۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۴۲۶۵۸

جزئیات تلاش مصر برای دیدار مسئولان اسرائیلی با حماس؛ طرف فلسطینی نپذیرفت

یک روزنامه قطری به نقل از منابع مصری خبر داد که حماس حاضر نشد با مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم دیدار کند.
جزئیات تلاش مصر برای دیدار مسئولان اسرائیلی با حماس؛ طرف فلسطینی نپذیرفت

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع مصری از تلاش سرویس اطلاعات این کشور برای انجام دیدار مستقیم مسؤولان امنیتی رژیم صهیونیستی با رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر دادند.

 روزنامه «العربی الجدید» به نقل از «منابع آگاه مصری که در جریان میانجیگری سرویس اطلاعات مصر بین گروههای فلسطینی و اسرائیل اشغالگر قرار دارند» گزارش داد که یک هیئت از جنبش حماس در حال حاضر در قاهره حضور دارد و با مسئولان پرونده فلسطین در سرویس اطلاعات مصر دیدار کرده است.

این منابع گفتند که در این دیدار طولانی، مسئولان مصری از رهبران حماس جویا شده‌اند که آیا حاضر هستند با مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی دیدار مستقیم داشته باشند یا خیر.

به گفته منابع مذکور، طرف مصری درخواست مسئولان صهیونیستی مبنی بر «امکان این دیدار در خاک مصر –با هر [سطح] نمایندگی و نه در سطح سران جنبش- برای بررسی برخی از مسائل مربوط به آتش‌بس» را به هیئت فلسطینی انتقال دادند.

این منابع تصریح کردند، هیئت حماس تأکید کرد که «چنین دیدارهایی انجام نمی‌دهد و به مکانیزم مذاکرات غیر مستقیم، اصرار دارد»؛ مذاکرات غیر مستقیمی که مصر و قطر، آن را انجام می‌دهند.

به گفته این منابع، هیئت فلسطینی با طرف مصری «امکان برگزاری دیدار رهبران گروههای مختلف فلسطینی با هدف اتحاد فلسطین و تحقق مصالحه داخلی» را بررسی کرد.

به گزارش العربی الجدید، مسئولان مصری از هیئت حماس سؤال کردند که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر این جنبش، چه زمانی به نوار غزه باز خواهد گشت و این دور از سفرهای خارجی را به پایان خواهد رساند و اینکه آیا قصد دارد در ترکیه بماند یا قطر.

هیئت فلسطینی نیز به مسئولان اطلاعاتی مصر گفتند که آنچه در رسانه‌ها درباره عدم بازگشت هنیه به مصر گفته می‌شود، واقعیت ندارد و وی به زودی، به نوار غزه بازخواهد گشت.

منابع مصری با این ادعا که قرار نیست هنیه به ایران سفر کند، به نقل ازهیئت حماس گفتند که قرار است تا زمان پایان ویروس کرونا، هنیه به تهران سفر نکند.
«طاهر النونو» مشاور اطلاع‌رسانی هنیه اما بر خلاف این منابع، تأکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد و هنیه اعلام نکرده که به ایران سفر نخواهد کرد.

 هنیه یکشنبه هفته جاری در مسکو حضور داشت و با مسئولان روس دیدار کرد. وی در سوریه تأکید کرد که نقش شهید قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه ایران در حمایت از مقاومت، مهم و محوری بود.

هنیه با اشاره به دیدارش با سفیر تهران در مسکو گفت که «این پنهان نیست که روابط ما با ایران راهبردی است، ایرن کشوری محوری در حمایت از فلسطین و گردان‌های القسام است و روابط مقاومت فلسطین با ایران بویژه پس از انقلاب اسلامی قوی و محکم است. ایران پس از انقلاب سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و به عنوان اولین کشور از مرحوم یاسر عرفات استقبال کرد».

ارسال نظرات