۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۶۴۱۳۷۵
خدمات اجتماعی طلاب (23)

حلقه مفقوده در خدمات اجتماعی طلاب

حلقه مفقوده در خدمات اجتماعی طلاب
حجت الاسلام حسین زاده با اشاره به حضور طلاب در عرصه‌های جهادی گفت: حلقه مفقوده جریان فعالان فرهنگی یا خدمات اجتماعی، شبکه فعالان اجتماعی در میان روحانیون و طلاب است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خدمات اجتماعی طلاب با حضور فعالان اجتماعی حوزه روحانیت در خبرگزاری رسا برگزار شد. در بخش اول به بررسی فعالیت‌های گروه‌های جهادی طلبگی پرداخته شد، در بخش دوم از این نشست اهمیت حضور طلاب در عرصه جهادی مورد بحث قرار گرفت. متن زیر گزارش بخش دوم و پایانی است که تقدیم مخاطبین محترم می‌شود.

 

گزارش تفصیلی/2

 

حجت الاسلام عبدالملکی ابتدا به محوریت یافتن حضور طلاب در عرصه جهادی اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم که در موضوع کار جهادی مرکزیت و محوریت صحیحی در بین طلاب نداریم. باید فعالین فرهنگی از کارهای یک دیگر اطلاع داشته باشند و همگی ذیل یک سیستم فعالیت کنند.

ما باید در ذیل کارهای فرهنگی خود، بحث رسانه را داشته باشیم؛ بعضی از دوستان کوچک‌ترین کاری را که انجام می‌دهند، در رسانه‌ها منعکس می‌کند، چون با همین به اصطلاح سلبریتی‌ها و فضای مجازی کاملاً آشنا هستند.

انعکاس اخبار از طریق رسانه

آنها در بحث تخصصی خودشان کاری انجام می‌دهند، منعکس می‌کنند؛ ولی فعالیت‌هایی که رفقای طلبه ما انجام دادند، هیچ جایی منعکس نشده است. بخشی‌ از آن مربوط می‌شود به تفکر غلط ما که اگر کاری برای خدا بود، نباید در جایی منعکس شود. این فکر کاملاً غلط است و نتیجه‌اش می‌شود همان تفکری که می‌گفتند شما آخوندها تا حالا کجا بودید؟

 

گزارش تفصیلی/2

 

ما یک ابزار مهم در جنگ نرم و خدمات جهادی به نام رسانه داریم که دشمن انقلاب، نظام و اسلام از آن استفاده زیادی کرده و می‌کند، ما نیز باید فعالیت خود را در این عرصه زیادتر کنیم و گزارش آن را به عموم مردم اطلاع بدهیم.

مراقب اتاق فکرهای ایجاد آسیب‌های اجتماعی باشیم

حجت الاسلام لواسانی در ادامه به مسئله کنترل آسیب‌های اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: با نگاه به آسیب‌های اجتماعی، درک می‌کنیم که بعضی از آنها طبیعی نیستند و احساس می‌شود که این آسیب‌ها کنترل و هدایت شده، تحت امر یک اتاق فکری در جامعه به وجود آمده‌اند.

مثلاً برای ایجاد آسیب در حوزه حجاب و عفاف اتفاق فکر هوشمندی ایجاد شده است، درباره اعتیاد هم همین اتفاق افتاده است و تلاش می‌کند تا اعتیاد را در جامعه رواج بدهد، مقام معظم رهبری فرمودند که غرق نسل جوان در فسادهای گوناگون و اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور یکی از سیاست‌های پیاده شده توسط استکبار و استعمار است.

حضور طلاب در این موضوع، مانند حضور طلاب برای دفاع از دین است، همانگونه که در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و همه صحنه‌هایی که در تاریخ شیعه مشاهده می‌کنید، خط انقلاب و اهل بیت همراه با حضور پررنگ طلاب است، در این موضوع نیز ضرورت حضور طلاب به دلیل ابعاد گسترده جنگ فرهنگی ضرورت زیادی دارد و باید حضور مستمر و جریان‌ساز داشته باشیم.

 

گزارش تفصیلی/2

 

حلقه مفقوده جریان فعالان اجتماعی

سپس حجت الاسلام حسین زاده به حلقه مفقوده در فعالان فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: حلقه مفقوده جریان فعالان فرهنگی یا خدمات اجتماعی طلاب که صورت گرفته، شبکه فعالان اجتماعی در میان روحانیون است و فکر می‌کنم که با توجه به فرمایش اخیر رهبر انقلاب در جمع اعضای شورا مدیریت یا مرکز مدیریت حوزه از سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی حوزه علمیه این مطالبه را داشتند که کارها را واگذار کنند و از طلاب جوان مطالبه کنند.

در عرصه سیل سیستان و بعضی عرصه‌های جهادی مجموعه‌های مختلف با وجود هزینه‌های هنگفتی که داشت با کمک مردم و آستان مقدس حضرت معصومه بسته‌هایی آماده شد و با تداخل موضوع سیل با ایام فاطمیه، همین بسته‌های خوراکی و فرهنگی، پتو، لباس و ... توسط طلاب به مردم داده شد اما از نظر آموزشی از جانب حوزه علمیه با طلاب بستر همکاری فراهم نشد.

نگرشی ایجاد شده است و خبرگزاری رسا و حوزه هم نمی‌توانند آن را تغییر بدهند و آن اینکه هر طلبه‌ای وارد عرصه فعالیت فرهنگی و جهادی شد، درس نمی‌خواند و این دید غلطی است.

 

گزارش تفصیلی/2

 

ده برابر الان کار جهادی را گسترش دهید

در پایان حجت الاسلام مرادی با اشاره به خاطره‌ای از رهبر انقلاب گفت: در دیداری که به خدمت حضرت آقا رسیدیم، چهل نفر از دوستان جهادی حضور داشتند و حضرت آقا بر روی بحث گفتمان سازی تاکید داشتند و گفتند که چرا باید 80 درصد جوان‌های ما از این فضای جهادی محروم باشند و شما کاری کنید که این فضا ده برابر شود و می‌خواهم بگویم که صد برابر شود اما عمرتان شاید کفاف ندهد ولی حداقل ده برابر کاری باشد که الان انجام می‌دهید.

برای گفتمان سازی چیزی که لازم داریم، هنر است و گفتند که مستندها و فیلم‌های جهادی را که نشان‌ می‌دهید، می‌بینم و معمولا از هنر خالی است و هنر در آن زیاد دیده نمی‌شود. علاوه بر بحث هنر مسئله دیگری که مهم است، بحث تولید علم و تجربه‌نگاری در این عرصه‌ها است که خلاء جدی داریم و اگر بخواهیم کار گسترش پیدا کند و گفتمان‌سازی کنیم، باید محتوایی داشته باشیم و نسبت به آن محتوا فعالیت‌های خودمان را شکل بدهیم.

مجموعه ما تلاش می‌کند تا هرجایی که می‌رود، این کار را انجام بدهد، مثلا در سیل پلدختر حضور پیدا کردیم و اهدافی که یک گروه طلبگی می‌تواند در این منطقه پیاده کند، پیدا کردیم و گفتیم که چه راهکارهایی است و برای رسیدن به آن نزدیک بیست تا سی مدل را نوشتیم.

گفتنی است که نشست تخصصی خدمات اجتماعی طلاب با حضور حجت الاسلام دکتر سید امیر عبدالملکی مسئول گروه جهادی الکفیل، حجت الاسلام حسن مرادی مدیر موسسه جهادی تبلیغی بلاغ مبین، حجت الاسلام امیر لواسانی فعال اجتماعی در حوزه مبارزه با اعتیاد و حجت الاسلام مهدی حسین زاده عضو هیئت امنای قرارگاه مردمی اربعین چهارشنبه 16 بهمن ماه در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد. /882/ 502/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
خدا قوت
1
0