۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۴۳۴۴۶
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در گفت‌وگو با رسا:

صبر و ایمان انسان در گرفتاری ها و بلایا سنجیده می شود

صبر و ایمان انسان در گرفتاری ها و بلایا سنجیده می شود
معاون آموزش حوزه با بیان این که صبر و ایمان انسان در گرفتاری ها و بلایا سنجیده می‌شود، گفت: توکل و توسل به اهل بیت(ع) در کنار صبر و رضا، درمان مشکلات و گرفتاری ها است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم رعایت مسائل بهداشتی در جهت مقابله با کرونا تأکید کرد: اولا دین ما دین عقلانیت، منطق و علم است و لذا دستورات دینی که معطوف به حفظ جان و نفس انسان و حتی نظافت انسان و رعایت مسائل بهداشتی هست زیاد داریم.

وی با اشاره به آیه شریفه «و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» ابراز داشت: خداوند دستور می دهد که با دست خود، خودتان را در مسیر هلاکت و آسیب قرار ندهید، چراکه حفظ جان واجب است به همین جهت فقها مطرح کرده اند که اگر کسی خودش را زخمی کند پرداخت دیه به ورثه بر او واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عنوان کرد: مسائلی از این دست که ناظر به حفظ جان است در فقه به صورت متعدد مطرح شده؛ چراکه جان امانت خدا است و ما حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: نکته دیگری که در کنار مباحث بهداشتی و رعایت نظافت و رعایت دستوراتی که کارشناسان مربوطه دارند، آن است که باید رابطه مان با خدا هم یک رابطه خوبی باشد.

وی با بیان این که ما مأمور به استفاده از ابزار معنوی و الهی از جمله اهل بیت(ع) برای ارتباط با خدا هستیم، یادآور شد: دعا و نیایش و صدقات و رعایت تقوا همه این ها از مباحثی است که در قرآن و  در لسان معصومان مطرح شده و ما در همه حالات به ویژه در شدائد و گرفتاری ها به آن نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: همه مسائل این عالم به خدا برمی گردد، حتی اگر اراده های انسانی هم دخالت بکند نمی‌توان سبیبت را نسبت به خداوند منقطع دانست از این رو باید بدانیم یکی از امتحانات همین است همچنانکه در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به آیه «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ»، گفت: خداوند تصریح دارد که ما شما را به انواع و اقسام خوف و نقص در جان و مال و مشکلات اقتصادی و جانی آزمایش می کنیم و در مقابل این مشکلات و ابتلائات انسان باید صابر باشد و صبر یک راهکار قرآنی در این جور مباحث است.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان این که صبر به معنای انفعال نیست، خاطرنشان ساخت: صبر یعنی انسان از ابزار کمک بگیرد و از امکاناتی که در اختیار دارد از جمله علم و تجربه بشری کمک بگیرد و صبوری کند تا این مسیر باز شود؛ ما هم عنصر دعا و هم عنصر صبر و هم مسأله امتحان الهی را داریم و این که هیچ چیزی از دست خدا خارج نیست و این جا ایمان که مایه آرامش است را نباید فراموش نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایمان در این گونه موارد باید کارساز باشد و افراد مؤمن در کنار رعایت مسائل بهداشتی از امور معنوی و آرامش دهنده روان و اطمینان دهنده قلب نباید غافل باشند؛ توکل و توسل به اهل بیت(ع) و برقراری رابطه معنوی انسان با خدا، در تمام حالات و آنات به ویژه در زمان مشکلات و گرفتاری ها به یاری انسان می آید.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به لزوم استفاده از فرصت ماه رجب برای دعا و نیایش برای رفع گرفتاری ها ابراز داشت: ما در ایام مهمی هستیم، ولادت امیرالمؤمنین(ع) را داشتیم، نیمه رجب  و وفات حضرت زینب کبری(س) را پشت سرگذاشته ایم ولی هنوز فرصت های خوبی داریم.

وی در پایان یادآور شد: ما در آستانه بعثت رسول خدا(ص) هستیم که ایشان رحمت للعالمین و سند رحمت الهی هستند که باید به این مظاهر رحمت الهی متوسل شویم تا مشکلات برطرف شود، بنابراین ما اسباب کم نداریم و دست پر هستیم و خداوند هم ان شاءالله بلیات را برطرف می‌کند./1330/ج

ارسال نظرات