۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۴۱۴۶۱

اقبال جوانان به سندرز

اقبال جوانان به سندرز
آمریکایی‌ها در حالی برای انتخاب چهل‌و‌ششمین رییس‌جمهور این کشور سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹) روانه صندوق‌های رأی خواهند شد که نتایج درون‌حزبی در این کشور نشان می‌دهد که «برنی سندرز» از سوی دموکرات‌ها رقیب «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، آمریکایی‌ها در حالی برای انتخاب چهل‌و‌ششمین رییس‌جمهور این کشور سوم نوامبر 2020 (13 آبان‌ماه 1399) روانه صندوق‌های رأی خواهند شد که نتایج درون‌حزبی در این کشور نشان می‌دهد که «برنی سندرز» از سوی دموکرات‌ها رقیب «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه خواهد بود. او با سیاست‌های اجتماعی -خدماتی که در پیش گرفته است مورد استقبال جوانان و اقشار مختلف جامعه روبه‌رو شده است، چرا که جوانان خواستار بهبود در وضعیت مسائل اجتماعی و خدماتی هستند؛ آنگونه که «حمیدرضا غلام‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید؛ سندرز به دلیل رویکرد سوسیالیستی که دارد میان جوانان آمریکایی با استقبال روبه‌رو شده است، با شرایطی که از گروه‌های سرمایه‌داری جمهوری‌خواهان دیدند، نتیجه گرفتند که دنباله‌روی رویکردهای سندرز باشند.

سال 2016 ترامپ با راه‌اندازی یک کمپین سیاسی علیه «هیلاری کلینتون» توانست در ایالت‌های خاکستری مانند کارولینای شمالی و فلوریدا پیروز شود. علاوه بر این، تبلیغات ترامپ در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که به «دیوار آبی» شهرت یافته بودند هم جواب داد و او توانست در انتخابات 2016 به پیروزی برسد اما این بار مسائل انتخابات و نامزدها متفاوت هستند و مشخص نیست که ترامپ باز هم بتواند همان کار را انجام دهد یا نه؛ چرا که رقیب او یعنی «برنی سندرز» نامزد سوسیال‌دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز گذشته با جلب حمایت 28 موکل انتخاباتی، در سه ایالت آیوا، نیوهمپشایر و نوادا، توانست از سایر رقبای هم‌حزبی خود پیشی گیرد و دیگر هم‌حزبی او «پیت بوتجج» با 22 هیات انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفت.

افزون بر انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر 2020، بخشی از کرسی‌های کنگره هم به رأی گذاشته می‌شوند. در این روز، از میان 100 کرسی مجلس سنا، 34 کرسی به رأی گذاشته می‌شوند و دموکرات‌ها شانس آن را دارند که به در اکثریت بودن جمهوری‌خواهان در این مجلس پایان دهند. در مجلس نمایندگان هم که همه 435 کرسی به رأی گذاشته می‌شوند، دموکرات‌ها قصد دارند از اکثریت خود در این مجلس دفاع کنند.

گفته می‌شود، رییس‌جمهور و معاون رییس‌جمهور آمریکا به صورت مستقیم با رأی مردم انتخاب نمی‌شوند، بلکه توسط افرادی موسوم به «الکتورها» (گزینندگان) و طی فرایندی موسوم به «مجمع گزینندگان» الکترال کالج (Electoral college)صورت می‌گیرد. در واقع، مردم در انتخابات به این الکتورها رأی می‌دهند. مجمع گزینندگان، در واقع شامل 538 الکتور است که هر چهار سال یک‌بار برای انتخاب رییس‌جمهور تشکیل می‌دهند. فردی که بتواند 270 رأی الکتور را به دست بیاورد، پیروز انتخابات اعلام می‌شود و به‌عنوان رییس‌جمهور به کاخ سفید راه پیدا می‌کند. آمریکایی‌ها قرار است سوم نوامبر 2020 (13 آبان‌ماه 1399) برای انتخاب چهل‌وششمین رییس‌جمهور این کشور روانه صندوق‌های رأی شوند که نتایج درون‌حزبی در این کشور نشان می‌دهد «برنی سندرز» از سوی دموکرات‌ها رقیب «دونالد ترامپ» جمهوریخواه خواهد بود.

غلامزاده: جوانان آمریکا به دلیل رویکردهای اجتماعی سندرز به او علاقه‌مند شده‌اند

«حمیدرضاغلامزاده» کارشناس مسائل بین‌الملل درگفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به پیشتازی سندرز در میان دموکرات‌ها و علاقه‌مندی جوانان آمریکایی به گرایش‌های سیاسی او عنوان کرد: سندرز به دلیل رویکرد سوسیالیستی‌ای که دارد میان جوانان آمریکایی با استقبال روبه‌رو شده است چرا که جوانان خواستار بهبود در وضعیت مسائل اجتماعی و خدماتی هستند و با شرایطی که از گروه‌های سرمایه‌داری جمهوری‌خواهان دیدند، نتیجه گرفتند که دنباله‌روی رویکردهای سندرز باشند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: با اشاره به اینکه سیاست دونالد ترامپ توزیع ثروت و توجه به مسائل سرمایه‌داری است، می‌بینیم که دانشجویان در جامعه آمریکا دارای بدهی‌هایی به مراکز علمی خود شدند؛ حتی جامعه دانش‌آموزی هم دارای بدهی‌هایی هستند که تا چند صد دلار می‌رسد. افزون بر این، بیمه و خدمات از دیگر مسائل مورد توجه مردم است که در مقابل هزینه‌های سنگین و توزیع ثروتی که دیدند، موج همراهی و استقبال از سیاست‌های سندرز شکل یافته است.

