۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۴۴۲۷۲
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین:

شوق تحصیل وتدریس تا آخرین روزها در بیان و فعالیت آیت الله بطحایی مشهود بود

شوق تحصیل وتدریس تا آخرین روزها در بیان و فعالیت آیت الله بطحایی مشهود بود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تجلیل از مجاهدت های علمی و تبلیغی آیت الله بطحایی، رحلت وی را ضایعه ای برای حوزه های علمیه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت رحلت آیت الله سید هاشم بطحایی، از آن مرحوم به عنوان استادی با سابقه درخشان در حوزه و مدافع امام، انقلاب و رهبری یاد کرد و گفت: امیدوارم خداوند متعال با فضل و کرمش، رحمت و مغفرت و هم‌نشینی با اولیاءالله را رزق آن مرحوم گرداند.

وی گفت: مرحوم آیت الله بطحایی از شاگردان حضرات آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و برخی دیگر از برجستگان حوزه مقدسه علمیه قم «قدس الله اسرارهم» بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شوق تحصیل و تدریس تا آخرین روزهای عمر در بیان و فعالیت‌های آیت الله بطحایی مشهود و معلوم بود، تلاش در کسب علم در دو عرصه حوزه و دانشگاه و توجه به نیازهای جامعه، هرگز ایشان را خسته نکرد و با توجه به اقتصائات و ضرورت‌های زمان، در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در امر تربیت، سابقه‌ای طولانی و درخشان داشت.

وی تألیف رساله‌ها و کتاب‌های مفید در موضوعات فقه، اصول، تفسیر و دیگر موضوعات در کنار رسالت مهم حوزویان یعنی تبلیغ احکام و تبیین معارف دینی و آموزه‌های مکتب اهلبیت علیهم السلام را از دیگر ویژگی های آن عالم فقید ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ساده‌زیستی، مشی طلبگی و پایبندی به ارزش‌های انقلابی، در کنار فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های مرحوم بطحایی برشمرد.

وی با بیان این که آیت الله بطحایی پیشرفت حوزه‌‌های علمیه را در گرو شناخت از فضای علمی، سیاسی و پیشرفت‌های علمی جهان می‌دانست، خاطرنشان کرد: آن مرحوم بسیار این جمله را تکرار می‌کردند که «عالم واقعی باید آگاه به موضوعات و مسائل دوران خود باشد» ایشان اطلاعات خوب و مفیدی از موضوعات نوپدید در علوم مختلف داشتند و در جلسات و گفتگوها، آن‌ها را به عنوان یک دغدغه بیان می‌کردند و می‌گفتند تحولی که مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» بر آن تأکید دارند، بر اساس همین شناخت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مرحوم آیت الله بطحایی تحول در حوزه‌ها را جدای از تحولات جامعه در ابعاد ملی و بین‌المللی نمی‌دانست؛ ایشان می‌گفت اگر ما تحولات جامعه جهانی را قبول داریم، پس تحول دارای منطق در حوزه را هم باید بپذیریم، این‌ها برآمده‌ از همان شناخت ایشان به موضوعات و مسائل در حیطه فعالیت‌های علمی و اجتماعی‌شان بود به همین جهت بر آن اصرار می‌ورزید.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: طی چند سالی که مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم با هماهنگی نهادهای تبلیغی، اقدام به اعزام اساتید برجسته و دارای سابقه تدریس تفسیر کرده است، آیت الله بطحایی از افراد ثابت این حرکت مبارک بودند و به صورت منظم و پرکار برنامه‌های تفسیری در ماه مبارک رمضان برای گروه‌های مختلف سنی انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: ساده‌سازی مباحث تفسیری هنری بود که ایشان به خوبی داشت و این مهم به جهت ارتباط ایشان از سال‌های دور با نسل‌های مختلف و شناخت نیازها و اقتضائات بود؛ از همین‌رو ایشان یک‌ جمله معروف داشت که قران و حدیث، نسخه و برنامه کمال همه اقشار و همه سنین در تمام دوران است پس ما در تهاجم فرهنگی دشمنان، غنی‌ترین معارف را داریم و باید با تلاش و نعمت بیان، این‌ها را در جامعه منتشر کنیم شاید به همین دلیل بود که ایشان گاهی از برخی برنامه‌ها و حوزویان گله‌مند بود.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به دغدغه مرحوم آیت الله بطحایی نسبت به مسائل انقلاب و تبیین اندیشه های امام و رهبری، گفت: آیت الله بطحایی در ماه‌های اخیر به موضوع گام دوم انقلاب، بسیار اهتمام می‌ورزید و در برنامه‌های مختلف و سخنان خود فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب را طرح می‌کرد.

وی افزود: آن مرحوم معتقد بود که بیانیه گام دوم با توجه یک سیر عملیاتی در گذشته و آینده توسط مقام معظم رهبری نگاشته شده و صرفاً نباید فعالیت‌های محوری بیانیه را به مباحث نظری اختصاص داد و اکتفا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی خاطرنشان کرد: جمله دیگری که در این رابطه یاد دارم این است که ایشان می‌گفت ”تمام آحاد ملت نسبت به این بیانیه وظیفه عملی دارند” ایشان با این نگاه که به نظر می‌رسد برآمده از علم و تجربه ایشان بود، نهایت توجه را به این بیانیه بویژه توصیه‌های هفت‌گانه آن داشتند.

وی در پایان ضمن تسلیت مصیبت رحلت آیت الله بطحایی، فقدان این عالم وارسته را ضایعه ای برای حوزه های علمیه خواند و به نقل خاطره ای از آن مرحوم پرداخت و گفت: ایشان وقتی خاطرات خود را بازگو می‌کردند، بیانی نسبت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشتند که نشان از ارادت و پایبندی ایشان به انقلاب دارد، می‌گفت «من از روز اول نهضت نسبت به حرکت امام خمینی«قدس سره» ایمان داشتم و ذره‌ای از آن کم نشده است» /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات