۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۴۳۰۵۱

پاسخ سوال‌های شرعی درباره «احکام پزشکی»

پاسخ سوال‌های شرعی درباره «احکام پزشکی»
پاسخ سوال‌های شرعی خود را درباره «احکام پزشکی» در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاري رسا، با شیوع جهانی ویروس کرونا در بیشتر نقاط دنیا و کشورمان، استفاده مردم از مواد ضدعفونی کننده و مشتقات الکل روز به روز بیشتر شده است، الکلی که مصرف آن به شکل خوراکی در دین اسلام حرام محسوب می‌شود و بیشترین کاربرد را در بخش‌های صنعتی و پزشکی دارد.

این موضوع باعث شده سوال این هفته را در همین باب مطرح کنیم؛ اینکه چقدر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی واجب است و حکم استفاده الکل و مواد به دست آمده از آن چیست؟

در ادامه این گزارش به احکام ویژه پزشکان و بیماران و دیگر سوال‌های شما پاسخ خواهیم داد.

کدام نوع از الکل نجس است؟

هر یک از اقسام الکل که مست‌کننده و در اصل مایع باشد، بنا بر احتیاط نجس‏ است. ملاک نجاست الکل این است که مست‌کننده و در اصل مایع باشد. اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافى‏ است.

آیا مواد ضد عفونی کننده که با الکل صنعتی ساخته می‌شوند از نظر شرعی پاک است؟ (مثل ترکیب آب با الکل صنعتی)

اگر معلوم نیست که از الکل‌هاى مست‌کننده‌اى باشند که در اصل مایع هستند، پاک هستند.

افرادی که بر اثر کرونا فوت شده‌اند و بدون غسل وکفن و نماز دفن می‌شوند، چه حکمی دارد؟ باتوجه به اینکه مسلمان هستند تکلیف چیست؟

طبق فتوای رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هرچند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.

در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به‌ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هرچند از روی لباس کفن کرده و دفن کنند.

امروزه از الکل که در واقع مسکر است برای ساخت بسیاری از دارو‌ها به‌خصوص شربت، عطر‌ها به ویژه انواع ادکلن‏هایی که از خارج وارد می ‏شوند، استفاده می‏ کنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله، اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره ‏گیری‌های دیگر از آن‌ها را می‏ دهید؟

الکل‏هایى که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتى که با آن‌ها مخلوط شده ‏اند اشکال ندارد.

آیا استفاده از الکل سفید برای ضد عفونی کردن دست و لوازم پزشکی مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشکی و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکی جایز است؟ الکل سفید همان الکل پزشکی است که قابل نوشیدن هم هست، آیا نماز خواندن با لباسی که یک یا چند قطره از این الکل بر آن ریخته شده، جایز است؟

الکل هایی که نمی دانید از اقسام مشروبات مست کننده است، پاک محسوب می شود و استفاده از مایعاتی که با آن مخلوط شده است و نماز خواندن با لباس و بدن آغشته به آن اشکال ندارد، اما اگر بدانید از مشروبات مست کننده محسوب می شود، بنا بر احتیاط واجب نجس است.

الکل‌هایى که به عنوان الکل صنعتى به رنگهاى مختلف (بى‌رنگ و قرمز) در کشور در مراکز مجاز تولید مى‌شود از نظر پاک بودن چه حکمى دارد؟ آیا تفاوتى بین آن‌ها است؟

اگر معلوم نیست که از الکل‌هاى مست‌کننده‌اى باشند که در اصل مایع هستند، پاک محسوب می شود.

دارویى بنا به دستور پزشک به صورتم میزنم که داراى الکل است ولى با دارویى دیگر محلول شده که قابل خوردن نیست آیا این دارو نجس است؟

اگر مى دانید الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مایع و مسکر بوده، بنابر احتیاط آن دارو نجس است و اگر نمى دانید، پاک است.

آیا خوردن الکل سفید و الکل زرد جائز است؟

خوردن آن‌ها جایز نیست.

ادکلن‌هایى که در آن از الکل مست کننده استفاده مى شود چه حکمى دارد؟

استفاده از آن‌ها اشکال ندارد و فرقى بین خارجى و داخلى آن نیست./1360/

ارسال نظرات