۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۴۳۰۰۹

واکنش گروه‌های مقاومت به عاملان محاکمه فلسطینی‌ها در عربستان سعودی

واکنش گروه‌های مقاومت به عاملان محاکمه فلسطینی‌ها در عربستان سعودی
گروه‌های فلسطینی محاکمه تعدادی از اردنی‌ها و فلسطینی‌ها در عربستان را بخشی از سند همراهی ولی‌عهد این کشور با واشنگتن و تل‌آویو دانستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان سعودی یکشنبه (دیروز) محاکمه برخی فلسطینی‌ها و اردنی‌های بازداشتی را آغاز کرد و این موضوع با واکنش گروه‌های مختلف فلسطینی روبه‌رو شد.

جهاد اسلامی

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، جنبش جهاد اسلامی محاکمه ۶۸ فلسطینی، اردنی و سعودی را به اتهام حمایت از مسأله فلسطین محکوم کرد.

«احمد المدلل» عضو ارشد جهاد اسلامی اعلام کرد: این محاکمه‌ها در راستای توطئه‌هایی است که علیه مسأله فلسطین چیده می‌شود تا مانع پروژه عربی و اسلامی بیدارکننده برای مقابله با توطئه صهیونیستی-آمریکایی شود، توطئه‌ای که مسأله فلسطین را هدف گرفته و دنبال تجزیه امت و سرقت توانایی‌های آن است.

وی تأکید کرد، این محاکمه برای خدمت به دولت آمریکا جهت اجرایی کردن «معامله قرن» بدون مخالفت عربی است همانطور که به رژیم صهیونیستی نیز خدمت می‌کند. محاکمه‌های مذکور لکه ننگ بر پیشانی تمام کسانی است که آزادگان و حامیان مسأله فلسطین در امت اسلام را تحت پیگرد قرار می‌دهد.

حماس

«مشیر المصری» از اعضای ارشد حماس محاکمه افراد مذکور را خروج از عرف عربستان سعودی در حمایت از مسأله فلسطین دانست.

وی در گفت‌وگو با «قدس پرس» اعلام کرد: برای این اقدام مقامات سعودی متاسفیم و آن را خارج از عمق روابط تاریخی میان دو ملت فلسطین و سعودی می‌دانیم.

المصری تأکید کرد، کسی که در راه فلسطین فداکاری کرده باید مورد احترام واقع شود نه اینکه در زندان و تحت محاکمه باشد.

وی از مقامات سعودی درخواست کرد که از این اقدام دست بردارند و بازداشتیها را که گناهی جز حمایت از فلسطین و قدس ندارند، ازاد کنند.

جبهه مردمی

«ماهر مزهر» عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم اعلام کرد، این محاکمات مردود و جنایتکارانه است و هدف آن محاصره و بستن دهانهاست.

وی به الرساله گفت: این محاکمه‌ها بخشی از سیاست ظالمانه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی است و برای وی شایسته‌تر است که عربستان را از لوث آمریکاییها و صهیونیست‌ها پاک کند.

مزهر ادامه داد: برای بن سلمان شایسته‌تر است که اجازه عادی‌سازی روابط و بازگشایی کانال‌ها محرمانه با دشمن جهت اعمال فشار بر مقاومت و ملت ما را ندهد، اقداماتی که هدف آن گرسنگی ملت فلسطین برای قبول طرح ترامپ است.

وی خطاب به بن سلمان و سران کشورهای حاشیه خلیج فارس که علیه مسأله فلسطین توطئه کرده‌اند، گفت: دشمن نمی‌تواند امنیت و حمایت را برای شما فراهم کند و لحظه مناسب که ملت ما شما را محاکمه خواهد کرد، فرا خواهد رسید. نابود شوید... تمام خائنان، مزدوران، مرتجعان و ظالمان از بین خواهدن رفت.

مجاهدین

«اسعد ابو شریعه» دبیرکل جنبش مجاهدین اعلام کرد، این محاکمه دلیل توطئه محمد بن سلمان علیه فلسطین است.

وی تأکید کرد، این اقدام تنها به صهیونیست‌ها خدمت می‌کند و نشان از مسیر انحرافی محمد بن سلمان است.

مشاور عرفات

«بسام ابو شریف» مشاور «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان هم گفت، محاکمه فلسطینی‌ها در سعودی آخرین برگ فاش شده از سند همراهی نظام سعودی با رژیم صهیونیستی بود.

وی ادامه داد، هیچ کسی جز اسرائیل، ترامپ و متحدان آنها نمی‌توانند حمایت از مبارزه فلسطینی را جرم بدانند.

سخنگوی کنفرانس مردمی فلسطینی‌ها در خارج

«احمد المحیسن» سخنگوی کنفرانس مردمی فلسطینی‌ها در خارج هم به الرساله گفت، عمق راهبردی ملت فلسطین، امت عربی و اسلامی و دوستداران عدالت و انسانیت است و امید به سعودی این بود که حامی ملت فلسطین باقی بماند.

یکی از ۶۸ بازداشتی فلسطینی و اردنی، «محمد الخضری» نماینده حماس در عربستان سعودی است که هشتاد سال سن دارد و از بیماری‌های مختلفی در رنج است.

منبع: فارس
ارسال نظرات