۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۶۴۴۸۱۱

معترضان شعار‌هایی سردادند که خوارج می‌دادند

معترضان شعار‌هایی سردادند که خوارج می‌دادند
استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: «امروز افرادی می‌روند مقابل حرم تجمع می‌کنند و به نام دفاع از حضرت معصومه (س) درب حرم ایشان را می‌شکنند. این جز حرمت شکنی چیزی نیست. اگر این کار را یک کافر انجام می‌داد چه کار می‌کردیم؟»

به گزارش خبرگزاري رسا، در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه (س) تعدادی از مردم قم بدون تبعیت از قانون، درب ورودی حرم حضرت معصومه (س) را برای جلوگیری از تعطیلی حرم مطهر شکستند. این رفتار قانون شکنانه در حالی صورت گرفته که اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

در همین راستا، یک جامعه شناس اصولگرا گفت: آیا شورای تامین وابسته به نظام امنیتی حکومت است یا نه؟ آیا در فقه ما قاعده لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فى الاسلام هست یا نه؟ آیا حفظ نظام اجتماعی و امنیت آن از اوجب واجبات هست یا نه؟ این مسائل در فقه ما آمده، پس این‌ها از چه کسانی فتوا می‌گیرند.

شعار‌هایی سردادند که خوارج می‌دادند

ابراهیم فیاض در گفتگو با خبرنگار جماران درباره اتفاقات دیشب که از سوی تعدادی از معترضان به بسته شدن درب‌های حرم در شهر‌های قم و مشهد رخ داد، گفت: امروز با فراگیر شدن کرونا در جهان، جهانیان نیز به مذهب بازمی گردند، اما نه مذهبی که فرقه‌ای باشد. معترضانی که در مقابل حرم‌های قم و مشهد جمع شدند مذهبی فرقه‌ای دارند. افرادی که در مقابل حرم امام رضا (ع) شعار دادند «ما انقلابی هستیم» عین همان شعار‌هایی سردادند که خوارج می‌دادند. باید پرسید آیا آن‌ها انقلابی‌تر از، ولی فقیه و مراجع هستند؟ خوارج هم می‌گفتند ما می‌دانیم و شما نمی‌دانید و به زعم خود علی (ع) را به خاطر کفرش کشتند.

وی افزود: خوارج گفتند علی (ع) کافر شده و به همین دلیل حکم قتلش را صادر کردند و قرارشان این بود که همه را باهم بکشند از معاویه و عمروعاص تا علی (ع)، اتفاقات دیشب قم و مشهد نیز قصه‌ای است که شروع شده و همان بحث اخباری گری است که دارد وجهی رادیکال پیدا می‌کند. همان اخباری گری که متاسفانه ما پس از انقلاب بازگرداندیم. این موضوع ریشه در اسماعیلیه و اشعری دارد. امروز برخی از متفکران قم هم گفته اند که حتی علامه طباطبایی هم اشعری است.

معترضان از چه کسی فتوا می‌گیرند؟

این جامعه شناس ادامه داد: ما با تفسیر مرحوم طالقانی و محمدتقی شریعتی و تفسیری که قائم بر قسط بود، انقلاب کردیم. در حالی که مراجع امروز اعلام می‌کنند اگر کسی بر اثر کرونا کشته شود، حق الناس بوده و باید دیه اش پرداخت شود؛ و اگر کرونا به صورتی عمدی به فردی منتقل شد حد قصاص برای مقصران جاری است.

وی افزود: چطور می‌شود که امروز تمام کارشناسان در بُعد موضوع شناسی می‌گویند اگر قم از روز اول قرنطینه شده بود، این وضع در کشور به وجود نمی‌آمد. حال که این همه انسان در جامعه بر اثر کرونا می‌میرند، این همه کسب و کار و دانشگاه‌ها تعطیل شده و این همه بحران‌های امنیتی در حال وقوع است، آقایان شاید بعدا خواهند گفت که داستان بعضی از این بحران‌های امنیتی چه بوده است. اوضاع طوری شده که، ولی فقیه می‌گوید هرکسی به گسترش ویروس کرونا کمک کند، سیئه است و هرکس کمک به نابودیش کند حسنه است. این مساله را امروز همه علما، مراجع و رهبری اعلام می‌کنند. پس معترضان از چه کسی فتوا می‌گیرند؟

مگر در‌های حرم حضرت معصومه (س) حرمت ندارد؟

فیاض گفت: آیا شورای تامین وابسته به نظام امنیتی حکومت است یا نه؟ آیا در فقه ما قاعده ولاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فى الاسلام هست یا نه؟ آیا حفظ نظام اجتماعی و امنیت آن از اوجب واجبات هست یا نه؟ این مسائل در فقه ما آمده، پس این‌ها از چه کسانی فتوا می‌گیرند که این کار‌ها را می‌کنند؟ اینکه بگویند ما بچه قمیم و همه چیزمان حضرت معصومه (س) است، یعنی مراجع ضد حضرت معصومه (س) هستند؟ اگر ریشه یابی کنیم که خوارج از کجا پدید آمدند، به شباهت‌هایی با آن‌ها در این خصوص برمی خوریم.