سندرز، تنها رقیب ترامپ

 غلامزاده با اشاره به اینکه سیاست‌های ترامپ ضربه‌هایی به مسائل سیاسی و اجتماعی آمریکا زده است، تصریح کرد: با توجه به این ضربه‌ها، تنها کسی که می‌تواند در مقابل سیاست‌های ترامپ ایستادگی و مبارزه کند، سندرز است. رویکردها و سخنان جذاب سندرز موجب شده است تا نگاه قشر جوانان به او بیشتر شود به‌خصوص اینکه او سیاست سوسیالیستی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: استقبال از سندرز فقط به جوانان آمریکایی خلاصه نمی‌شود به‌خصوص پس از ظلمی که چهار سال قبل به او شد و اینکه خانم هیلاری را به ایشان ترجیح دادند و در روز آخر که خواستند نامزد را معرفی کنند به دروغ کلینتون را برنده دموکرات‌ها اعلام کردند و در این‌باره یک ظلمی به سندرز شد. سر آن ماجرا که کلینتون به‌عنوان نماینده نخبه جامعه سیاسی دموکرات‌ها معرفی شد، اکنون مردم آمریکا دنبال کسی ازجنس خودشان هستند و به این دلیل است که از او حمایت سنگین می‌کنند.

وی ادامه داد: احتمال برنده‌شدن سندرز در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها به دلیل حامیان زیاد او، بعید نیست کسی که در ایالت‌های متعدد( آیوا) برنده شود به احتمال قوی به نامزدی برسد. او که اکنون در ایالت‌های آیوا، نیوهمپشایر و نوادا پیروز شده است، این احتمال وجود دارد که به پیروزی نهایی حزبی دست یابد چرا که هر کس که درچند دهه اخیر رییس‌جمهور شده در یکی از این رقابت‌های درون‌حزبی در این ایالت‌های عنوان‌شده برنده شده است. این ایالت‌ها به صورت سنتی و مهندسی‌شده می‌توانند موج گسترده‌ای به نفع یک نامزد راه بیندازند؛ به این دلیل است که احتمال پیروزی آقای سندرز بیشتر شده است.

مبارزه ساختاری سندرز

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سندرز می‌تواند در برابر ترامپ به پیروزی برسد، گفت: سندرز، نهاد قدرت سنتی آمریکا را ندارد و مخالف آن نگاه سنتی است و به گونه‌ای دست به مبارزه با ساختار زده؛ کاری شبیه ترامپ که چهار سال پیش در بین جمهوری‌خواهان انجام داد. سندرز این شیوه را در پیش گرفته است و از کمک‌های دیگران در تبلیغات استفاده نمی‌کند و توانسته بازی را به هم زند چرا که بر حمایت مالی خودش تکیه کرده است. سندرز همانند ترامپ در میان دموکرات‌ها برخلاف آب شنا می‌کند.

نخستین‌ها در قدرت

وی با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که «پیت بوته جج» که به گرایش جنسی وقیحانه خود افتخار می‌کند نیز رییس‌جمهور آمریکا شود، یادآور شد: دموکرات‌ها برای نخستین‌بار رییس‌جمهور سیاه (اوباما) معرفی و حتی کاندیدای خانم همانند کلینتون معرفی کردند و این احتمال وجود دارد که «بوته جج» که یک نامزد همجنس‌باز است را معرفی کنند چرا که او اولین کسی است که موضوعات جنسی را در این سمت مورد توجه قرار داده و شاید جامعه آمریکایی به‌عنوان اولین رییس‌جمهور همجنس‌باز به آن نگاه کنند. غلامزاده تاکید کرد با این وجود دونالد ترامپ وضعیت رأی ثابت خود را دارد، یعنی اگرچه محبوبیت بالایی ندارد اما پایگاه رأی ثابت خود را دارد و با توجه به اینکه رای‌ها به صورت الکترال است، این شانس می‌رود که ترامپ بار دیگر رییس‌جمهور آمریکا شود. اگر موج دموکرات‌ها در برابر جمهوریخواهان قوی باشد و بتواند جلوی ترامپ بایستد، شاید معادلات به نفع سندرز جلو رود.

تلاش یک لابی صهیونیست برای شکست سندرز

گزارش رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد یکی از گروه‌های ناظر بر روند انتخاباتی آمریکا از تلاش یک لابی صهیونیستی برای ممانعت از پیشتازی «برنی سندرز» نامزد یهودی و سوسیال‌دموکرات در انتخابات 2020 خبر داد.

اسپوتنیک گزارش داد این لابی صهیونیستی که به «آیپک» وابسته است و تحت عنوان «اکثریت دموکراتیک برای اسرائیل» فعالیت می‌کند، تاکنون بیش از 4/1 میلیون دلار علیه سندرز هزینه کرده که از این مبلغ، 800 میلیون دلار صرف تبلیغات در ایالت آیوا شده و 600 میلیون دلار نیز به همین امر در ایالت نوادا تعلق گرفته است. گفته می‌شود سندرز که یهودی است، منتقد سرسخت سیاست‌های تل‌آویو در قبال فلسطینی‌هاست.

پس از آن سندرز توانست هیلاری کلینتون را با اختلاف زیادی در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر شکست دهد. برنی سندرز می‌گوید که پیروزی او در نیوهمپشایر نشان می‌دهد که مردم خواستار تغییرات واقعی‌اند. سندرز در 12 ژوئیه 2016 به نفع هیلاری کلینتون از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده کنار کشید.

وعده‌های انتخاباتی2020 سندرز شامل طرح‌های سوسیالیستی می‌شود. از جمله وعده‌های او می‌توان به پوشش همگانی سلامت رایگان، دانشگاه‌های رایگان و شغل تضمین‌شده برای همه افراد اشاره کرد./1360/

منبع : صبح نو

ارسال نظرات