۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۴۴۴۷۵
آیت الله رجبی در گفت وگوی تفصیلی با رسا:

دانش پژوهان المصطفی سفیران اسلام ناب در جهان هستند

دانش پژوهان المصطفی سفیران اسلام ناب در جهان هستند
آیت الله رجبی محصلان و دانش پژوهان المصطفی را سفیران اسلام ناب و انقلاب اسلامی دانست و به برخی هجمه های هدفمند علیه این نهاد با برکت واکنش نشان داد.

آیت الله رجبی در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،جامعه المصطفی العالمیه را نهادی با برکت و شجره طیبه و دانش پژوهان این مرکز را سفیران اسلام ناب و انقلاب اسلامی در سرتاسر دنیا خواند.

وی در این گفت وگو همچنین نقش جایگاه المصطفی در جهان از نظر تولید علم و تبلیغ اسلام ناب به بیان مطالب ارزنده ای پرداخته که متن آن در ادامه تقدیم خوانندگان محترم می‌شود.

ارائه سخن بدون دلیل به ویژ | المصطفی مروج اسلام ناب و انقلاب در جهان است

رسا – با عرض سلام و تشکر از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا، قرار دادید؛ ابتدا بفرمایید که چرا سخن بدون دلیل و مدرک مورد نهی دین و عقل واقع شده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده هم خدمت شما و همه عزیزان خبرگزاری رسا، عرض سلام و خسته نباشید دارم.

بله همانطور که گفتید، اسلام بر سخن گفتن بر اساس علم و یقین تأکید دارد و اساسا آیات فروانی در قرآن کریم مخالفان پیامبر گرامی اسلام(ص) را بر این نکوهش می‌کند که آنها بر اساس علم و معرفت حرف نمی زنند، بلکه بر اساس حدس و گمان و بر اساس وهم و بدون مدرک و دلیل صحبت می‌کنند.

قرآن از آنها می خواهد که «هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین» اگر راست می گویید دلیل و مستند و مدرک خود را بیان کنید، یعنی حرف زدن بدون مدرک هیچ ارزشی ندارد، بنابراین منطق اسلام و منطق قرآن و پیامبر و اهل بیت(ع) بر این مسأله است.

در یک موردی داریم که شخصی یک سخن یا قضاوتی را در مورد شخص دیگری کرد، پیامبر بزرگوار اسلام(ص) دست او را گرفت و خورشید را نشان آن فرد داد و فرمودند: «لمثل هذا فاشهد» اگر مسأله ای علیه شخص دیگری می دانی یا شنیده ای و آن مسأله مانند خورشید برای شما روشن و متقن آشکار بود و از سوی کسی قابل انکار نبود، آنگاه شهادت بدهید.

سخن گفتن بر اساس علم و معرفت و دلیل وبرهان وظیفه هر مسلمانی است و قرآن از مخالفان و حتی مؤمنان می خواهد که در مواجهه با مخالفان حتی برای اثبات حق با دلیل و مدرک صحبت کنند  و الا هرچند اثبات حق و حقیقت باشد، جدال به باطل است.

رسا – وظیفه عالمان در رعایت تقوای در سخن و صحبت بر اساس علم و مدرک تا چه اندازه است؟

اما علما که داعیه فهم دین و آشنایی با آیات و روایات را بیشتر دارند و خبرگان این مسأله هستند، بدون تردید مسؤولیت سنگین تری دارند و اگر سخنی بدون دلیل و مدرک و بر اساس حدس و گمان بزنند مؤاخذه آنها در پیشگاه الهی چندین برابر خواهد بود به ویژه این که از کسانی باشند که در پیروان و دوستان تأثیر گذار باشند.

اگر عالمی صحبتی بکند یا حرفی بزند یا حرکتی انجام بدهد که پیروان خود را به خطا و اشتباه وادار کند، تمام گمراهی آنها را به پای این عالم می نویسند علاوه بر این که خود آنها هم مسؤول هستند، بنابراین یک شخص عالم، برای صحبت بدون و مدرک و استدلال هم عقوبت سخن نادرست خود را خواهد داشت و هم به تعداد کسانی که بابت این سخن گمراه شده اند باید عقوبت الهی را تحمل کند.

بار علما و کسانی که حتی اگر عالم نباشند ولی در جامعه به عنوان عالم مطرح شده اند و سخن شان در دیگران تأثیر گذار است را نباید با سخن و حرف و کلام کسانی مقایسه کرد که شاید تأثیر چندانی در جامعه ندارند.

ارائه سخن بدون دلیل به ویژ | المصطفی مروج اسلام ناب و انقلاب در جهان است

رسا – به عقیده شما چه مفاسدی بر سخنان غیر عالمانه و بدون مستند علمای دین بار بر جامعه می‌شود؟

همانطور که گفتیم وقتی یک عالم یا یک شخص تأثیر گذار حرفی می زند که دیگران را به اشتباه می اندازد موجب گمراهی و انحراف در عقاید آنها می‌شود که این مسأله کوچکی نیست.

آن روی دیگر این مسأله آن است که چنین کارهایی اطمینان مردم را به علمای دین از بین می برد، چون وقتی افراد ببینند عالمی بی اساس صحبت می‌کند می‌گویند: حتما سخنان دیگرشان هم همین طور است به علاوه این که دشمنان نیز از این فرصت نهایت استفاده را می برند و تلاش می‌کنند تا نظر و نگاه مردم را نسبت به عالمان دین تخریب کنند.

آثار منفی فرهنگی سخنان افرادی که جایگاهی دارند، بسیار زیاد است، بنابراین هم به لحاظ مسائل فرهنگی و هم عقوبت اخروی و هم تأثیر منفی در انقلاب و نظام اسلامی نباید علمای دین و کسانی که مسؤولیتی در جامعه دارند حرف هایی بزنند که توان دفاع از گفته خود را ندارند.

رسا –  جامعه المصطفی به عقیده شما چه نقشی در تولید علوم انسانی اسلامی و همچنین تبلیغ در عرصه بین الملل دارد؟

جامعه المصطفی یک مرکز علمی است که فرهنگ اسلام ناب محمدی را به جمعی که مشتاق این فرهنگ هستند و در کشورهای خودشان امکان دسترسی مستقیم و دقیق را ندارند در این جا می آورد و اسلام را به آنها معرفی می‌کند و این گونه نیست که اجباری باشند بلکه خودشان اسلام ناب را دریافت کرده و  می پذیرند.

محصلان المصطفی سفیر اسلام ناب و انقلاب هستند

در اهمیت این مرکز بزرگ علمی همین بس که اختصاصی به شیعیان ندارد بلکه هرکسی که شیفته اسلام ناب باشد وقتی علوم اسلامی را چه از نظر فقه شیعه و چه از نظر فقه اهل سنت واقعی فرا گرفت، وقتی برمی گردد می‌تواند سفیر اسلام حقیقی و انقلاب و نظام اسلامی در کشور خودش باشد.

خود اهل بیت(ع) فرمودند: اگر مردم زیبایی های سخنان ما بفهمند از ما تبعیت می‌کنند، بنابراین طلاب عزیزی که اسلام ناب را فرا می گیرند و آن در عرصه بین الملل و در کشورهای مختلف ترویج می‌کنند، موجب می شوند تا دیگران نیز از این فعالیت ها استقبال کنند، از این رو جامعه المصطفی یک مرکزی است که هم به تربیت طلاب روزآمد برای درک درست اسلام می پردازد و هم سفیرانی در اقصی نقاط جهان عرضه می‌کند این یک کار ارزشمند و مهمی است.

ارائه سخن بدون دلیل به ویژ | المصطفی مروج اسلام ناب و انقلاب در جهان است

رسا - چرا برخی عالمانه و عامدانه درصدد تخریب جایگاه جامعه المصطفی هستند؟ شما چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

ببینید به هرحال انگیزه هایی است که می خواهد یک چنین حرکت مفیدی برای ترویج اسلام ناب و ارتقای معرفت دینی که مسلمان را در اقصی نقاط جهان گرد مکتب راستین اسلام جمع می‌کند، تضعیف کند و می خواهند سخنانی بگویند که این مرکز را از دایره اهمیت بیرون کنند.

هدف المصطفی ترویج رسالات پیامبر است

این کار بر خلاف رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهداف انبیاء است، چراکه پیامبر آمد تا این فرهنگ به بشریت عرضه شود و کار المصطفی در راستای همان هدف و رسالت است و کسانی که از روی جهل این مطالب را بیان می‌کنند، باید بدانند که مخالفت با آن مخالفت با ترویج اسلام ناب محمدی است.

امیدواریم این افراد در آینده زود متوجه عواقب بد فرهنگی بر ضد اسلام و متوجه عوارض آن بشوند و در سخن گفتن و قضاوت خود تجدید نظر کنند و ان شاءالله که آن گونه که اسلام می گوید بر اساس مستند سخنان خود را بیان کرده و  به جای موضع گیری در برابر خودی در برابر دشمنان اسلام موضع بگیرند.

از یک عالم دینی مسلمان انتظار می رود در برابر کسانی که عقاید اسلام را هدف قرار داده، موضع بگیرد نه یک مرکز و جمعی که ترویج دهنده اسلام ناب است، این چنین علمایی باید بدانند در حال بریدن شاخه ای از درخت هستند که خود روی آن شاخه نشسته اند و در حقیقت تیشه به ریشه همان فرهنگی می زنند که داعیه آن را دارند.

رسا – تقدیر و تشکر داریم از این که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، اگر در پایان نکته ای دارید بیان کنید.

لازم است در پایان سخن بار دیگر بر این مسأله تأکید کنم که قضاوت در مورد جمع عظیمی از کشورهای مختلف بدون مدرک و بر اساس توهم یک گناه بزرگ و نابخشودنی است.

خوب است این افراد از نزدیک بیایند و مطلع شوند چون چه بسا نمی دانند این جا چه می گذرد و چه تلاش هایی در حال انجام است و صرفا بر اساس برخی شنیده های نادرست این سخنان را بیان می‌کنند.

در پایان از شما و مجموعه رسا که در ارتباط با این مسأله دغدغه داشتید تقدیر و تشکر داشته و برای شما آروزی موفقیت روزافزون دارم./1330/ج

گفت‌وگو از داود جعفری

ارسال نظرات