۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۴۴۰۰۲

نگرانی جهانی از جولان کرونا

نگرانی جهانی از جولان کرونا
بیماری کووید ۱۹ که بیماری ناشی از ابتلا به کرونا ویروس جدید محسوب می‌شود، در اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت و به تدریج بسیاری از کشورهای جهان را در بر گرفت تا به آنجا که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد؛ این ویروس ناخوانده خطرساز در بیش از ۱۱۵ کشور شیوع یافته و بیش از 145 هزار نفر را مبتلا کرده است. این در حالی بوده که آمارها نشان می‌دهد بحران ابتلا به کووید 19 در آمریکا و اروپا در حال اوج گرفتن است.
به گزارش خبرگزاري رسا، بیماری کووید ۱۹ که بیماری ناشی از ابتلا به کرونا ویروس جدید محسوب می‌شود، در اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت و به تدریج بسیاری از کشورهای جهان را در بر گرفت تا به آنجا که آمار‌های رسمی نشان می‌دهد؛ این ویروس ناخوانده خطرساز در بیش از ۱۱۵ کشور شیوع یافته و بیش از 145 هزار نفر را مبتلا کرده است. این در حالی بوده که آمارها نشان می‌دهد بحران ابتلا به کووید 19 در آمریکا و اروپا در حال اوج گرفتن است.
 
 اعلام وضعیت اضطراری ملی در آمریکا
براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تا روز گذشته، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۴۵ هزار و ۸۱۰ نفر رسیده است که از این تعداد پنج هزار و ۴۳۶ نفر جان باخته و ۷۲ هزار و ۵۳۱ نفر نیز تا روز گذشته بهبود پیدا کرده‌اند. در این روند کووید 19 آمریکا را نیز در وضعیت فوق العاده در سطح ملی قرار داده است که لغو جلسات سنای کالیفرنیا، اجرایی شدن ممنوعیت سفر اروپایی‌ها به آمریکا و ... از جمله پیامدهای این امر بوده است، ضمن اینکه طبق اظهارات تونی آتکینز، رییس سنای ایالت کالیفرنیای آمریکا؛ با هدف تمرکز بر مقابله با شیوع کرونا، همه جلسات قانونگذاری در هفته آینده لغو شده است. این درحالی است که براساس آمار جدید دولت آمریکا تا روز گذشته دست کم دو هزار و ۲۰۴ نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و 49 نفر نیز به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان‌شان را از دست داده‌اند. آن هم در شرایطی که آمریکا از لحاظ تعداد دستگاه تنفسی و تخت بیمارستانی دچار کمبود شدید است و کمبود تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت نیز از مشکلات بهداشتی و درمانی این کشور است.

 هجوم آمریکایی ها به فروشگاه‌ها
در این میان اما پس از آنکه، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، وضعیت اضطراری ملی در این کشور اعلام کرد، مردم درشهرهای مختلف آمریکا برای خرید کالاهای مختلف ازمواد ضدعفونی‌کننده تا برنج به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند، تا به آنجا که در خصوص برخی کالاها هر مشتری فقط اجازه دارد مقدار مشخصی از آنها را خریداری کند و برای بعضی اقلام از جمله ماسک‌های صورت و دما سنج‌ها ه محدودیت در خرید لحاظ شد.

 اظهارات متناقض ترامپ!
در این میان اما رییس جمهور آمریکا تلاش کرد تا با برخی اظهارات متناقض تا حدی شرایط را منعطف کند، به طور نمونه وی عنوان کرد؛ از گوگل تشکر می‌کنم که با شکل گیری وب سایتی در این خصوص کمک کرده است. ادعایی که شرکت مذکور آن را تکذیب کرد و اعلام کرد بر خلاف ادعای ترامپ هیچ وب‌سایتی را برای کمک به تشخیص اصالت کیت کرونا و کمک به تسهیل آزمایش ابتلا به آن ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر به دنبال اعلام شدن تست کرونای رییس‌جمهور برزیل، رسانه‌های آمریکایی از احتمال ابتلای ترامپ و معاونش به این بیماری خبر دادند که واکنشی از سوی ترامپ برای انجام آزمایش در این زمینه نداشت تا به آنجا که در نشست خبری کاخ سفید یکی از خبرنگاران به شدت از رویکرد شخصی وی درباره کرونا انتقاد و ترامپ را به علت خودداری از دادن آزمایش کرونا، به خودخواهی متهم کرد. نکته جالب اما پاسخ رییس جمهور آمریکا به این موضوع بود؛ وی عنوان کرد؛ من نگفته‌ام که نمی‌خواهم روی من آزمایش انجام شود بلکه در حال بررسی این مسئله و برنامه زمانی آن هستیم! رفتارهایی که به دنبال افزایش آمار مبتلایان و فوت شدگان روزانه این بیماری در آمریکا موجب شد، مارک برمن، رییس مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه هاروارد نسبت به بالا رفتن آمار مبتلایان به دولت این کشور انتقاد کند و در صفحه شخصی خود به این موضوع اشاره داشته باشد که «واکنش دولت ما به این بحران، تقریباً از تمام کشورهای دیگر جهان بدتر بوده است؛ حیرت‌آور است؛ افتضاح است؛ سر آدم درد می‌گیرد تا این افتضاح را توصیف کند؛ من این را نمی‌فهمم.» ضمن اینکه سخنرانی کرونایی ترامپ حتی دولت آمریکا را سردرگم کرد و موجب شد تا رسانه‌های این کشور به این موضوع بپردازند که حتی مقامات آمریکایی که در خارج از این کشور هستند نمی‌دانند که آیا اجازه بازگشت به خانه را دارند و اطلاعات کمی از کاخ سفید درباره سیاست جدید ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا دریافت کرده‌اند. به هر حال شیوع کرونا ویروس جدید موجب شد تا شمار زیادی از مدارس و دانشگاه‌های آمریکا تعطیل و برگزاری رویداد‌های مهم ورزشی تعلیق شوند.  بحرانی که موجب شد تا رییس جمهور آمریکا با تداوم آن در کشورش امروز را «روز ملی دعا» اعلام کند.

 تعطیلی سازمان ملل متحد برای نخستین‌بار در تاریخ
لغو پروازها و سفرهای دریایی همچنین ممنوعیت ۳۰ روزه سفر به آمریکا برای افراد حاضر در اتحادیه اروپا نیز از دیگر تدابیری بود که در دستورکار قرار گرفت. کووید 19 حتی به سراغ سازمان ملل متحد هم رفت و موجب شد برای نخستین‌بار در تاریخ مقر این سازمان ملل متحد در نیویورک به مدت سه هفته تعطیل اعلام شد.

 اروپا کانون جدید شیوع 
جدا از این بحث اما سازمان جهانی بهداشت در مواجهه با اپیدمی کووید 19 اروپا را به عنوان کانون جدید شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که مناطق و افراد زیادی را درگیر خود کرده است. بحرانی که شاید بیشتر از سایر کشورهای اروپایی، ایتالیا را در گیر خود کرده است. تعداد بالای مبتلایانی که موجب شده تا بیمارستان‌های این کشور چنان تحت فشار باشند که پزشکان ناگزیر شوند تخت‌های آی سی یو را به بیمارانی اختصاص دهند که شانس زندگی بیشتری دارند. این درحالی است که تاکنون بیش از 14 هزار 955 نفر مبتلا به ویروس کرونا در این کشور تشخیص داده شده‌اند و یکهزار و 266 نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ضمن اینکه روز گذشته مقامات ایتالیا اظهار کردند مرگ و میر ناشی از کروناویروس در این کشور تنها در یک روز ۲۵۰ مورد افزایش پیدا کرده است. این آمار و ارقام باعث شد مقامات سیاسی ایتالیا کل این کشور را قرنطینه کرده‌اند و فرمان بستن مغازه‌ها و کافه‌ها در شهرها را صادر کرده‌اند.

 پایتخت اسپانیا؛ منطقه خطر 
از سوی دیگر نیز انستیتو رابرت کوخ، آلمان ، مادرید پایتخت اسپانیا را منطقه خطر کرونایی اعلام کرده است. کشوری که در بازه زمانی 24 ساعته 1500 مورد جدید ابتلا را شناسایی کرده و به این ترتیب تعداد مبتلایان در این کشور به بیش از 5هزارو 700 نفر رسیده است و 136 نفر نیز تا روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

 همسایگان آلمان مرزهایشان را بستند
همچنین همزمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در کشورهای اروپایی، مسئولان درمانی آلمانی هم از افزایش قابل توجه مبتلایان در این کشور خبر دادند.به این ترتیب پس از اعلام ابتلای چهار هزار نفر به این بیماری برخی همسایگان این کشور مانند ، سوئیس، دانمارک، لهستان و جمهوری چک مرزهای خود را به روی این کشور بستند. کووید 19 همچنین موجب شد تا شهروندان آلمان، اتریش و سوییس و ۱۲ کشور دیگر که از آنها به عنوان کشورهای پرخطر یاد می‌شود، اجازه‌ سفر به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نداشته باشند و از ورودشان به این کشورها جلوگیری ‌شود، ضمن اینکه برای جلوگیری از انتقال و گسترش کرونا، شهروندان چک هم اجازه سفر به آلمان و اتریش را ندارند.

 اوضاع در مبداء انتشار کرونا چگونه است؟
اما شرایط در کشور چین به عبارتی منشاء بیماری به چه شکل است؟ طبق اظهارات مسئولان چینی در جدیدترین آمار منتشر شده تاکنون هشتاد هزار و ۸۲۴ نفر در کشور مذکور به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این میان حدود سه هزار و ۱۸۹ نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در چین فوت کرده‌اند. در این میان اگرچه در روزهای گذشته شیب ابتلا به این بیماری در چین با کاهش قابل توجهی مواجه شد تا به آنجا که رسانه‌های این کشور از جمع‌آوری بیمارستان‌های صحرایی ووهان خبر دادند، اما روز گذشته مسئولان چین گفتند که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور افزایش یافته است و به تازگی ۱۱ مورد جدید از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

 مهمترین مقامات خارجی مبتلا به کووید 19 
در این میان با شیوع بیماری کووید 19 در سراسر جهان، شماری از مقامات کشور‌های مختلف نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. به طور نمونه در فرانسه که بیش از یک‎هزار و 200 مورد ابتلای به ویروس کرونا در آن ثبت شده است، فرانک رایستر؛ وزیر فرهنگ فرانسه همچنین هفت نماینده پارلمان این کشور که هفته گذشته در جلسات مجلس این کشور شرکت کرده بودند به کروناویروس مبتلا شده‌اند. علاوه براین آزمایش پاتریک استرزودا؛ رییس‌دفتر رییس جمهور فرانسه نیز مثبت اعلام شده است. از سوی دیگر رسانه‌ها برزیلی در ابتدا ابتلای فابیو واجناگارتن؛ وزیر ارتباطات دولت این کشور خبر داده‌اند و تردید‌هایی هم درباره ابتلای رییس جمهور برزیل به این ویروس مطرح شد. به گفته یکی از روزنامه‌های برزیل نیز بولسونارو به دلیل ترس از آلوده شدن به ویروس کرونا مدت‌ها تحت نظارت‌های پزشکی قرار رفته بود. علاوه براین پیتر داتن؛ وزیر کشور استرالیا هم به ویروس کووید 19 مبتلا شده است. خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دبیرکل اسبق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نادین دوریس؛ معاون وزیر بهداشت انگلیس،رصوفیا ترودو، همسر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم از دیگر مقامات مبتلا به کووید 19 هستند./1360/
منبع: حمایت
ارسال نظرات