۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۴۲۸۵۲
منتشر شد؛

سیره امیرالمؤمنین علی

سیره امیرالمؤمنین علی
پژوهشکده باقرالعلوم با انتشار این کتاب تصمیم گرفت تا گامی در معرفی سیره پرچمدار ولایت الهی بردارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه میلاد امیرالمؤمنین کتاب سیره امیرالمؤمنین علی علیه السلام منتشر شد.

یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از "سبک زندگی" کردن، رفتار اجتماعی، شیوه زیستن ...  . ما اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای "تمدن سازی نوین اسلامی" بگیریم: بخش حقیقی و اصلی تمدن آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد که همان سبک زندگی است... مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن و... اینها آن بخش های اصلی تمدن است که متن زندگی انسان است.
اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگی را، این بخش اصلی تمدن را اصلاح کنیم... نخبگان موظفند، حوزه، دانشگاه، رسانه ها و ... موظفند، یک وظیفه ای بر دوش همه، باید ما همگی به خودمان نهیب بزنیم، در این زمینه کار کنیم، حرکت کنیم... ». آیت الله خامنه ای 
محور اساسی در "سبک زندگی اسلامی" عبودیت پروردگار یکتا است و بهترین راه برای دستیابی به الگوهای عینی و عملی در زندگی بندگان خدا مطالعه سیره و رفتار فردی و اجتماعی اولیا الهی برگزیدگان خدا و ملاحظه تعامل مشخص آنها با خدا، خود، جامعه اسلامی و انسانی و تمام هستی است. به ویژه اگر این سیره ناظر به رفتار و منش مستمر و دائمی آنان بوده و شامل مجموعه ای از گزاره هایی باشد که نشانگر تکرار یک رفتار و یا اتصاف به یک صفت ماندگار در زندگی و حیات پر برکت آنان باشد، زیرا برخی از رفتارهای انسان و از جمله ائمه معصومین و اولیا الهی یک بار در زندگی رخ می دهد و در شرایط مشابه یا غیر مشابه تکرار نمی شود، اما برخی از رفتارها عادت زندگی می شود و سبک زندگی انسان بر محور آن رفتار شکل می گیرد.
کتاب "سیره امیرالمومنین علی علیه السلام" توسط استاد محمود لطیفی ترجمه، گردآوری و تنظیم و به قصد ارائه سیره های دائمی و مستمر حضرت امیرالمومنین علیه السلام مجموعه ای از احادیث ناظر به ویژگی ها، صفات و منش ها و رفتار و آداب معاشرت و تعامل با خدا، خود و خلق آن امام به حق را گردآوری نموده است.
پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام با انتشار این کتاب تصمیم گرفت تا گامی در معرفی سیره پرچمدار ولایت الهی برداشته و به عنوان پژواکی بر فراخوان دلسوزانه مقام معظم رهبری انجام وظیفه نماید.

مشخصات این مجموعه
1- احادیث موجود در این کتاب حکایتگر استمرار و تکرار عمل است.
2- اصرار بر این بوده است که احادیث، در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود.
3- به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص و یا تقطیع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه علیهم السلام فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.
4- تلاش شده است تا حد امکان برای هر یک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی شود.

ارسال نظرات