۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۶۴۲۱۹۵
تکاپوی اساتید و طلاب برای علم آموزی زیر سایه کرونا؛

حوزه های علمیه؛ ایستاده در کوران حوادث

حوزه های علمیه؛ ایستاده در کوران حوادث
اساتید حوزه در گفت‌وگو با رسا با تأکید بر این که حوزه وعلم آموزی هیچ گاه تعطیلی ندارد، به تشریح راه کارهای جبران تعطیلی و شیوه برگزاری دروس خارج خود در این ایام پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در پی شیوع بیماری مسری و ویروس کرونا در کشور تقریبا از آغاز اسفندماه با توجه به توصیه های مکرر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بخش های مختلف کشور به حالت تعلیق و نیمه تعطیل در آمده اند.

با توجه به توصیه های بهداشتی مبنی بر عدم تجمع و لزوم عدم برگزاری جلسات مختلف، حوزه های علمیه نیز در اعلامیه های مختلف دروس حضوری حوزه را تا عادی شدن شرایط تعطیل کرده و برای آن نیز در آینده قطعا تدابیری خواهند اندیشید.

این مسأله گاهی در اذهان این مسأله را به وجود می‌ آورد که اساتید و طلاب حوزه در این ایام به سادگی دروس خود را تعطیل کرده و به کارهای دیگر مشغول شده اند و مباحث علمی را فراموش کرده اند که چنین چیزی هرگز صحت ندارد، چراکه طلاب و فضلای حوزه هیچ گاه از فضای علم آموزی و تحقیق و پژوهش فاصله نمی گیرند، هرچند بسیاری از طلاب در این ایام به کمک بیماران در بیمارستان ها آمده اند و بخشی نیز در دیگر شهرها مشغول خدمت رسانی اجتماعی و کمک به زلزله زدگان هستند.

اما در این گزارش، خبرنگار خبرگزاری رسا، با برخی از اساتید شاخص دروس خارج فقه و اصول ارتباط گرفته و این اساتید در گفت‌وگو با این رسانه حوزوی شیوه برگزاری دروس خود در این ایام و همچنین راهکارهای خود برای جبران تعطیلی دروس بیان کرده اند که در ادامه به آنها می‌ پردازیم.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام مختاری از اعضای دفتر آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در این رابطه به خبرنگار رسا گفت: ما تمام زیرساخت های لازم را برای برگزاری کلاس به صورت مجازی فراهم کرده ایم.

وی اضافه کرد: ما برای این مسأله کاملا آمادگی داریم و تنها منتظر تأیید و توصیه های خود آیت الله مدرسی هستیم و به محض تأیید ایشان، دروس در فضای مجازی از سرگرفته و دنبال خواهد شد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

آیت الله ابوالقاسم علیدوست نیز دروس خارج فقه و اصول خود را به شکل غیر حضوری برگزار می کند. صوت درس و برگه آن تا ظهر همان روز در سایت استاد و کانال های مرتبط با درس های این استاد حوزه بارگزاری می شود.

این استاد حوزه همچنین ضمن دعا برای سلامتی تمام ملت ایران اعلام کرده است: خداوند بزرگ ایران اسلامی، شهر مقدس قم و حوزه های علمیه را از شرور مختلف در امان نگه دارد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری، استاد برجسته قرآن و درس خارج فقه نیز تأکید کرد که بعد از ماه مبارک رمضان نسبت به جبران تعطیلی دروس خود اقدام خواهد کرد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

در ادامه با آیت الله محمدمهدی قائینی از اساتید درس خارج فقه و اصول ارتباط گرفتیم که وی با تأکید بر این که دروس حوزه هیچ گاه تعطیلی ندارد و سودجویان نمی توانند به حوزه تهمت ناروا بزنند، گفت: بنده دروس خارج خود را هر روز یک ساعت قبل از ساعت برگزاری کلاس ضبط می‌ کنم و سر ساعت مقرر توسط دوستان در کانال قرار داده می‌ شود.

وی ابراز امیدواری کرد که اگر حتی دوستان حاضر در کلاس سؤالاتی هم داشته باشند می‌ توانند در ادامه با طرح این سؤالات جواب خود را دریافت کنند.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی از اعضای مجلس خبرگان و همچنین عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به توضیحاتی در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: البته بنده به تازگی برادر خودم را از دست داده ام که درگیر مراسمات ایشان هستیم ولی خیلی مایل هستم که بعد از این مراسمات دروس خود را از طریق فضای مجازی ادامه بدهم.

وی تأکید کرد که مدیریت حوزه هم خوب است که برای این کار تدابیری جامع بیندیشد تا حوزویان و طلاب از مباحث دقیق علمی عقب نمانند.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی یکی دیگر از اساتید دروس خارج و از اساتید برجسته علوم عقلی در این رابطه خاطرنشان ساخت: بنده دو کلاس در مدرسه فیضیه داشتم که با رعایت کامل مسائل بهداشتی و موارد این چنینی این دروس را به منزل خودمان منتقل کرده ام و دروس را با حضور چند نفر محدود از دوستان پیگیری می‌ کنم.

وی ادامه داد: همچنین درس معرفت نفس اینجانب نیز که از گذشته در منزل برگزار می‌ شده، همچنان ادامه دارد اما همواره به دوستان در ارتباط با رعایت مسائل بهداشتی تأکید می‌ کنیم.

البته برخی از دروس این استاد درس خارج حوزه علمیه قم توسط شاگردان ایشان در فضای مجازی نیز بارگذاری می‌ شود.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

همچنین دروس خارج فقه و اصول حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی نیز که در گذشته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار می‌ شد، در کانال ایشان بارگذاری می‌ شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم که وظیفه سخنگویی حوزه را نیز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز امیدواری کرد که با ریشه کن سازی ویروس، دروس حوزه با قدرت بیشتر از سر گرفته شود.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام والمسلمین استاد سید سجاد ایزدهی از اساتید حوزه و دانشگاه و استاد درس خارج مباحث فقه سیاسی و ولایت فقیه نیز در این رابطه ضمن توصیه به طلاب برای پیگیری مباحث عقب مانده خودشان گفت: این ایام بهترین زمان برای تحقیق و پژوهش است.

گفتنی است، این استاد درس خارج حوزه علمیه قم در این ایام مشغول تکمیل و تدوین دروس خارج خود بوده و اعلام آمادگی کرده است که بعد از پایان تعطیلات کلاس های خود را از سر بگیرد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری نیز تعطیلی در حوزه را بی معنا خواند و گفت: برای پیشرفت علمی لازم نیست که حتما یک طلبه پای درس استاد به صورت فیزیکی حاضر شود.

وی یادآور شد: این ایام بهترین زمان برای تحقیق و پژوهش طلاب درون خانه و به وسیله کتابخانه شخصی است، هرچند با تشکیل گروه های علمی در فضای مجازی می‌ توان خلأ عدم برگزاری کلاس را جبران کرد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

استاد حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا که درس فقه سیاسی را تدریس می‌ کند و خود در این ایام دچار کسالت شده است تأکید کرد که بعد از رفع کسالت و بیماری نسبت به برگزاری دروس به صورت جدی و جبران تعطیلات تلاش مضاعفی خواهد کرد.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه که او نیز دچار کسالت مختصری شده اند، گفت: بنده بعد از رفع بیماری با تدابیری که از سوی مرکز علوم اسلامی ولی امر اندیشیده شده کلاس ها را از هفته آینده به صورت الکترونیکی و در فضای مجازی برگزار خواهم کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم که مبحث فقه نظام ولایی را تدریس می‌ کند، گفت: این کلاس ها به صورت آنلاین رأس ساعت مقرر برگزار می‌ شود، یعنی زمان کلاس تغییر نکرده بلکه مکان آن برای طلاب متنوع شده است.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه که اسفار اربعه، کفایه مرحوم آخوند و دروسی از جمله صحیفه سجادیه را برگزار می‌ کند، با راه اندازی گروهی در فضای مجازی به بارگذاری دروس خود پرداخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر لزوم راه اندازی سامانه مجازی توسط مدیریت حوزه برای تدریس به صورت آنلاین تأکید کرد: فعلا چون چنین امکانی وجود ندارد، دروس در گروه بارگذاری می‌ شود و عزیزان و شاگردان سؤالات خود را به همین صورت مطرح می‌ کنند.

شیوه برگزاری کلاس توسط اساتید درس خارج حوزه در ایام تعطیلات

 حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین که درس خارج فقه و اصول را در حوزه برگزار می‌ کند، با تأکید بر این که دروس ایشان به صورت معمول در طول سال حتی یک روز تعطیلی ندارد به بیان توصیه هایی در این رابطه پرداخت.

وی بیان داشت: در این ایام چندین کار می‌ توان انجام داد، اول این که استاد درس خارج به طلاب خود موضوع تحقیقی بدهد و آنها این مسأله را پیگیری کنند و دوم این که دروس از طریق فضای مجازی برگزار شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دروس خارج با سطح در حوزه متفاوت است، گفت: طلاب در درس خارج برای اجتهاد آماده می‌ شوند، از این رو باید به نظریه پردازی و قدرت استنباط برسند و این بدون تحقیق و پژوهش ممکن نیست.

گفتنی طلاب، فضلا، اساتید و مخاطبان محترم خبرگزاری رسا می توانند ذیل همین خبر و از طریق ارسال نظرات نسبت به اعلام دیدگاه ها، پیشنهادات و راهکارهای خود پیرامون جبران تعطیلی حوزه اعلام نظر کرده و از این طریق فضای علمی حوزه را یاری کنند./1330/ج

تهیه و تنظیم: داود جعفری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
اداره فناوری و اطلاعات حوزه علمیه اپیکشنی برای ارائه دروس به صورت مجازی تهیه کنند و در اختیار طلاب قرار دهند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
پیشنهادهایی که آقای جوادی مدیر مدرسه فقاهت مطرح کردن، جای تامل داره، به نظرم خوبه دوستان معاونت آموزش یه فکری در این باره بکنن
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
احسنت بر اساتید حوزه که از زیر کار اصلی خود شانه خالی نمی کنند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
یکی از راهکارهای اساسی توجه دادن طلاب در این ایام به پژوهش و تحقیق است که در این خبر هم به آن اشاره شده بود. خوب است که اساتید با ارتباطی که با شاگردان می گیرند نسبت به این مسأله توحه کنند و به هر یک از شاگردان موضوعی اختیاری برای تحقیق ارائه کنند، از میان مباحثی که از اول ترم مطرح شده است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
عالی بود...
0
0