وی بیان کرد: امروز هم مراجع و هم رهبری یکسری احتیاطات اجتماعی را لحاظ می‌کنند، اگر ضد آن عمل شود درواقع ضد فقاهت عمل شده است. این روز‌ها جان مردم به شدت در خطر بوده و در همین شهر قم این همه انسان از بین رفته است. مسئول این جان‌های از دست رفته چه کسانی هستند؟ مگر بگویند خدا مسئول است و همه این‌ها دست قضاست. چرا یک عده درب حرم حضرت معصومه (س) را می‌شکنند؟ مگر در‌های حرم آن حضرت حرمت ندارد؟ شکستن در یعنی چه؟ این یک معضل بزرگ است که ما با آن روبروییم. متاسفانه قم تسخیر اخباری گری مشهد و تسلیم شهری در کنار خود از لحاظ عرفانی گری شده به نام کاشان و بدتر از همه از سوی پاردایم وحشتناک تحت عنوان فرهنگستان علوم اسلامی اداره می‌شود که صداوسیما به مسئولش علامه می‌گوید، تئوریزه شده است.

امروز عرفان فقهی شده، درصدد ایجاد فرقه است

فیاض گفت: معترضان شبیه منبری مشهوری هستند که در حرم حضرت معصومه (س) اکثرا به منبر می‌رود و حرف‌هایی از شیخیه می‌زند با این تفاوت که رادیکال شده اند. اولین کاری که فرهنگستان یا همان آکادمی علوم اسلامی کرده زیر سوال بردن فقه جواهری حضرت امام بوده است. امروز همین عرفان فقهی شده، درصدد ایجاد فرقه است. فرقه شیرازی دشمن سیدمحمدباقر صدر هستند و حتی تلاش کردند قبر ایشان را در نجف به آتش بکشند. آن‌ها اصولی بوده و ضد روش و فقه هستند. مدافع عرفان فقهی شده‌ای هستند که خشونت ایجاد می‌کند و بدون شک این موضوع در آینده خطر بزرگی برای نظام ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: در این بحرانی که همه درصدد جمع کردن آن هستند. یک عده هم صدا با خارج از کشور حرکت می‌کنند؛ و همان جریانی که تلاش می‌کند اوضاع را حاد جلوه دهد و نگذارد که بحران کرونا جمع شود با حمله کنندگان به حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام رضا (ع) همراهی می‌کند.

دور نیست که این افراد مراجع را نیز تکفیر کنند

فیاض با اشاره به باور برخی افراد که معتقدند حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) شفاست و نباید بسته باشد، گفت: مگر همین که بگوییم حرم این بزرگان شفاست بدان معنی است که همه مریضی‌ها در آن شفا داده می‌شود؟ همه مورد شفاعت قرار می‌گیرند؟ باید دید آیا بازبودن حرم در چنین شرایطی به نفع امنیت است یا نه؟ شاید فردی از یک شهرستان شفا بگیرد و این اتفاق از راه دور بیفتد. حتما که نباید داخل حرم باشد. مگر خیلی‌ها از دور شفا نگرفتند؟ مگر حضرت معصومه (س) در قم یا امام رضا (ع) در مشهد حاضر و ناظر نیستند؟ آیا اگر حرم باعث گسترش بیماری شد طبق قوانین شیعه باید بسته شود یا خیر؟ اصول فقهی چه می‌گوید؟ ما باید تابع فقه فق‌ها باشیم.

وی ادامه داد: من سال‌ها پیش هم گفته بودم که اگر این گونه افراد «معترضان» بر سر کار بیایند همین می‌شوند. یعنی علی (ع) را به حکم خدا می‌کُشند. دور نیست که وقتی به آن‌ها بگویند این نظر مراجع بوده است، مراجع را نیز تکفیر کنند. بعید نیست که مراجع و علما از سوی این افراد تکفیر شوند و آن‌ها دست به خشونت برند. زمانی که عرفان فقهی و رادیکال می‌شود نتیجه اش بهتر از این نمی‌شود. اتفاقا خود این یکی از نشانه‌های آخرالزمان است. امروز افراد می‌روند مقابل حرم تجمع می‌کنند و به نام دفاع از حضرت معصومه (س) درب حرم ایشان را می‌شکنند. این جز حرمت شکنی چیزی نیست. اگر این کار را یک کافر انجام می‌داد چه کار می‌کردیم؟

وی گفت: یک آخوند در مشهد بلند می‌شود و می‌گوید رئیس جمهور غلط کرده، وزیر غلط کرده، تهران غلط کرده! تهران یعنی چه کسانی؟ کل نظام یعنی تهران. آن آخوندی که می‌گوید تهران غلط کرده خود فتنه است. چون نمی‌تواند مستقیم بزرگان را زیرسوال ببرد می‌گوید تهران غلط کرده است. این‌ها همان خوارج هستند و ماجرا بسیار جدی است. از امروز می‌بینیم که خارج نشینان پشت آن‌ها را می‌گیرند. این همان فتنه آخرالزمان است. این افراد در این وضعیت کرونایی می‌خواهند کشت و کشتار راه بیندازند.

فیاض در پایان گفت: موقعی که طرف دستش را به ضریح حرم می‌مالد و از پشت به صداوسیما فحش می‌دهد، معلوم است که جزو افرادی بوده که می‌خواهد فتنه به پا کند. مردم باید هوشیار باشند که تبدیل به خوارج نشوند. ما نباید خط فقه، رهبری، فق‌ها و مراجع را گم کنیم. همان خطر ضد فقاهتی که ریشه در مکتب عرفانی صوفیسم دارد و در آکادمی علوم اسلامی شروع شده، ادامه دارد و متاسفانه در آنجا هیچ دفاعی از فقاهت و نظام فقاهتی نمی‌کنند./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
جمعی از مردم قم با نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین غریب، دادستان قم از ابراهیم فیاض به دلیل توهین، افترا، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب نسبت به قم شکایت کردند که متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غریب دامت برکاته

دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب استان قم

با سلام و تحیت به استحضار می‌رساند در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۱۴ سایت خبری-تحلیلی «آزادی»، مصاحبه ای با آقای ابراهیم فیاض نموده که متضمن توهین، افترا، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.

در این گفت‌وگو آقای ابراهیم فیاض که با بررسی، شذوذات و انحرافات فکری وی قابل مشاهده می‌باشد قطع نظر از این‌که به مرحوم مصطفوی -پدرزن امام راحل عظیم الشان- مطلب خلاف واقعی را نسبت داده، همه‌ی علماء، طلاب و مردان قمی را با این عبارت مورد افترا قرار داده است که:

«همین آقایان با صیغه‌هایی که در قم کردند این شهر را پر از فاحشه کردند!»

«... همان‌طور که گفتم فاحشه‌های قم حاصل صیغه‌های خیلی از آقایان است!»

در این عبارات هیچ‌گونه تبیینی برای "...خیلی از آقایان" وجود ندارد، در نتیجه موضوع آن همه‌ی مردان قمی است و هر فرد قمی می‌تواند از وی شاکی باشد.

در جای دیگری می‌گوید: «... امروز می‌بینیم که ردیف چهارتا چهارتا کنار خیابان‌های قم می‌ایستند، آن هم با حجاب کامل! چند شب قبل ماشین خود من در قم خراب شد و دیدم که فاحشه با چادر و مقنعه و حجاب کامل به ماشین چسبیده بود!»

اولا: ذکر "حجاب کامل" گویای لایه‌ی فکری دشمنی با حجاب کامل است که به این نحو می‌گوید یعنی بدحجاب‌ها و بی حجاب‌ها سالم اند و فقط در قم محجبه‌ها فاحشه اند.

ثانیا: ذکر "چهارتا چهارتا" معنای کثرت می‌دهد یعنی در قم تعداد این افراد کثیر است. دراین رابطه هیچ‌گونه مدرک و سندی که مثبت این ادعا باشد وجود ندارد و آماری در دسترس نیست.

ثالثا: ایشان از کجا پی به فاحشه بودن آن خانم‌ها برده است؟!

چون در گفت‌وگوی خود برای فاحشه بودن آن‌ها دلیلی ارایه نکرده است.

آقای ابراهیم فیاض با نسبت صریح دادن امر فاحشگی به زنان محجبه‌ی قمی بدون مقید و محدود کردن موضوع مرتکب موضوع ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی شده و چون در این گفت‌وگو بدون رساندن هدفی فقط به فاحشگی زنان ناشی از عملکرد آقایان در قم اشاره نموده، لذا قصد اضرار به مردم عفیف و شهیدپرور قم با اظهارات کذب و خلاف ‌حقیقت داشته که مصداق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی است.

در پایان به علت تشویش اذهان عمومی و ناامن کردن فضای ذهنی مومنین ایران نسبت به مردم شریف قم، برای نامبرده تقاضای اشد مجازات را دارد.

باتشکر

جمعی از مردم استان قم
1
0