۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۶۴۴۸۶۰
چشمه هایی به رنگ رسانه (11)

نگاهی متفاوت به تاریخ معاصر ایران

نگاهی متفاوت به تاریخ معاصر ایران
روایت تاریخ معاصر ایران دارای چند نکته مهم و حساس است، نفوذ در چه زمانی می‌تواند به صورت ساختاری در اندیشه و جان انقلاب رسوخ کند و چه عاملی تاکنون موجب فشلی نفوذ می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، زمانی که تاریخ معاصر ایران و اندیشه اعتقادی انقلاب اسلامی را به صورت کامل مطالعه نمی‌کنیم و با غفلت از کنار آن رد می‌شویم، سوالات کوتاه برایمان مسئله‌ساز می‎شود و رعایت اصول و اصلی-فرعی کردن مسائل در نظام اولویت ما از بین می‌رود.

تاریخ معاصر ما پر از سوالات بزرگ است که با مطالعه کتاب‌های مهمی که اساتید و بزرگان به قلم کشیده‌اند، می‌توانیم ابهام خود را حل کنیم یا در حل ابهامات دیگران راهگشا باشیم و این همان نظام تبلیغی انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین است.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ده کتاب در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را به مخاطبین محترم پیشنهاد می‌دهد تا در ایام در خانه ماندن مطالعه کنند.

 

 

آینده انقلاب اسلامی

آینده انقلاب اسلامی یکی از کتاب‌های استاد شهید مرتضی مطهری در حوزه انقلاب اسلامی است؛ بیشتر این کتاب از سخنرانی ها و یادداشت های پس از انقلاب استاد جمع آوری شده است و در موضوعات مختلفی چون ولایت فقیه، عدالت اجتماعی، استقلال فرهنگی و … به بیان تحلیل‌های آینده شناسانه‌ای از انقلاب اسلامی می‌پردازد. این کتاب تلفیقی از دو کتاب پیرامون جمهوری اسلامی و پیرامون انقلاب اسلامی است که در دهه شصت دست به دست می‌شد.

 

 

انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی

موسی نجفی از نویسندگان مشهور کتاب‌های سیاسی این بار در کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی به مسأله بیداری اسلامی می‌پردازد. او بیداری اسلامی را به ۴ موج تقسیم می‌کند و از موج اول آن که در دوران ناپلئون در مصر شکل گرفت تا موج چهارم که انقلاب اسلامی ایران باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

 

انقلاب اسلامی برون‌رفت از عالم غربی

فرهنگ غرب با هر ابزار و وسیله‌ای به دنبال غلبه نرم بر سایر ملت‌هاست؛ این غلبه در زمان پهلوی با دروازه های تمدنی که پهلوی دوم مدنظر داشت، نیروی بیشتری پیدا می‌کرد تا اینکه با ظهور انقلاب اسلامی فضا تغییر کرد و روی خوش تسلیم به غرب رنگ عوض کرد. اصغر طاهر زاده در کتاب انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی، به دنبال بیان تاریخ و آرمان انقلاب اسلامی است.

 

 

انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ

انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ؛ بیداری اسلامی در بهار عربی به قلم حسین کچوئیان به بررسی انقلاب‌ها و جنبش های اسلامی در منطقه و پیوند آن‌ها با انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا این انقلاب‌ها ادامه خواهند یافت یا خیر؟

 

 

راز قطعنامه

امام خمینی(ره) موافق با امضای قطعنامه جنگ ایران و عراق نبود اما برخی که در ماجرای مک فارلین بودند، بر امام برای قبول قطعنامه فشار وارد کردند و قول تحمیل این قطعنامه را به اسرائیل و آمریکا دادند. کامران غضنفری در کتاب راز قطعنامه به اصرار برخی از اطرافیان امام برای امضای قطعنامه ۵۹۸ و نوشاندن جام زهر می‌پردازد.

 

 

آخرین نخست وزیر

آخرین نخست وزیر عنوان کتابی از جواد موگویی است که انتشارات شهید کاظمی آن را به چاپ رسانید و به زندگی میرحسین موسوی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۶۸ می‌پردازد. شهید آیت قرار بود تا اسنادی را درباره او ارائه کند ولی فردای همان روز در مقابل منزلش با 65 گلوله به شهادت رسید و کیف اسنادی که به‌همراه داشت به سرقت رفت.

 

 

رازهای دهه ۶۰

کتاب رازهای دهه ۶۰ نوشته مرتضی صفار هرندی به وقایع سال ۵۸ تا ۶۸ در ۵ فصل می‌پردازد،‌ او سعی دارد تا بیشتر با نگاه جریان‌شناسانه وقایع را بیان کند. این نوشته او حاصل ۶ سال تحقیق و پژوهش است، این کتاب جلد ۴۲ از مجموعه خواندنی نیمه پنهان انتشارات کیهان است که خواندن این مجموعه در افزایش سطح آگاهی سیاسی تاریخی بسیار مؤثر است.

 

 

منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای

منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه‌ای به قلم عبدالحسین خسروپناه و چند محقق دیگر در دو جلد تالیف شده است و در چهار بخش با عنوان نظام‎های بینشی، نظام‌های منشی و رفتاری، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام، سعی دارد تا مطابق با نظرات مقام معظم رهبری منتقل کند.

 

 

بازگشت از نیمه راه

محمدعلی الفت پور در کتاب بازگشت از نیمه راه به زندگی و خط مشی ۳۲ نفر از کسانی که از قافله انقلاب جاماندند، می‌پردازد. این کتاب یک جلدی که جلد دوم آن در حال نگارش است از ۱۲۰۰ سند روایی تاریخی تشکیل شده است، جمله‌ای از امام خمینی(ره) نیز بر روی جلد این کتاب می‌باشد قابل تامل است: «قدرت طلبی ریشه اختلاف است.»

 

 

نقاب‌ها

الفت پور در کتاب دیگرش به نام نقاب‌ها به پرونده نفوذ در انقلاب اسلامی پرداخته است. او ۳۶ پرونده نفوذ و استحاله فرهنگی را مورد بررسی قرار داده؛ کشمیری،‌ کلاهی و افراد دیگر، نفوذی‌های دهه ۶۰ بودند که خسارات سنگینی را به جامعه تحمیل کردند، در بخش دیگری از این کتاب نیز به نفوذی‌هایی اشاره دارد که تبعه خارجی بودند و برای مقصود خاصی به ایران آمدند. /882/ 503/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
چه کتاب های خوبی.
متن آنها قابل دسترسی نیست؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
لطفا درباره جریانات دهه 60 متون بیشتری معرفی نمایید.
0
0