۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۶۴۲۰۳۹

ناشران ایتالیایی در خط مقدم تاثیر منفی کرونا

ناشران ایتالیایی در خط مقدم تاثیر منفی کرونا
 ویروس کرونا به طور آهسته و تدریجی ولی خطرناک در حال شیوع در بیشتر کشورهای اروپایی است که در این میان کشور ایتالیا وضع بدتری از سایر کشورها دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، ویروس کرونا به طور آهسته و تدریجی ولی خطرناک در حال شیوع در بیشتر کشورهای اروپایی است که در این میان کشور ایتالیا وضع بدتری از سایر کشورها دارد. این کشور به خاطر صنعت گردشگری خود آمار ابتلایان بسیاری را ثبت کرده است و حالا بیشتر صنایع گردشگری و دیگر صنایع این کشور از جمله چاپ و نشر را نیز تحت تاثیر خود درآورده است.

 در شهر پرجمعیت بولونیا که با قطار یک ساعت از میلان فاصله دارد، نمایشگاه کتاب کودک از ماه فوریه به ماه مارس به تاخیر افتاده و بسیاری دیگر از اتفاقات و تجمعات ادبی فرهنگی تعطیل شده است. ناشران ایتالیایی بیشتر از همکاران خود در کشورهای اروپایی ویروس کرونا را حس می‌کنند و به همین خاطر از همین حالا نگران کسب و کار خود هستند. ناشران ایتالیایی از دولت برای کمک به کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها کمک خواسته‌‌اند.

 اتحادیه ناشران ایتالیا (AIE) در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت و پارلمان درخواست کمک‌های جدی مقامات به صنعت چاپ و نشر را کرده است چون این صنعت در خط مقدم تماس با ویروس کرونا قرار دارد. بسیاری از مشتری‌های کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی ترجیح می‌دهند از تماس با کتاب‌ها خودداری کنند. به نظر می‌رسد این ترس تا مدت‌ها بعد از پاکسازی ویروس همچنان گریبان صنعت چاپ کتاب را در ایتالیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان رها نکند.

 اتحادیه ناشران در نامه خود درخواست کمک نقدی معادل چهار میلیون یورویی برای ایجاد برنامه‌های خاص کتابخوانی با شرایط ویژه کرده است. اوایل ماه جاری مجلس سنای ایتالیا به خاطر ویروس کرونا قانونی برای حمایت از کتاب و مطالعه و همچنین مدارس و کتابخانه‌ها تصویب کرده بود. طبق این قانون قرار است به هر ایتالیایی کارت اعتباری به مبلغ 100یورو کمک هزینه خرید کتاب و محصولات فرهنگی پرداخت شود.

 انتشار ویروس کرونا فعلاً اجرای این قانون را با کندی مواجه کرده است و بیشتر خدمات دولتی مربوط به کتاب و کتاب‌خانه تعطیل شده است و ناشران از ادامه این وضعیت نگران هستند. ناشران بزرگ‌تر ایتالیا برای جبران خسارت‌های خود به تخفیف‌های ویژه روی آورده ولی ناشران و کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر قادر به ارائه این تخفیف‌ها نیستند و وضعیت آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دولت هم هنوز برنامه‌ای برای کمک به این ناشران و خرده‌فروشان کتاب ارائه نکرده است.

 در نامه سرگشاده اتحادیه ناشران ایتالیا چالش مالی صنایع چاپ و کتاب این کشور را تا ماه سپتامبر سال جاری پیش‌بینی کرده است و از دولت و مقامات خواسته خود را در این چالش با کتاب‌فروشان سهیم کند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات