۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۴۴۹۱۷

مروری بر کتاب «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق»

مروری بر کتاب «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق»
کتاب ارزشمند و پربار «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق»، در سال 1390، توسط نشر بوم و بر راهی بازار کتاب شد.
به گزارش خبرگزاری رسا،  کتاب ارزشمند و پربار «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق»، در سال 1390، توسط نشر بوم و بر راهی بازار کتاب شد.
 
این کتاب، در 442 صفحه، توسط «دیلیپ هیرو» روزنامه نگار و مورخ پاکستانی به رشته ی تحریر درآمده است. . «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق» حاصل تحقیقات گسترده ی مولف است که توسط «علی رضا فرشچی»، «رضا فرید زاده» و «سعید کافی» به فارسی برگردانده شده و به لطفِ ویراستاری «ظهیر بیگجانی» و «زهرا گل محمدی» با متنی روان و یک دست، برای مطالعه ی علاقمندان آماده شده است.
 
کتاب مزبور، ترجمه ی«The Longest War: The Iran-Iraq Military Conflict» است و در سال 1991 منتشر شده است.متن انگلیسی کتاب، یازده فصل دارد که مباحث آن از ریشه ی اختلافات ایران و عراق آغاز می شود و موضوعاتی مانند شروع جنگ، نقش قدرت های خارجی، جنگ نفت کش ها و پیامدهای جنگ را مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب «طولانی ترین جنگ، رویارویی ایران و عراق» به رغم کاستی هایی که دارد، از جمله تالیفاتی است که می کوشد تا ابعادی از این حادثه ی مهم را مورد وارسی قرار دهد و ابعادی از آن را روشن و گویا سازد. نویسنده ی کتاب، در مجموع با ارائه ی اسناد و مدارک متعدد و با یک رویکرد آکادمیک، تلاش کرده است مه به بررسی موضوع بپردازد. نکته ی حائز اهمیت آن است که نگارنده با اتکا به اسناد و مدارک مورد استفاده، حقانیت ایران را در جنگ (از شروع تا پایان، به تصریح و تلویح) پذیرفته و آن را به رسمیت شناخته است. اهمیت این موضوع به این دلیل است که چنین قضاوتی، حاصل یک بررسی علمی و آکادمیک است. /998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات