۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۶۴۲۴۶۹

خان پایانی جنگ در سوریه

خان پایانی جنگ در سوریه
حدود دو ماه است که از آغاز حمله ارتش سوریه، به مواضع گروه تروریستی تحریر‌الشام در دو استان ادلب و حلب در شمال غرب این کشور می‌گذرد، حمله‌ای که دستاورد آن آزادسازی بیش از ۵۰‌درصد از متصرفات تروریست‌ها توسط ارتش و جبهه مقاومت اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حدود دو ماه است که از آغاز حمله ارتش سوریه، به مواضع گروه تروریستی تحریر‌الشام در دو استان ادلب و حلب در شمال غرب این کشور می‌گذرد، حمله‌ای که دستاورد آن آزادسازی بیش از 50‌درصد از متصرفات تروریست‌ها توسط ارتش و جبهه مقاومت اسلامی بوده است؛ پیروزی‌های پی‌در‌پی ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی در این دو استان که به‌عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه می‌باشد، گویا به مذاق سران آنکارا، آمریکا و رژیم صهیونیستی خوش نیامده و آن‌ها را وارد مرحله جدیدی از بحران در سوریه کرده است.

در روزهای اخیر ارتش ترکیه سعی کرده، از شکست تروریست‌ها جلوگیری کند و در همین چارچوب با حمله به مواضع ارتش سوریه، حزب‌الله و مستشاران ایرانی موجب شهادت شماری از این نیروها در دو استان حلب و ادلب شده است، این در حالی است که نیروهای مقاومت و ارتش سوریه از هدف قرار دادن نیروهای ارتش ترکیه براساس مصوبات نشست آستانه، اجتناب کردند. دکتر حسن عابدینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه که به تازگی از سوریه بازگشته است و از نزدیک تحولات این روزهای این کشور را شاهد بوده، آخرین وضعیت میدانی ادلب که امروز به صحنه رویارویی نبرد نهایی جبهه مقاومت و تروریست‌ها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است را شرح داده که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 «حسن عابدینی» با تشریح وضعیت امروز سوریه گفت: رویدادهایی که طی 7‌سال گذشته در سوریه اتفاق افتاد، سبب شکست دو راهبرد اصلی نظام سلطه در غرب آسیا شد. اول اینکه نظام سلطه قصد داشت منطقه را تجزیه و آن‌را به «دویلات» تبدیل کند و دوم هم ایجاد جنگ مذهبی و جنگ طایفه‌ای که خوشبختانه هر دو راهبرد با شکست مواجه شده است.

هدایت «حوزه راهبردی» جنگ سوریه توسط آمریکا
وی افزود: رویدادهایی که طی کمتر از یک ماه گذشته در سوریه اتفاق افتاده حکایت از آن دارد که در یک طرف این رویارویی ناتو، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی هستند که در «حوزه کلان و راهبردی» فعالیت می‌کنند و در «حوزه تاکتیکی»، ترکیه میدان‌دار است، درواقع ترکیه از یک جهت در چارچوب بازی آمریکایی‌ها و ناتو عمل می‌کند چراکه آن‌ها مایل نیستند که در منطقه غرب آسیا آرامش و امنیت برقرار شود. وی با بیان اینکه در «حوزه میدانی»، جنگ با دولت سوریه تروریست‌های تکفیری فعال هستند، گفت: در حوزه میدانی نیز این تروریست‌هایی که به ترکیه نزدیک هستند مانند «جیش الحر» و «نورالدین زنگی» که از این کشور 
دستور می‌گیرند.

اکثر مواضع روسیه همسو با مناقع محور مقاومت است
وی با اشاره به وضعیت محور مقاومت گفت: اما در جبهه مقابل نظام سلطه، جبهه مقاومت با محوریت سوریه و روسی است. البته روسیه در اکثر حوزه‌ها کاملاً با منافع محور مقاومت و سوریه همسو است اما در بعضی مواقع هم مواضعش متفاوت با مقاومت است؛ بنابراین امروز این دو محور در مقابل هم قرار گرفتند.

موقعیت سوق‌الجیشی خلصه
این کارشناس مسائل منطقه با ارائه گزارشی میدانی از آنچه که امروز در سوریه می‌گذرد، گفت: مقاومت اسلامی طی 25‌روز گذشته توانسته است بیش از 2500‌کلیومتر مربع از سرزمین‌های راهبردی جنوب حلب که در واقع در نزدیکی ادلب نیز هست را آزاد کند که این آزادی از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار مهم و با ارزش است. جایی مانند «خلصه» که کاملاً دشت است و بارانی و زمین بسیار گل است اما در این مرحله نیروهای مقاومت توانستند بر بلندی‌های «خلصه» تسلط پیدا کرده و بر روستاهایی مانند «زیتان»، «خان طومان» و «عین العیس» مسلط شوند. مناطقی که بسیار راهبردی است و کسی که بتواند بر این مناطق مسلط شود می‌تواند تا کیلومترها را رصد کند و نیروهای مقاومت با تاکتیک‌های میدانی توانستند این مناطق را آزاد کنند.

تمرکز درگیری‌ها در سراقب
وی همچنین با اشاره به دلایل تمرکز درگیری‌ها در «سراقب» گفت: «سراقب» سه راهی دمشق-حلب، دمشق-لازقیه و دمشق-ادلب است، بنابراین بسیار راهبردی است که مقاومت توانست مجدداً آن را دیروز آزاد کند و عملاً فاصله بین حلب تا دمشق که 550‌کلیومتر بود به کمتر از 350کیلومتر کاهش می‌یابد که این هم موجب رونق اقتصادی و هم موجب بازگشت آرامش به کشور می‌شود.
عابدینی ادامه داد: حالا تروریست‌هایی که در جاهای مختلف بودند مانند «حما»، «حمص» و «درعا» آرام‌آرام به عقب رانده شدند و مجبور شدند به منطقه‌ای به نام «ادلب» در نزدیکی مرزهای ترکیه بروند. حال ترکیه مدعی این است که آمدن این گروه‌های تروریستی باعث برهم خوردن امنیت کشورش می‌شود و از سویی دیگر سیل پناهچویان هم افزایش می‌یابد. البته دولت سوریه عفو عمومی اعلام کرد که مردم می‌توانند مردم برگردند و در اثر این عفو هم بسیاری از مردم بازگشتند. اما مشکل آنجاست که بسیاری از این تروریست‌ها شهروندان سوری نیستند و از کشورهای دیگر به سوریه آورده شده‌اند که متاسفانه ترکیه هم در این مدت از راه‌های انتقال این تروریست‌ها به سوریه را تسهیل کرد. وی با بیان اینکه دولت سوریه با بهره‌گیری از توانمندی‌هایی که به‌دست آورده تلاش دارد تا کشور را به سمت آرامش سوق دهد، گفت: از آنجا که دولت سوریه درصدد از بین بردن تروریست‌ها و بازگشت آرامش به کشور است ، امروز مجدداً شاهد یک هماوردی و رویارویی نهایی بین محور مقاومت و نظام سلطه هستیم اما محور مقاومت از چنان مصونیت راهبردی‌ای برخوردار است که قدرت دفاعی لازم را در برابر قدرت‌های بزرگ دارد، اما متاسفانه برخی کشورهای اسلامی با پرداخت پول عملاً زمینه را فراهم می‌کنند تا کشورهای اسلامی ناامن شوند ولی این انتظار وجود دارد تا با یکسره شدن کار تروریست‌ها در ادلب دیگر شاهد بازگشت آرامش و یکپارچه شدن سوریه باشیم.

خطای راهبردی ترکیه
عابدینی با بیان اینکه دولت ترکیه دچار خطای راهبردی در سوریه شده، گفت: ترکیه به‌عنوان یک کشور اسلامی نباید زمینه را برای ناامن کردن کشور همسایه مسلمان خود فراهم کند، دومین خطای ترکیه گسیل نیروهایش به سوریه به‌عنوان یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد بود که این خلاف قانون و عرف بین‌الملل است. وی تاکید کرد: ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب توافق «سوچی» تعهد کردند از تمامیت ارضی سوریه حمایت کنند. هر سه کشور توافق کردند مبارزه با تروریست‌ها را در دستور کار خودشان قرار می‌دهند و ایران به همه این موارد پایبند است و انتظار دارد ترکیه و دیگر کشورها هم به این تعهدات پایبند باشد. حتی در سوچی قرار بر این بود تا زمانی‌که گفت‌وگوهای سیاسی شکل بگیرد و تفاهمی حاصل شود، ترکیه 12‌پایگاه در سوریه دایر کند اما امروز این 12‌پایگاه تبدیل به 36پایگاه شده و اتفاقاً دو مورد از این پایگاه‌ها قسمت پایین بزرگراه ادلب - دمشق است که عملاً در نزدیکی «سراقب» و در مکان‌هایی خارج از توافق است. درحالی‌که طبق توافق سوچی ترکیه متعهد شده است اولاً، تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت بشناسد و دوما با تروریست‌ها مقابله کند. دولت سوریه نیز هرگز تا امروز کوچک‌ترین تعرضی به این پایگاه‌های ترکیه نداشته و مقاومت اسلامی نیز قصد ایجاد تنش با ترکیه را ندارد.

مواضع ایران درباره بحران ادلب
وی با اشاره به موضع و نقش ایران درباره بحران ادلب گفت: نیروی مستشاری ایران اعلام کرده هیچگونه قصدی برای افزایش تنش با دولت ترکیه ندارد چراکه این موضوع را به نفع دولت اسلامی نمی‌داند اما از طرف دیگر اگر پایگاه‌هایش که به صورت قانونی در سوریه وجود دارد مورد تعرض قرار بگیرد حق هرکشوری است که از منافع خودش دفاع کند. وی افزود: طبعاً جمهوری اسلامی ایران طی این مدت همواره مانند سایر متحدان حمایت از تمامیت ارزی سوریه را در دستور کار خود قرار داده و دولت روسیه هم همین سیاست را پذیرا شده است بنابراین باید برای جلوگیری از تنش بار‌دیگر زمینه برای گفت‌وگو فراهم شود تا جلوی خسارت به منابع مادی و نیروی انسانی کشورهای اسلامی گرفته شود و تجربه سال‌های گذشته تکرار نشود. این تحلیلگر سیاسی افزود: در سال‌های گذشته دولت ترکیه دچار خطای راهبردی شد و حمایت مستمری از تروریست‌ها انجام داد، اما بعداً متوجه اشتباه خود شد و پای میز مذاکره آمد و با مذاکرات سیاسی به توافق سوچی دست پیدا کردند؛ حال امروز هم ترکیه نباید با زیر پا گذاشتن توافق سوچی مجدداً زمینه را برای یک خطای راهبردی دیگر فراهم کند.
وی درباره کمک میدانی ناتو به ترکیه نیز گفت: اولاً ناتو از جهت توان نظامی در شرایطی نیست که بتواند در منطقه دخالت خاصی داشته باشد، دوم اینکه ناتو خود دچار چنددستگی شدید است از سویی دیگر دخالت مستقیم ناتو مغایر با حقوق بین‌الملل است که بنابراین در هیچ منطقی حکم نمی‌کند که ناتو دخالتی داشته باشد. چراکه سوریه به‌عنوان کشوری مستقل در حال مبارزه با تروریست‌ها در داخل کشور خودش است و این موضوع هیچ ربطی به کشورهای دیگر ندارد./1360/

منبع : صبح نو

ارسال نظرات