۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۴۱۴۳۲
گفتاری از آیت الله خائفی؛

چه کنیم تا به مقام شهود و حضور برسیم

چه کنیم تا به مقام شهود و حضور برسیم
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم گفت: جنات این عالم، جنات معرفت و جنات مقام است. جنتی را که معرفت در آن وجود دارد، معرفت الله است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله حاج شیخ عبدالله خائفی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان درس خارج فقه خود با اشاره به آیه شریفه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّیٰ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَیٰ» تاکید کردند: «این آیه شریفه نظم و هدایت را در جهان هستی به ما معرفی فرمود. نظم و هدایت دو هدیه و دو نماد ارزشی جهان هستی است. جهان هستی حرکتش به سوی هدف، با نظم و با هدایت انجام می‌گیرد.»

این استاد حوزه افزود: «نظم و هدایت از بشارت های الهی و مصداق رحمانیت و رحیمیت الله تعالی است‌. همچنین رحمانیت و رحیمیتی خداوند متعال در بسم الله الرحمن الرحیم اشاره کرده، دو ارزش، دو هدیه و دو بشارت خداوند به انسان ها است که ما با رحمانیت و رحیمیت جهان هستی را با نظم و با هدایت آفریدیم. »

آیت الله خائفی ادامه داد: «هدایت و نظم جز برای عبودیت انسان نیست. همچنانکه خداوند متعال فرموده‌اند: «ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون» در حقیقت برای عبادت الله تعالی است که جهان هستی، منظم و با هدایت آفریده شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود هدایت در همه مظاهر آفرینش تاکید کرد: «هدایت هرچیزی در جای خودش قرار دارد. یعنی اجرام فلکیه، اجرام عنصریه، عقول تا آب و باد و خاک و آتش همه و همه منظم و هدایت شده اند. انسانها هم منظم و هدایت شده هستند؛ لکن هدایت و نظم برای عبادت انسانها در عالم هستی است. عبادت از ارزش های انسانها و جنت آفرین است. »

آیت الله خائفی افزود: «در این عالم جناتی وجود دارد که به تعبیر آن عارف معروف گفت اگر انسان ارزش آن را بداند، دیگر اشتیاقی به جنت بهشت پیدا نخواهد کرد. جنات این عالم، جنات معرفت و جنات مقام است. جنتی را که معرفت در آن وجود دارد، معرفت الله است. جنتی که مقام نبوت، مقام ولایت و مقام رسالت در آن است که اگر این مقام نبی اکرم نبود و اگر ایشان محبوب الله نبود، هیچ گاه به رسالت و به نبوت نمی رسیدند. در حقیقت مقام حبیب بودن نبی اکرم مقامی از مقامات ارزشی این عالم هستی است که با این مقام توانست به مقام رسالت و نبوت نائل آید.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: «در جهان هستی نظم و هدایت وجود دارد و این نظم و هدایت است که انسان را به سوی مقصد و مقاصد انسانی هدایت می کند. به عبارت دیگر ما اگر از آب بخواهیم سنگ شود، او قدرت سنگ شدن را ندارد؛ یعنی او هدایت به سوی سنگ شدن نشده و توقع سنگ شدن آب، توقع باطلی است. اینکه او برای چیز دیگری هدایت شده است. همچنانکه سنگ هم برای این هدایت شده که مثلا در ساختمان بکار برده شود. در انسانها هم هدایت عبودیت و استعداد عبودیت بکار برده شده. انسان، استعداد تحصیل مقام عالی حبیبیت و خُلَّت را دارد که غیر این را اگر از او بخواهید و طلب کنید محال است. درحقیقت انسانیت انسان اقتضای رشد و ارتقای به مقامات عالیه را دارد. بنابر این باید سعی کنیم این مقامات عالیه را طی کنیم تا به مقام شهود و حضور برسیم. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات