۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۶۴۲۱۲۲

فتوای اتحادیه علمای مسلمان درباره جواز ترک موقت حج و عمره

فتوای اتحادیه علمای مسلمان درباره جواز ترک موقت حج و عمره
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان فتوای جواز تعطیلی موقت مناسک حج تمتع و عمره را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «علی قره داغی» دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان، روز یکشنبه ۱۱ اسفندماه فتوا داد که به علت شیوع بیماری کرونا و امکان ابتلای حجاج به این بیماری به دلیل ازدحام جمعیت در مراسم حج، برگزار نشدن مراسم حج تمتع و عمره به صورت موقت جایز است.

قره داغی این فتوا را در ضمن فتوای مفصلی راجع به احکام مربوط به انتشار ویروس کرونا و چگونگی رفتار با این بیماری با وجود تهدید زندگی بسیاری از مردم، صادر کرد.

در فتوای قره داغی آمده است: بدیهی است که در زمان شیوع قطعی یا گمان شدید به شیوع یک بیماری همه‌گیر ـ که از طریق متخصصان اعلام می‌شود ـ بسیاری از حجاج یا برخی از آنها به دلیل ازدحام جمعیت به این بیماری مبتلا می‌شوند، بنابراین جلوگیری موقت از برگزاری عمره یا حج تمتع به میزانی که مفسده‌ای ایجاد نکند، جایز است.

وی در فتوای خود افزوده است: فقها درباره جواز ترک حج تمتع در زمانی که ترس از سختی مسیر وجود داشته باشد، اتفاق نظر دارند. حتی استطاعت برای ادای فریضه حج جز در صورت امنیت محقق نمی‌شود، به همین دلیل بیماری‌های همه‌گیر نیز یکی از عذرهای مباح برای ترک حج و عمره است به شرطی که ترس از انتشار بیماری به سبب برگزاری حج و عمره غالب باشد.
/983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات