۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۴۱۹۰۹
خدمات اجتماعی طلاب (22)

نقش اجتماعی طلاب در کنار مردم بودن است

نقش اجتماعی طلاب در کنار مردم بودن است
همواره علما و مراجع تقلید در بین مرد حضور داشتند و برزگان زیادی برای حل مشکلات جامعه تلاش کردند تا بتوانند ساختار اجتماعی شیعه را شکل بدهند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ طلاب و روحانیون اشخاصی هستند که اصول و مبانی دین را ملاک رفتار خود قرار می‌­دهند و تصمیم‌گیری­‌های خود را مبتنی بر آن صورت می‌دهند.

بنابراین در رابطه با خدمات اجتماعی طلاب ابتدا باید رابطه دین با اجتماع مشخص گردد تا در سایه آن خدمات اجتماعی طلاب هم معنا پیدا کند. دین برنامه‌ه­ای جامع برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی دارد و به همین خاطر دین در تار و پود زندگی بشر تنیده شده و با آن عجین می‌­باشد، یکی از عرصه‌­های آن محل حریف طلبی دین است که آن عرصه­ اجتماع می‌باشد.

در رابطه با خلقت خداوند باید گفت که خداوند، جهان را به گونه‌ای تدبیر کرده است که حرکت انسان‌ها در آن به صورت جمعی و کاروانی ­باشد و حتی نوع محشور شدن انسان در قیامت هم ابتداءا به صورت اجتماعی است و هر کس با امام خود محشور می‌­گردد و حتی علمای فلسفه ما گفته­‌اند که انسان­‌ها در این عالم بدن­‌هایشان کاملا از هم جدا می‌­باشد ولی در عالم برزخ همه ارواح به هم متصل می‌­باشند و این بغض انسا‌‌ن‌­ها نسبت به یکدیگر است که آنها را از هم جدا می‌سازد.

ضعف و قوت‌های فعالیت اجتماعی

پس اگر در یک جمع، فردی ضعیف عمل کند، حرکت همه جمع را در حد خود ضعیف کرده است و اگر شخصی در جمعی موحدتر باشد، حرکت تمام جمع را در حد وسع خودش سریعتر می­‌کند و شتاب می‌­بخشد.

بنابراین اجتماع و خدمت‌­های اجتماعی برای تمام کسانی که ادعای دین‌داری دارند، یک ضرورت می‌­باشد، چه رسد به طلاب که پرچم‌داران دین در اجتماع هستند. با این تصویری که بیان شد، دیگر حتی رفتارهای افراد نیز تاثیرگذار بر جمع هستند و تکبر، غرور و... فقط یک رفتار فردی نیستند.

طلبه و نقش امربه معروف او

طلبه و روحانی اولین ماموریتی که دارد، این است که خدمات اجتماعی داشته باشد و در این مسیر جزء وأمر بالمعروف تکن من اهله باشد، در ضمن خدمات اجتماعی‌­اش، خود را هم ایجاد می‌کند. بنابرین اگر طلبه‌ای می‌خواهد دینی عمل کند، باید هم در علم‌آموزی­‌ و هم در عملش اجتماع و خدمات اجتماعی را مد نظر قرار دهد.

اولین خدمت اجتماعی طلاب در مسأله علمی است، یعنی علومی را که جامعه بر آن استوار است، بررسی کند و در مسیر تمدن اسلامی قدم بردارد و برای رفاه مردم ذره‌­ای کوتاهی نکند. در این مسیر ممکن است بسیاری بگویند که تعداد زیادی از طلاب هستند که قدرت سیاسی برای راهبری این مسیر ندارند، بنابراین فعالیت‌شان بی اثر خواهد بود که در این صورت خواهیم گفت، روشنگری و مطالبه‌­گری یکی از مهم­ترین ابزارها برای تاثیرگذاری می‌باشد.

مطالبه‌گری مهمترین رکن فعالیت اجتماعی

یعنی مشکلات این علومی که در پیش گرفتیم و تاثیرات آن را بین مردم فریاد بزنند و بی‌فاید­گی آن را بیان کنند، از طرف دیگر خروجی‌های قوانین اسلامی را بازگو کنند تا مطالبه عمومی مردم از مسئولین گردد و از طرف دیگر  از قدرت جمعی و اجتماعی خود استفاده کنند و این امور و حل آنها را از مسئولین مطالبه کنند.

در مرحله­ دیگر ارتباط نزدیک با مردم داشته باشند و در جریان مشکلات آنها باشند و حتی المقدور در حل آنها تلاش کنند و شاید بتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین دلائل جایگاه مراجع تقلید در بین مردم همین بوده است. /882/ 703/

صدرا محمدی

ارسال نظرات