۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۶۴۳۴۶۹
در گفت و گو با رسا مطرح شد؛

توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا
علمای استان سمنان با تأکید برضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی و اجتماعی ازسوی مردم برای مقابله با کرونا، دعا را مهمترین سلاح مؤمنان برای غلبه بر بلا‌ها عنوان کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، بدون تردید و متأسفانه این روز‌ها سرتیتر اغلب اخبار جراید و خبرگزاری‌های داخلی و بسیاری از دیگر کشور‌های جهان به موضوع شیوع ویروس منحوس کرونا (کووید ۱۹) و دست و پنجه نرم کردن شمار زیادی از هموطنان و یا دیگر اقوام و ملیت‌ها و از دست رفتن جان برخی مبتلایان اختصاص یافته است، در این بین توصیه‌های علما و اندیشمندان دینی می‌تواند به عنوان مکمل توصیه‌های متخصصان، پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان، هم نقش مؤثری در کاهش اضطراب و استرس ناشی از شیوع این بیماری داشته باشد و هم عامل مهمی در آگاهی بخشی، معنویت افزایی و کمک به کاهش ابتلای هموطنان و شفای بیماران باشد؛ در ذیل نظرات و توصیه‌های تنی چند از علمای شاخص استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار رسا را می‌خوانید.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

عملکرد ما در برابر شیوع ویروس کرونا آزمایش بزرگ الهی است

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در گفت و گو با رسا با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره که خداوند متعال می‌فرماید "وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ"، اظهار داشت: براساس آموزه‌های دینی و آیات و روایات، همه ما معتقدیم که انسان همواره در معرض آزمایشات الهی قرار می‌گیرد و البته منشأ، سبب و شکل این آزمایش برای افراد، جوامع و دوره‌های زمانی متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه به این نکته اشاره می فرماید که شما را گاه با ترس و نگرانی و مشکلات اقتصادی، گاه با ثمر ندادن تلاشهایتان و گاهی با نقص در انفس و مسائلی که جان انسان‌ها را تهدید میکند آزمایش میکنیم؛ امروز نیز موضوع شیوع ویروس مهلک کرونا بدون شک بستری برای آزمایش ما انسان‌ها است تا ببینیم هرکس چگونه امتحان خود را پس می‌دهد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان افزود: در شرایط خطیر فعلی عد‌های برای کاهش آلام و درد‌های مردم و حفظ سلامت جسمی و روانی جامعه فداکاری می‌کنند، پزشکان و پرستاران عزیز مشغول تلاشی شبانه روزی هستند، خیران توان خود را برای گذر از این بحران بکارگرفته اند و نیرو‌های جهادی از بسیجیان و طلاب و اقشار مختلف بی‌وقفه مشغول خدمترسانی هستند؛ اما عد‌های نیز از این فضا سوء استفاده کرده و به جای همکاری و همراهی با مردم، دست به احتکار موادضدغفونی، ماسک و ... زدهاند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم ما در این شرایط به خوبی در می یابند که کدام گروه در این آزمایش الهی سربلند خواهند بود، تصریح کرد: حتی افرادی که خود یا خانواده شان دچار بیماری کرونا می‌شوند نیز در معرض این آزمایش بزرگ الهی هستند و بی تردید خداوند با صابران است.

عمل به دستورات بهداشتی حجت شرعی است/ توکل و توسل بهترین راهکار کاهش استرس

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با تأکید بر اینکه دستورات بهداشتی متخصصان و پزشکان بالاخص در شرایط فعلی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بر همگان حجت است و باید رعایت شود، گفت: در کنار رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، همانگونه که مسؤولان بهداشت و درمان می‌گویند، از مهمترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش عوامل اضطراب و استرس است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تکیه و توکل به خداوند متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت را از عوامل اصلی پیروزی بر اضطراب و استرس برشمرد و اظهار داشت: یقیناً آیه ۲۸ سوره رعد که در بخشی از آن می‌خوانیم "أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" گواهی بر این مهم است؛ همه چیز در دستگاه آفرینش به اذن و امر خداوند است و با دعا و توکل اهل ایمان و فضل و عنایت و اراده خداوند این ویروس نیز از بین خواهد رفت.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان با تأکید بر ضرورت عمل همگان به شعار اصلی این روز‌های مقابله با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا، یعنی "در خانه بمانیم" تصریح کرد: ایام فرخنده نوروز را در پیش داریم، مردم فهیم ما به دلیل حفظ سلامت خود و جامعه، سنت حسنه دید و بازدید‌ها را به حداقل برسانند و ان شاءالله در فرصتی دیگر پس از فروردین ماه و رفع این مشکل و خطر، از فرصت مبارکی مانند عید سعید فطر برای صله رحم و دید و بازدید استفاده کنند.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

مبارزه با کرونا آمادگی دفاعی کشور را بالا می‌برد/ تلاش کادر پزشکی و پرستاری مجاهدتی مثال‌زدنی است

امام جمعه شاهرود در گفت و گو با خبرنگار رسا با موضوع شیوع بیماری کرونا، ضمن تشکر ویژه از پزشکان، عوامل اجرایی و پرستاران، مجاهدت آن‌ها در مقابله با این بیماری مهلک و تلاش برای نجات انسان‌ها را مجاهدتی مثال زدنی خواند و اظهار داشت: بر خود وظیفه می‌دانم از تلاش‌های مسؤولانی که برای رفع نگرانی مردم و پیروزی بر این بیماری شب و روز نمی شناسند و همه نیرو‌هایی که برای پیشگیری از گسترش بیماری فعالیت می‌کنند، صمیمانه قدردانی کنم.

حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی با بیان اینکه رعایت بهداشت، عمل به دستورات مسؤولان بهداشت و درمان کشور در ارتباطات و عدم حضور در معابر و سطح شهر‌ها به ویژه در مناطق پرازدحام را لازمه غلبه بر کرونا دانست و افزود: در کنار این دستورات نباید از یاد ببریم که ماه رجب فرصت مغتنم ذکر و دعا است و توجه به معنویات نگرانی‌ها را در جامعه کاهش می دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: اگر چه شیوع این بیماری مصائب و سختی‌هایی را در پی داشته و خواهد داشت، اما شاید بتوان از یک منظری دیگر شیوع این ویروس را به رزمایشی سخت از جنس نبرد‌های نوین و بیولوژیک برای مسؤولان، نیرو‌های نظامی و امنیتی و بخش بهداشت و درمان کشورمان تشبیه کرد که از این نظر می‌توان آن را از الطاف خفیه الهی برشمرد؛ این نگاه امید و دلگرمی را در بین مردم افزایش می‌دهد، بدون تردید به لطف خداوند در آینده نزدیک شاهد تأمین سلامت و سعادت ملت مقاوم ایران اسلامی خواهیم بود.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

آگاهی از خطرات بیماری و داشتن امید با تکیه بر گنجینه‌های معنوی دو روی سکه غلبه بر کرونا

امام جمعه دامغان در گفت و گو با خبرنگار رسا ضمن شایسته قدردانی خواندن اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، درمان مبتلایان و اقدامات جهادی انجام شده به ویژه عملکرد خانواده خدوم بهداشت و درمان؛ آگاه کردن مردم از خطرات شیوع بیش از پیش این ویروس منحوس و امید بخشی به مردم با تکیه بر گنجینه‌های معنوی همچون دعا و توسل را دو روی سکه غلبه بر کرونا دانست و گفت: وظیفه همه ما است که ضمن بیان حقایق و مقابله با بیتفاوتی و سهل انگاری در برابر این بیماری، لطف و عنایت خداوند را یادآور شده و امید را به جامعه هدیه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان اضافه کرد: خداوند متعال در آیات قرآن و اهل بیت (ع) بار‌ها از مقوله شفا سخن گفته اند و معصومین قرآن را شفای همه درد‌ها برشمرده‌اند، بی تردید دعا و توسل به ائمه اطهار (ع) و امید به عنایت الهی در کنار عمل به توصیه‌های پزشکی این بلا را دفع خواهد کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: این روز‌ها که توصیه‌های بهداشتی مسؤولان امر بار‌ها بر اهمیت ماندن در خانه و خارج نشدن از منازل جز در موافع ضروری تأکید دارد و حتی مهمترین اجتماعات دینی ما یعنی نماز‌های جمعه و جماعت به دلیل ضرورت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا برگزار نمی شود، بدون تردید نورانی کردن منازل با توجه و تلاوت قرآن مبارک‌ترین اعمال و خواندن حدیث کسا، دعای توسل و زیارت عاشورا و دیگر ادعیه و اذکار توصیه توسط رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید، سبب شفا و دفع بلا است.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

دعا برترین سلاح مؤمن در برابر بلاها/ ترک گناه نجات بخش جامعه از بلا

امام جمعه گرمسار در گفت و گو با رسا با موضوع شیوع ویروس کرونا و توصیه‌هایی برای غلبه بر این بیماری، دعا را برترین سلاح مؤمن در برابر بلا‌ها برشمرد و به بیان شریف حضرت امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد که فرمودند، "ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ" موجهاى بلا را با دعا از خود برانید.

حجت الاسلام سیدعلیرضا آرامی با بیان اینکه بهترین راهکار آرامش و امید در جامعه اسلامی ما توکل به خدا و دعا به درگاه قادر متعال است، افزود: دعای توسل از بالاترین ارزش‌ها برخوردار است و صدقه، انفاق و دعای مجیر از بارزترین توصیه‌های بزرگان دین در زمان وقوع بلایا و بیماری‌هایی نظیر کرونا بوده است؛ قربانیکردن نیز برای دفع بلا بسیار سنت دیرینه دینی ما است و شخصیت‌هایی نظیر مرحوم آیت الله العظمی بهجت به قربانی کردن در شرایط امروز کشور توصیه داشته اند.

استاد حوزه و دانشگاه قرائت حدیث شریف کساء و دعای هفتم صحیفه سجادیه – که رهبر معظم انقلاب بر قرائت آن تأکید کردند – را از دیگر توصیه‌های علمای بزرگ شیعه برای دفع بلا‌هایی نظیر بیماری‌های واگیردار عنوان و اضافه کرد: اما از همه این اعمال مهمتر ترک گناه است، بی تردید اگر گناه در جامعه ترک شود، بلایا دور می‌شود، پس باید در کنار عمل به توصیه‌های بهداشتی و دعا، توبه و تضرع به درگاه خداوند را از یاد نبریم.

امام جمعه گرمسار با تأکید بر اینکه توجه به معنویات در موضوع غلبه بر بلا‌ها و بیماری‌ها به معنای بیتوجهی به توصیه‌های متخصصان و مسئولان بهداشت و درمان نیست، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بررعایت این توصیه‌های بهداشتی تأکید فرمودند، تجمعات و برنامه‌های بسیاری تعطیل شد و حتی فرایض مهمی، چون نماز جمعه و جماعت و اعتکاف برگزار نشد تا سلامت و حیات هموطنان به عنوان واجبترین امور به خطر نیفتد.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

جهاد مقدس امروز، ماندن در خانه و عمل به توصیه‌های بهداشتی است

مدیر حوزه علمیه تخصصی بیان وحی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار رسا، ایام ابتلای ملت بزرگ ایران و بسیاری دیگر از ملت‌های جهان به ویروس کرونا را دوران یک‌ی از امتحانات عظیم الهی دانست و اظهار داشت: امروز جهاد مقدس برای یکایک مردم آگاه ایران اسلامی ماندن در خانه و عمل به توصیه‌های بهداشتی متخصصان و مسؤولان بهداشت و درمان کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فؤادیان از مردم خواست از مسافرت‌ها و تردد‌های بین شهری غیر ضرور به شدت اجتناب کنند و گفت: همانگونه رهبر معظم انقلاب فرمودند، هرکس کاری کند که جلوی انتشار ویروس منحوس کرونا را بگیرد، حسنه انجام داده و هرکس عملی یا رفتاری انجام دهد که موجب شیوع بیشتر این ویروس شود مرتکب سیئه شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه رعایت توصیه‌های بهداشتی نظیر شست و شوی مرتب دستها، ضدعفونی اشیاء و اماکن، پرهیز از حضور در تجمعات بر همه ما لازم است، اضافه کرد: اما مهمتر از همه این نکات غافل نشدن از امید به رأفت خداوند و توسل به درگاه اهل بیت عصمت و طهارت است.

مدیر حوزه علمیه تخصصی بیان وحی استان سمنان ضمن توصیه به قرائت دعا‌های هفتم و بیست و سوم صحیفه سجادیه، دعای مجیر و زیارت عاشورا برای نابودی هرچه زودتر ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: حتی اگر عده‌ای از مؤمنین نتوانند این اعمال را بجا آورند، ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد و تقدیم آن به روح مطهره مادر امام زمان (عج) حضرت نرجس خاتون بهترین اذکار در این شرایط است؛ همانا حضرت مهدی (عج) امان و بیمه برای مردم زمین هستند و ما اینگونه از امام عصر (عج) می‌خواهیم که این مشکل و بلا را ان شاءالله مرتفع کنند.
 
توصیه‌های بهداشتی و معنوی علمای استان سمنان برای غلبه بر کرونا

تلاش و کوشش، همدلی و همکاری مردم و مسؤولان لازمه شکست کرونا است

امام جمعه کلاته رودبار در گفت و گو با رسا با اشاره به شیوع ویروس ناشناخته کرونا و مصائب و مشکلاتی که برای مردم کشورما ایجاد کرده است، گفت: واقعیت این است که در هر مسئله یا بحران اجتماعی چه در گذشته و چه امروز، سه مقوله در مقابله با این معضل قابل طرح است، نخست تلاش و کوشش همراه با همدلی و هماهنگی مردم و مسؤولان، که بی تردید امروز جامعه ما برای پیروزی بر کرونا نیازمند این مهم است.

حجت الاسلام اسماعیل بینائیان با بیان اینکه بدون تردید همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند شیوع این ویروس مهلک و مشکلات ناشی از آن گذرا است، خاطرنشان کرد: اما برای اینکه آسیب‌ها و مصائب ناشی از ابتلا هموطنان به این بیماری کاسته شود باید حرکت هماهنگ مردم و مسؤولان همراه با تفکر و تعقل و عقل مدار باشد، وظایفی که مکمل یکدیگر هستند و فرد فرد ما باید آگاهانه و مسؤولانه عمل کنیم تا این مشکل عظیم رفع شود.

وی با ستایش فداکاری‌ها و تلاش‌های جامعه پزشکی و پرستاری در مقابله با بیماری کرونا و نجات مبتلایان به این بیماری، تصریح کرد: از مردم فهیم استان و کشورمان انتظار داریم که همچون علما و روحانیان که در مسئله اخیر تبعیت کامل از دستورات و تصمیمات مسؤولان بهداشت و درمان کشور داشته اند و بدون خودستایی و خودمحوری حتی نماز‌های جمعه و جماعت را برگزار نکردند، تابع دستورالعمل‌های بهداشتی باشند تا بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم.

امام جمعه کلاته رودبار یادآور شد: در تعالیم دینی ما نخست تلاش و کوشش همراه با تعقل و تفکر، سپس صبر و شکیبایی و در نهایت بحث تقدیر و مقدرات الهی مطرح شده است، اما فراموش نکنیم که امام رضا (ع) از امام سجاد (ع) نقل می‌کند که فرمود، "ألدُّعاءُ یَدْفَعُ الْبَلاءَ النَّازِلَ وَما لَمْ یَنْزِلْ" دعا بلایى را که نازل شده و نازل نشده دفع مى کند. همانا امروز نیز مهمترین سلاح مؤمنان برای غلبه بر بیماری مهلک کرونا دعا و توسل است./۹۷۷/ز502/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
خدا قوت.
آقایون درباره عدم دید و بازدید در ایام عید مردم را توجیه نمایند.
احسنت بر شما
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲
یا من اسمه دواء
0
0