۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۴۴۶۷۵
حجت الاسلام واعظ موسوی مطرح کرد؛

لزوم استفاده از دو بال اصول بهداشتی و معنوی برای مبارزه با کرونا

لزوم استفاده از دو بال اصول بهداشتی و معنوی برای مبارزه با کرونا
استاد حوزه علمیه قم کرونا را ویروسی بسیار منحوس و چموش دانست و گفت: برای مبارزه با کرونا باید از دو بال مراعات مسائل بهداشتی و تقویت جنبه های معنوی بهره برد.

حجت الاسلاموالمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که شهر قم به عنوان پایگاه تشیع و مرکز اصلی حوزه های علمیه تشیع مورد هدف اصلی دشمنان بوده و هست، اظهار داشت: قاعدتاً اگر دشمن از این شهر تعریفی کند، باید آن وقت نگران شد.

وی مذهب تشیع را مذهبی پویا عنوان کرد و گفت: مذهب تشیع به عنوان مذهب حقِ کامل ترین ادیان یعنی اسلام مبین، مذهبی پویا و عقلانی است؛ کما این که دین اسلام خود نیز برای علم و دانش ارزش و اعتبار قائل است و مسلماً دانشمندان را از امتیاز ویژه برخوردار می داند و مکتب پویای تشیع نیز علم و دانش را در جایگاه ویژه ای از ارزش های انسانی و معنوی قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اسلام و تشیع، علم و عقلانیت را در کنار هم قرار می دهد و هرگز این دو را در مقابل هم نمی بیند و هم از مسائل علمی و هم از مسائل عقلی برای ایجاد ارتباط خوب با خالق هستی و همچنین ارتباط شایسته بین انسان ها، بهترین بهره را می برد.

وی افزود: دینی که کتاب آسمانی آن به قلم و دانش قسم می خورد و بزرگان آن رعایت بهداشت و اصول بهداشتی را جزء دین قلمداد می کنند، مسلماً به عنوان یک پرچمدار آمیزه ای از دین و علم است.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان این که اسلام در بیماری هایی که پیش می آید، همواره پیشرفته ترین و بهترین راهکارها را اتخاذ کرده و می کند، اظهار داشت: وقتی که به پیامبر اسلام(ص) از ابتلای اهالی یک آبادی به بیماری مسری و واگیرداری مثل وبا خبر دادند، ایشان فرمودند که افراد آنجا از آن شهر خارج نشوند و این میکروب را به دیگر مکان ها متنقل نکند.

وی باید تمام توان را در راستای مقابله با ویروس منحوس کرونا به کار بست، گفت: امروز نیز وقتی که از نظر بهداشتی ثابت شده که ویروس کرونا یک ویروس بسیار منحوس و چموش است و منطقه ای را مورد هجمه خود قرار می دهد و میان پیر و جوان، زن و مرد، عالم و غیرعالم و... فرقی نمی گذارد، باید همه توان را به کار بست تا اولاً در صورت امکان از سرایت چنین ویروسی پیشگیری شود و ثانیاً اگر ابتلای به این ویروس در منطقه یا شهری پیش آمد، باید تمام تلاش را به کار بست تا افراد مبتلا را به زندگی برگردانده و از شر آن خلاص کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برای مبارزه با کرونا باید از دو بال مراعات مسائل بهداشتی و تقویت جنبه های معنوی بهره برد، تصریح کرد: از اول اسفندماه 98 که وجود این ویروس در ایران و آن هم توسط متخصصین آزاده قم اعلام شد، حوزه های علمیه، بزرگان به خصوص مراجع عظام تقلید با توصیه های بهداشتی در کنار معرفی نحوه ارتباط با خدا، توبه، انابه و استغاثه به بارگاه الهی نشان دادند که برای مبارزه با این گرفتاری باید از دو بال مراعات مسائل بهداشتی و تقویت جنبه های معنوی استفاده کرد.

وی با اشاره به تحرکات دشمنان در ایجاد تقابل میان معنویت و سلامت افزود: دشمنان داخلی و خارجیِ تشیع، مراجع و علما از آنجایی که چنین انتظاری را نداشتند، با تقطیع برخی از اعلامیه ها و سخنرانی ها و با بستن دروغ هایی به بزرگان تشیع خواستند حقیقت را وارونه جلوه داده و این گونه وانمود کنند که علمای شیعه و فقهای قم نشین با رعایت مسائل بهداشتی میانه خوبی ندارند و در صدد هستند که صرفاً با ارجاع مردم به مسائل معنوی به مبارزه با این ویروس بپردازند.

حجت الاسلام واعظ موسوی اظهار داشت: در حالی که تعطیل نمازهای جماعت و جمعه پس از 40 سال در نظام شیعی و مقدس جمهوری اسلامی و تعطیلی مجالس ذکر اهل بیت(ع)، عزاداری ها، توسلات و با مصلحت اندیشی که متولیان حرم های مقدس کردند و با تعطیل کردن حرم های مطهر ثامن الحجج(ع) و حضرت معصومه(س) و شاهچراغ(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) و سایر امامزاده ها، نشان داد که همواره به فکر سلامتی آحاد جامعه اسلامی بوده و هستند.

وی با تأکید بر مقدم دانستن انجام واجبات نسبت به مستحبات گفت: اگر انجام برخی از عبادات، مثل حضور در اماکن مقدسه و شرکت در مجالس دعا و روضه مستحب است، حفظ جان افراد واجب بوده و از اولویت برخوردار است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر هر فردی بتواند ارتباط خود را با خداوند متعال مستحکم کند و دعا و تضرع خود را بیش از پیش انجام دهد، و روضه خانگی برگزار و از فضای معنوی ذکر مصائب اهل بیت(ع) حالت واکسینه معنوی برای خود ایجاد کنند، در کنار واکسینه بهداشتی با مراعات تمام مسائل بهداشتی که به وسیله مراکز و مسؤولان بهداشت کشور در اختیار مردم قرار داده می شود، ان شاءالله بتوانیم با سلامت جسم و روح این ایام را پشت سر بگذاریم و به لطف الهی بتوایم بر این ویروسِ منحوس پیروز شویم و خداوند عنایات خود را شامل حال خواهد کرد و این بلیه را از سر مسلمین و تمام بشریت برخواهد داشت./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات