۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۴۱۷۹۸

قم ایستاده است

قم ایستاده است
باوجود بمباران خبر‌های منفی درباره کرونا زندگی در قم جریان دارد و مردم این شهر با همدلی در حال شکست این بیماری هستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، قم زنده است؛ حتی در روزهایی که نگران‌کننده‌ترین اخبار مربوط به کرونا منتشر می‌شود. قم از همان روز 30 بهمن که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تست 2 بیمار مشکوک به کرونا در قم مثبت بوده و هر 2 بیمار فوت کرده‌اند در شرایط ویژه‌ای قرار گرفت. یک هفته بعد از بمباران خبری علیه قم، این شهر همچنان مانند روزهای عادی به زندگی ادامه می‌دهد؛ کارگران مشغول کار هستند، ادارات فعالند و رفت و آمد و زندگی جریان دارد.

از همان روزهای نخست قمی‌ها برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده با مشکل مواجه بودند اما پس از وعده‌های وزیر بهداشت و با همکاری پایگاه‌های بسیج طرح توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده اجرا شد. دیگر مشاهده مردم ماسک‌زده و دستکش به دست در قم عادی شده و شهروندان برای مقابله با کرونا بسیج شده‌اند. قمی‌ها کاملا توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و تا می‌توانند در خیابان‌ها و پیاده‌روهای شلوغ حرکت نمی‌کنند. یکی از کاسبان خیابان صفائیه به خبرنگار ما می‌گوید: زندگی جریان دارد و من مشتری‌های خود را دارم البته طبیعی است که به خاطر کرونا مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند اما اینگونه نیست که زندگی عادی مردم مختل شود. علی یک کارمند است؛ وی می‌گوید: در قم همه به شرایط کرونایی عادت کرده‌ایم. همه چیز را ضدعفونی می‌کنیم. با وجود اینکه می‌توانم در محل کار حاضر نشوم اما با رعایت موارد بهداشتی سر کار می‌روم. ما حتی موبایل‌ها را هر روز ضدعفونی می‌کنیم.

وی درباره مشکلات مربوط به تهیه ماسک می‌گوید: روزهای اول ماسک در قم نبود و اگر بود عرضه نمی‌شد اما در حال حاضر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به صورت رایگان توزیع می‌شود و داروخانه‌ها هم روزانه به تعداد محدودی به هر نفر ماسک می‌فروشند. علی درباره قیمت‌های نجومی ماسک هم می‌گوید: من هم شنیده‌ام که ماسک را با قیمت نجومی در تهران می‌فروخته‌اند اما همین امروز (چهارشنبه) 4 ماسک را به قیمت 2 هزار تومان از داروخانه‌ای در منطقه پردیسان قم خریدم. اینجا آن حس همدلی و کمک شکل گرفته و مردم با امید به زندگی خود ادامه می‌دهند. درست است که اخبار منفی درباره شیوع ویروس کرونا در قم زیاد است اما در مقابل همدلی و محبت شهروندان به همدیگر به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده است.

* از نانوا تا طلبه علیه کرونا

عکس‌های کرونایی که از قم منتشر می‌شود نشان‌دهنده گوشه‌ای از حس و حال این روزهای قم است؛ شهروندان تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کنند و برای کمک به بسیج مقابله با کرونا تا جایی که در توان‌شان است کمک می‌کنند. تصایر خیاطی که در حال دوختن ماسک دست‌ساز است، نانوایی که ماسک رایگان توزیع می‌کند و روحانیانی که به دل خطر زده و به کمک بیماران کرونایی شتافته‌اند. انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال کاربران قرار گرفته، چراکه بیانگر این است که همچنان امید در قم زنده است و زنده می‌ماند. خانه طلاب جوان و گروه جهادی محبین‌الائمه(ع)، 2 گروه جهادی در قم با ارسال نامه‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کردند: در هر سطحی و به هر شکلی که این دوستان صلاح بدانند و اعلام نیاز کنند، آماده خدمت هستیم؛ از پرستاری از بیماران قرنطینه ‌شده گرفته تا توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کردن اماکن مختلف. کاظم‌زاده، از مسوولان خانه طلاب قم در این باره می‌گوید: «ما واقعا در مقابل همشهریان و هموطنان خود احساس وظیفه می‌کنیم و حتی از خدمت به بیماران مبتلا به کرونا که در قرنطینه نگهداری می‌شوند هم- با علم به خطرات احتمالی آن- ابایی نداریم و این کار را وظیفه خودمان می‌دانیم.

