۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۴۳۰۱۱
وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن:

زمان تحقق صلح در یمن فرا رسیده است

زمان تحقق صلح در یمن فرا رسیده است
وزیر خارجه یمن تأکید کرد که اوضاع سیاسی و میدانی اخیر به جهانیان ثابت کرد که توجیه ائتلاف عربی برای حمله به یمن با هدف احیای مشروعیت، واهی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با اشاره به اینکه اوضاع سیاسی و میدانی اخیر به جهانیان ثابت کرد که توجیه ائتلاف عربی برای حمله به یمن با هدف بازگرداندن مشروعیت واهی بوده است، تأکید کرد که اکنون زمان تحقق صلح در یمن فرا رسیده است.

شرف در مصاحبه با خبرگزاری سبأ یمن گفت: آنچه درباره مشروعیت و دولت مشروع گفته می‌شود تنها مجموعه‌ای از افراد هستند که در دوره‌های گذشته در مناصب دولتی بوده‌اند و شماری از آن‌ها نیز به دنبال منافع شخصی خود بوده‌اند، آن‌ها سال‌هاست که از صحنه سیاسی ملی کناره‌گیری کرده و تنها هم و غم آن‌ها منافع مالی و تردد در پایتخت‌های کشورهای مختلف و بهره‌برداری از سفارت‌های یمن است.

او همچنین شورای امنیت را به مسئولیت‌پذیری و بررسی واقع‌بینانه اوضاع یمن و نظارت بر مرحله جدیدی از تحرکات، اقدامات و ترتیبات مربوط به برقراری آتش‌بس فراگیر و الزام‌آور فراخواند و بر ضرورت توقف حملات هوایی تجاوزکارانه، رفع محاصره، بازگشایی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی به منظور ایجاد فضای مناسب جهت اجرای رایزنی‌های سیاسی و تحقق صلح عادلانه و پایدار تأکید کرد.

شرف تصریح کرد که بایستی مسیرهای روشنی برای نظارت بر آشتی داخلی بین گروه‌های یمنی و طرف‌های درگیر و تحقق منافع و خواسته‌های ملت یمن و توقف دخالت‌های خارجی وجود داشته باشد.

وزیر خارجه دولت نجات ملی همچنین از عربستان سعودی و امارات خواست تا سر عقل آمده و نگاه واقع‌بینانه‌‌ای به تحولات یمن داشته باشند و تصمیمات شجاعانه مبنی بر حضور در میز مذاکرات مسئولان صنعاء اتخاذ کنند تا ترتیبات ویژه پایان دادن به دخالت این کشورها در یمن تحت هر بهانه و توجیهی را مورد بررسی قرار دهند.

او تأکید کرد که زمان آن رسیده است که صلح داخلی بین یمنی‌ها از یک طرف و بین یمن، عربستان و امارات از سوی دیگر محقق شود.

شرف همچنین گفت که یمن به دنبال دشمنی با برادران خود نیست و هیچ خطری برای منطقه و جهان ندارد و امور مربوط به اداره و حکومت یمن نیز به ملت و موسسات و گروه‌های سیاسی و پارلمانی آن مربوط می‌شود و مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن همچنین از ریاض و ابوظبی خواست تا اقدامات شجاعانه‌ای در راستای تحقق صلح، ایجاد ثبات و حسن همجواری اتخاذ کنند و این حقیقت را درک کنند که یمن کشور مستقل دارای حاکمیت است و هیچی دشمنی با احدی ندارد و به نیابت از هیچ احدی نیز جنگ نمی‌کند.

منبع: فارس
ارسال نظرات