۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۴۲۰۲۶
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

توصیه مسؤولان بهداشتی درزمینهٔ کرونا باید برای همه حجت باشد

توصیه مسؤولان بهداشتی درزمینهٔ کرونا باید برای همه حجت باشد
امام‌جمعه بجنورد گفت: در مواجهه با ویروس کرونا همه باید اصول بهداشتی را رعایت کرده و توصیه‌های کارشناسان و مسؤولان بهداشت و درمان را حجت بدانیم و به آن‌ها اعتماد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و برخی از مناطق ایران، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم این است که خوبی‌ها و خوشی‌ها و ناگواری‌هایش به هم‌آمیخته است.

وی افزود: به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) این دنیا خانه‌ای است که با بلا پیچ خورده و پیچیده شده است؛ به‌گونه‌ای که هر چه زندگی را مانند یک کتاب ورق بزنیم هر ورق آن یک حادثه یا خوشی و یا ناخوشی در آن هست؛ بر این اساس اگر با این نگاه به دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که کسی همیشه خوشی مطلق یا ناراحتی مطلق داشته باشد در دنیا وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: حوادث پدید آمده در زندگی ما باید با این قانون کلی توجیه شوند که در نعمت‌ها شاکر خدا باشیم و در سختی‌ها و بیماری‌ها و گرفتاری‌ها استحکام داشته باشیم و مقاوم‌سازی کنیم نه آنکه خدای‌نکرده در ناگواری‌ها و مریضی‌ها ناسپاسی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از حوادثی که امروز در کشور ما و خیلی از کشورها پدید آمده، یک سختی و بیماری عمومی و ویروس جهانی به نام ویروس کرونا است که خیلی از کشورها را مبتلا کرده و کشور ما را هم کم‌وبیش فرا گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مقابل این حادثه اولاً باید همه ما اصول بهداشتی که از سوی مسؤولان و متولیان امر تأکید می‌شود را رعایت کنیم، اینجا بحث تخصص‌ها و کارشناسی است؛ وقتی کسی در یک رشته تخصص دارد و به‌عنوان متخصص به ما توصیه می‌کند باید توصیه‌های او را بپذیریم و مانند زمانی که یک مسئله شرعی را از مجتهد می‌شنویم و می‌پذیریم در اینجا هم توصیه و حرف کارشناس را قبول کرده و اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: در این‌گونه موارد باید حرف و سخن کارشناسان فن و کسانی که در بحث بهداشت و درمان تسلط دارند را حجت دانسته و به آن‌ها اعتماد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: علاوه بر آن عقل هم به ما می‌گوید در جایی که احتمال خطر می‌دهی خودت را مدیریت و کنترل کن؛ زیرا احتیاط طریق نجات و راه رهایی از گرفتاری است.

امام‌جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئله مهم در این پدیده جدید که خیلی از کشورها را مبتلا کرده و بالاخره سراغ کشور ما هم آمد و این است که در وهله اول به اصول بهداشتی اعتقاد و باور داشته باشیم و آن‌ها را رعایت کنیم زیرا به نفع خودمان است.

وی تصریح کرد: در این‌گونه موارد نباید خود اجتهاد کنیم بلکه وقتی متخصص و کارشناس به ما دستور می‌دهد باید از آن تبعیت کنیم؛ زیرا این متخصصان از لحاظ پزشکی گاهی توصیه‌های کلان پیشگیرانه را به ما می‌دهند که گرفتار این ویروس نشویم و گاهی راهکارهای درمان را به ما می‌دهند که باید همه این توصیه‌ها را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: به عنوان مثال توصیه می‌کنند در جمع زیاد نباشیم، اگر کسی آلوده است یا سرماخوردگی دارد و احتمال می‌دهد آلوده شده است در جمع ظاهر نشود؛ یعنی خودش ملاحظهٔ جمع را بکند و در جمع حاضر نشود و اگر سرفه و عطسه می‌زند در جمع ظاهر نشود و یا لااقل کاری بکند که دیگران آلوده نشوند؛ زیرا این عمل نوعی احترام به جمع و رعایت پیمان اجتماعی و حقوق شهروندی است.

وی افزود: باید با پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی متخصصان مراقب خود و جامعه باشیم تا ان‌شاءالله از این خطر به‌سلامت عبور کنیم./9314/ت210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
هادی رحیمی
ارسال نظرات