مردم ما فطرتا ایثارگر هستند و همدیگر را دوست دارند. کافی است در شرایط سخت و حساس، یک عده پیش‌قدم خدمت‌رسانی و تزریق روحیه امید شوند، بقیه مردم هم به‌ سرعت با آنها همراه می‌شوند. این اتفاق در کمتر از یک نیم‌روز برای ما و این حرکت داوطلبانه‌مان هم افتاد. از سراسر کشور، تعداد زیادی از هموطنان از اقشار مختلف از طرح ما استقبال و برای همراهی با آن اعلام آمادگی کردند. بعضی‌های‌شان بعد از تماس با مراکز مختلف و جست‌وجو در اینترنت، با هر زحمتی بود، ما را پیدا کرده و پیام محبت و همدلی‌شان را به ما رساندند. تا این لحظه 20 گروه از طلبه‌ها و حدود 150 نفر از هموطنان غیرطلبه برای همراهی با این حرکت اعلام آمادگی کرده‌اند. پیام‌هایی که از مردم دریافت کردیم، واقعا به خود ما دلگرمی می‌دهد. یک گروه گفته‌اند «اگر لازم باشد، می‌توانیم اقلام ضدعفونی‌کننده و... را تهیه کنیم»، یک نفر گفته «من می‌توانم در دوختن ماسک‌های بهداشتی کمک کنم»، خانم‌های طلبه و غیرطلبه هم وارد عمل شده و اعلام آمادگی کرده‌اند.

همه این ابراز محبت‌ها یک پیام واضح دارد؛ اینکه ما یک خانواده‌ایم و حالا که تعدادی از اعضای این خانواده گرفتار رنج بیماری شده‌اند، باقی اعضا از انجام هیچ کمکی به آنها دریغ نمی‌کنند». قم زنده است؛ خبرهای خوب کرونایی هم از راه می‌رسد. 34 بیمار کرونایی که بستری شده بودند بهبود یافتند. تعداد مبتلایان روزانه که وزارت بهداشت اعلام می‌کند سرانجام کاهش یافت. روز سه‌شنبه اعلام شد تست 16 نفر در قم مثبت شده اما برای نخستین‌بار دیروز روند رو به رشد مبتلایان کاهشی شد و در قم تعداد مبتلایان 15 نفر شد. قمی‌ها بشدت نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و به شکست کرونا ایمان دارند. شهروندان قمی نیازی به قرنطینه شهر نمی‌بینند و اعتقاد دارند در قم همچنان امید جریان دارد.

***

[آیت‌الله بطحایی: زندگی در قم بدون هیچ مشکلی در جریان است]

عضو مجلس خبرگان درباره آخرین وضعیت شهر قم گفت: زندگی در این شهر خیلی عادی در جریان است و مردم علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و عمل به توصیه‌های خودمراقبتی برای حفظ سلامتی، در حال انجام امور روز‌مره‌شان هستند.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، ضمن تشکر و تقدیر از پرسنل زحمتکش و ایثارگر شبکه بهداشت، پزشکان و پرستاران فداکار و باگذشت که شبانه‌روز در حال انجام خدمات به بیماران سراسر کشور هستند، گفت: با وجود زحمات بی‌وقفه وزیر بهداشت در تسهیل امور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اما اظهارات وی درباره بانی بودن یک تاجر قمی در شیوع ویروس کرونا شایسته نبود، چرا که به قول پزشکان ویروس‌ها معمولا پراکنده‌اند و تاجر قمی برای تجارت و واردات ویروس به چین سفر نکرده است. وی با انتقاد شدید از برخی اظهارنظرهای غلط درباره قرنطینه کردن شهر قم به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا گفت: چنین اظهاراتی بی‌معنی و به دور از سیاست است، چرا که ویروس کرونا خیلی از شهرهای کشور را در برگرفته است و البته نباید از آن ترسید، بلکه به جای استرس و اضطراب باید گوش به فرامین پزشکی و بهداشتی برای جلوگیری از این بیماری داد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید به دلیل ویروس کرونا که مانند ویروس آنفلوآنزاست، اینقدر در جامعه رعب و وحشت ایجاد و مانور داده شود. البته برای چندمین بار به مردم توصیه می‌کنم نکات بهداشتی و خودمراقبتی همیشه و در هر حال رعایت شود اما نه تا جایی که مسأله از سوی برخی طوری بزرگ شود که زمینه احتکار ماسک و مواد ضدعفونی و بهداشتی برای عده‌ای سودجو مهیا شود. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بزرگنمایی یک بیماری که تلفات یک تا 2 درصدی دارد، آن هم برای افرادی که زمینه بیماری دارند، فقط بذر ناامیدی و ترس را در دل مردم در حالی که برای رهایی از امراض باید ضمن رعایت بهداشت، همیشه برای سلامت و تندرستی بر خدا توکل شود. آیت‌الله بطحایی بار دیگر از پرسنل زحمتکش وزارت بهداشت و عوامل مرتبط در ارائه خدمات شبانه‌روزی در مراکز درمانی به مردم تقدیر کرد و افزود: مردم شریف قم در وضعیت عادی قرار دارند و همچون ماه‌های گذشته امورات روز‌مره خود را انجام می‌دهند. همه جا باز است جز مراکز آموزشی.

***

روحانی: قرنطینه شهرها منتفی است

گروه اجتماعی: هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر شیوع ویروس کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است. به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز به شایعات درباره قرنطینه کردن شهرهای درگیر ویروس کرونا پایان داد و گفت: خوشبختانه در عرض یک الی 2 هفته اخیر، تلاش‌های بسیار خوبی در کشور هم در بخش پیشگیری، هم در بخش تشخیص، هم در بخش قرنطینه افراد و هم در بخش درمان انجام شده است. بنابراین در همه امور، هم از لحاظ آمار و ارقامی که باید به مردم منتقل شود و هم توصیه‌هایی که مردم باید گوش کنند و هم مراکزی که برای تشخیص و درمان وجود دارد باید به صورت متمرکز بدون توجه به شایعات به سخنان ستاد مبارزه با کرونا توجه شود. رئیس‌جمهوری ادامه داد: گزارشی دریافت کردم که کیت‌های تشخیص را که از خارج و از طریق سازمان بهداشت جهانی(WHO) وارد می‌کردیم– که البته همچنان به روند آن ادامه می‌دهیم– توسط متخصصان داخلی ما هم این کیت تولید شده و در حال آزمایش است. همه مراحل اولیه این کیت‌ها مثبت و قابل قبول بوده است و در نهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید می‌توانیم در مدت کوتاهی صدها هزار کیت، حتی میلیون‌ها از این کیت را تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیال‌شان راحت باشد اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد براحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند. رئیس‌جمهوری اظهارداشت: ویروس آنفلوآنزا هر سال در دنیا شیوع پیدا می‌کند و هر سال هم کشته می‌گیرد. در سال‌های اخیر در آمریکا، آمار نشان می‌دهد بین 12 هزار تا 100 هزار نفر قربانی آنفلوآنزا بوده‌اند. ویروس‌های مختلف آنفلوآنزا آمده و عده‌ای هم از بین رفته‌اند. روحانی با بیان اینکه تلفات کرونا بیشتر از آنفلوآنزا نیست، گفت: طبق نظر پزشکان و متخصصان البته نوع انتشار و سرایت آن ممکن است متفاوت باشد که اینها همه درست است.

متخصصان باید واقعیت را به مردم بگویند و برای مردم توضیح دهند. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته دیگری که می‌خواهم تأکید کنم درباره شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد مبنی بر اینکه فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزهایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود. بنابراین مردم به این فکر نباشند که فروشگاهی یا شهری بسته یا قرنطینه عمومی ایجاد می‌شود. همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد، بنابراین مردم هیچ گونه نگرانی از این نظر نداشته باشند. روحانی در ادامه تصریح کرد: به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم و نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی می‌شود و نه کوچک‌نمایی.

* جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان

آمارهای جدید از مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد روند ابتلا به این ویروس همچنان طبیعی است. دیروز کیانوش جهانپور در نشست خبری روزانه خود درباره مبتلایان به کرونا گفت: از روز سه‌شنبه 44 مورد جدید به تعداد مبتلایان به کرونا افزوده شده است. همچنین تعداد فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا به 19 نفر افزایش یافته است. بدین ترتیب آمار تشخیص قطعی مبتلایان به کرونا به 139 نفر رسیده است که بیشترین تعداد مبتلایان در قم و بعد از آن گیلان است. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات تعداد مبتلایان در نقاط مختلف کشور گفت: 15 مورد جدید در قم، 9 مورد در گیلان، 2 مورد در سیستان‌و‌بلوچستان، 4 مورد در تهران، یک نفر در استان مرکزی، 3 نفر در خوزستان، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، 2 نفر در فارس، 2 نفر در کهگیلویه و بویراحمد، یک نفر در سمنان، یک نفر در اردبیل و یک نفر هم در هرمزگان از ظهر دیروز تا امروز (چهارشنبه) ابتلای‌شان قطعی شده است. وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت یادآور شد: در 7 آزمایشگاه نمونه‌های مربوط به ویروس کرونا بررسی می‌شد که تا پایان هفته 15 آزمایشگاه در سراسر کشور نمونه‌های مربوط به کرونا را مورد آزمایش قرار خواهند داد ضمن اینکه تاکنون 53 بیمار بستری شده که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند از بیمارستان مرخص شده‌اند.

* دانشگاه‌ها هفته آینده تعطیل است

سعید نمکی پس از اتمام جلسه کمیته ملی کرونا گفت: دانشگاه‌های سراسر کشور طبق مصوبه کمیته ملی کرونا هفته آینده تعطیل خواهند بود که این مصوبه باید به امضای رئیس‌جمهور برسد. وزیر بهداشت ادامه داد: وضعیت دایر بودن یا تعطیلی مدارس نیز جمعه شب مشخص خواهد شد. مدارس مناطقی که در آنها موارد مثبت کرونا شناسایی شده در یک دوره 3 روزه تعطیل خواهند بود. لیست این مناطق جمعه شب اعلام خواهد شد. سعید نمکی گفت: در این جلسه مقرر شد به جای قرنطینه شهرها محدودیت‌هایی را برای افراد مشکوک و مبتلا اعمال کنند و اکیپ‌های ما در ورودی‌ شهرها مستقر می‌شوند و با تب سنج افراد مشکوک یا مبتلا را شناسایی می‌کنند.

* 7 دانشگاهی که تا پایان اسفند تعطیل شد

در پی شیوع ویروس کرونا تاکنون برخی دانشگاه‌های کشور اعلام کرده‌اند کلاس‌های حضوری آنها تا پایان اسفند تعطیل است و به صورت مجازی برگزار خواهد شد. با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر و به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر آن در محیط دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، از روز گذشته برخی دانشگاه‌ها اعلام کردند تا پایان اسفندماه کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد. دانشگاه‌های یزد، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان، خوزستان، لرستان و کاشان 7 دانشگاهی هستند که تا پایان سال کلاس‌های خود را به صورت الکترونیکی برگزار خواهند کرد.

* سردار حاجی‌زاده: مجموعه‌های مختلف سپاه برای مقابله با کرونا به دولت کمک می‌کنند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره اقدامات سپاه برای مقابله با شیوع بیماری کرونا گفت: مجموعه‌های مختلف سپاه هر جا نیاز باشد، کنار دولت هستند و کمک می‌کنند. به گزارش «وطن امروز»، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه بازدید از نمایشگاه «رونق تولید» که در مصلای تهران برپا شده است، در جمع خبرنگاران درباره اقدامات سپاه برای مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: بخش بهداشت و درمان کشور هر کمکی نیاز داشته باشد کمک خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم بود؛ مجموعه‌های مختلف سپاه همان گونه که فرمانده کل سپاه هم اعلام آمادگی کرده هر جا مشکلی باشد و نیاز باشد، کنار دولت هستند و کمک می‌کنند.

***

[گسترش کرونا در اروپا؛ ایتالیا 12 قربانی داد]

ایتالیا در روزهای اخیر با بیش از 300 مورد ابتلا و 12 مورد مرگ به کانون ویروس کرونا در اروپا بدل شده است. تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان به 2764 نفر افزایش یافت که از این تعداد چین با 2715 قربانی در رده نخست قرار دارد و در این بین ایتالیا با 12 مورد فوتی در صدر کشورهای قربانی این ویروس کشنده در اروپا قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، چندین کشور اروپایی از اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند که به نظر می‌رسد جملگی به گسترش شیوع بیماری در ایتالیا مرتبط باشد. اتریش، کرواسی و سوییس در اروپا، به علاوه الجزایر در آفریقا، گفتند شهروندانی که بیمار شده‌اند به ایتالیا سفر کرده بودند. از سوی دیگر، اولین تست مثبت ویروس کرونا در آمریکای لاتین گزارش شده است؛ یک شهروند برزیلی که تازه از ایتالیا برگشته است. ایتالیا در روزهای اخیر با بیش از 300 مورد ابتلا و 12 مورد مرگ به کانون ویروس کرونا در اروپا بدل شده است. اما همسایگان ایتالیا اعلام کرده‌اند بستن مرزها اقدامی نامتناسب با شرایط خواهد بود. روز سه‌شنبه همزمان با ظهور موارد تازه ابتلا در اروپا و بخش‌های مرکزی و جنوبی ایتالیا، وزرای بهداشت فرانسه، آلمان، ایتالیا و کمیسیون اتحادیه اروپایی در نشستی قول دادند مرزها با ایتالیا را باز نگاه دارند. به گزارش یورونیوز، همچنین فرانسه تایید کرد یک نفر جدید در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. این در حالی است که پیش‌تر هم یک فرد دیگر در این کشور به علت آلودگی به این ویروس فوت کرده بود.

فرانسه همچنین تایید کرده علاوه بر قربانی مزبور، 2 فرد دیگر نیز به کووید - 19 آلوده شده‌اند. بر این اساس تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به عدد 17 افزایش یافته است که از این تعداد 2 نفر جان باخته‌اند./1360/

منبع:وطن امروز

ارسال نظرات