پیدا کرد و تنها از او که مدیر و مدبر عالم هستی است درخواست گشایش و عافیت طلب کرد چرا که یاد خدا آرام بخش دلها است.

حجت الاسلام ارشاد اضافه کرد: در این برهه زمانی که بیماری کرونا ویروس سایه اضطراب و ترس را بر جامعه علوی گسترانده باید گفت انسانی که با دید توحیدی و الهی به عالم نظارگر است نباید تحت تاثیر اطلاعات بی اساس قرار بگیرد و توکل و آرامش که از روح بلند یک مومن برخاسته را به تزلزل و انفعال وا دارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: طبق آیات الهی هیچ آسیبی به انسان نمی رسد مگر به اراده الهی چون همه امور در عالم هستی مسخر و مقهور اراده خداوند عزیز است فلذا جامعه متدین ایمانی با رعایت نکات بهداشتی و احتیاط و دقت در عواملی که باعث انتشار این بیماری می شود با توکل بر خدا و خواندن دعا هایی که انسان را در حفظ و حفاظت الهی قرار می دهند آرامش روحی خود را حفظ کنند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات