۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۶۴۴۹۵۶
۲۵ رویداد مجلس در ۹۸؛

سر بی‌کلاه نمایندگان در بنزین و بدرقه روحانی

سر بی‌کلاه نمایندگان در بنزین و بدرقه روحانی
از جمله مهم‌ترین اتفاقات پارلمان در سال ۹۸ می‌توان به تصویب طرح سه فوریتی «انتقام سخت»، «داستان پرماجرای بودجه ۹۹» و «سر بی‌کلاه نمایندگان در بنزین» اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین اتفاقات جنجالی در پارلمان می‌توان به تصویب طرح سه فوریتی «انتقام سخت»، «حضور دو نماینده بازداشتی در مجلس»، «داستان پرماجرای بودجه ۹۹»، «واکنش مجلس به انتشار کلیپ‌های سخیف در مدارس»، «سر بی کلاه نمایندگان در موضوع بنزین» و «استقبال کمرنگ امیدی‌ها از روحانی» اشاره کرد. در ادامه اشاره‌ای به وقایع مهم و بعضاً جنجالی خانه ملت در سال ۹۸ شده است.

۱. جلسه سِیلیِ مجلس

نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۹۸، ۱۸ فروردین ماه برگزار شد. با توجه به اینکه از ابتدای سال بسیاری از استان‌های کشور درگیر سیل شدند، نمایندگان در این جلسه تذکرات متعددی به مسئولان اجرایی برای پیش‌بینی راهکارهای لازم در جهت کنترل این حادثه طبیعی دادند و علاوه بر این جمعی از نمایندگان مناطق سیل‌زده هم درباره میزان تخریب حوزه انتخابیه خود بر اثر وقوع سیل، گزارشی را ارائه دادند.

۲. تشکیل فراکسیون پیگیری مطالبات رهبر انقلاب

محمدحسین فرهنگی در ابتدای سال از تشکیل فراکسیون جدیدی در مجلس خبر داد و گفت: ۱۴۵ نفر از نمایندگانحاضر در صحن علنی مجلس، درخواست تشکیل فراکسیونی برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری را داشتند و بنابراین این فراکسیون تشکیل شد. این فراکسیون، پیگیری بیانیه گام دوم انقلاب و مطالبات رهبری در ابتدای سال ۹۸ در حرم مطهر امام رضا (ع)، پیام نوروزی سال ۹۸ و شعار «رونق تولید» را در دستور کار خواهد داشت.

۳. بهارستان سبزپوش شد

در جلسه علنی ۲۰ فروردین ماه، همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، لباس فرم سپاه پاسداران را به تن کردند و فریاد مرگ بر آمریکاسر دادند. همچنین وکلای ملت چند روز بعد با رأی بالایی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا را تصویب کردند.

۴. لابی دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی

در شرایطی که نمایندگان دو بار در صحن علنی مجلس با لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها مخالفت کرده بودند، اما تعدادیاز نمایندگان با اصرار و لابی دولت، طرح تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی را کلید زدند. طبق گفته برخی از نمایندگان، دولت اصرار دارد که مشکلات کشور را با افزایش واردات حل کند و لذا بر تفکیکوزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی تاکید دارد.

۵. ارز جهانگیری در جیب دلالان

در اواسط اردیبهشت ماه، محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون ولایی پرده از تخلفاتی در حوزه ارز برداشت و گفت: بنده با برخی از افرادی که پرونده‌های مربوط به تخلفات اختصاص ارز دولتی به واردات را بررسی کردند، صحبت کردم و آنها اعلام کردند که با بررسی ۱۰۰ پرونده مربوط به این مسئله، تمامی افراد مورد نظر این پرونده‌ها تخلف داشته‌اند. شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، یا به هیچ عنوان کالایی وارد نکرده‌اند یا درصد اندکی از ارز دریافتی را کالا وارد کرده‌اند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس تاکید کرد: دولت در سال ۹۷ بیش از ۲۰ میلیارد دلار به نرخ دولتی به واردکنندگان اختصاص داد اما مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به جیب دلالان رفت. تعدادی از این افراد دلارهایی را که با نرخ ارز دولتی گرفته بودند، در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و اموال ملت را به غارت بردند.

۶. حقوق ۱۳۸ میلیونی کارشناس خارجی!

علیرضا سلیمی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی گفت: متأسفانه در یکی از بخش‌های دولتی یک کارشناس خارجی استخدام شده است که ماهی ۱۳۸ میلیون تومان به او حقوق می‌دهند، این در حالی است که معلمان و کارگران دریافتی بسیار کمی دارند.

۷. اعتراض بنزینی نمایندگان به لاریجانی

در ادامه روزهای اردیبهشت سال ۹۸، مجلس جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزرای کشور و نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد. طبق گفته نمایندگان، دولت در آن جلسه اصرار بر سهمیه‌بندی و دونرخی شدن بنزین داشت امانمایندگان به شدت با این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی کشور مخالفت کردند و لاریجانی هم اعلام کرد کهمجلس با افزایش قیمت بنزین مخالف است و از کارت سوخت حمایت می‌کند.

این در حالی است که پس از چند ماه، بنزین گران شد و نمایندگان در اعتراض به لاریجانی که در جلسات سران قوا حضور می‌یابد، گفتند: آقای لاریجانی انتظار ما از شما این است در جلساتی که به نیابت از مجلس شرکت می‌کنید، نظرات نمایندگان هم به خوبی لحاظ شود اما درباره تصمیم‌گیری پیرامون موضوع مهم بنزین با نمایندگان مشورتنکردید.

۸. واکنش مجلس به انتشار کلیپ‌های سخیف در مدارس

برخی از نمایندگان در یکی از جلسات علنی مجلس، نسبت به انتشار کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل در برخی از مدارس کشور انتقاد کردند. علی مطهری که در آن روز ریاست مجلس را بر عهده داشت، در این باره گفت: اینکه در برخی مدارس ما ترانه‌ای که محتوای سخیفی دارد و با ساز و آواز و بزن و بکوب اجرا و دانش‌آموزان را وادار به حرکات خاصی می‌کنند، قابل قبول نیست. وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد و مدیران این مدارس باید بلافاصله برکنار شوند.

۹. علی لاریجانی رئیس مجلس ماند

در جلسه علنی پنجم خرداد ماه مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیئت رئیسه در دستورکار قرار گرفت که علی لاریجانی با ۱۵۵ رأی از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در جلسه، به عنوان رئیس مجلس ابقاء شد. محمدرضا عارف و محمدجواد ابطحی، دیگر کاندیداهای ریاست مجلس بودند که توانستند به ترتیب ۱۰۵ و ۹ رأی از نمایندگان مجلسکسب کنند. مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری هم به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب شدند. پیش از این علی مطهری به مدت سه سال نایب رئیس دوم مجلس بود.

۱۰. تعیین مجازات در صورت عدم ارائه اطلاعات درباره اموال نامشروع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه روزهای تیر ماه، طرح اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانوناساسی را به تصویب رساندند و در یکی از مواد مهم این طرح، مصوب کردند که استنکاف از ارائه اطلاعات در مهلت مقرر یا ارائه اطلاعات ناقص یا خلاف واقع، موجب انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی یا منع اشتغال در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری خصوصی به مدت ۶ ماه تا دو سال خواهد بود.

۱۱. ماجرای حمله مسلحانه به خودروی سالک

خبری مبنی بر سو قصد به حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان منتشر شد که وی در جمع خبرنگاران اینموضوع را تکذیب کرد و گفت: این خبر جوسازی است و چنین مسئله‌ای به هیچ وجه مطرح نبود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس متذکر شد: بنده برای مصاحبه تلویزیونی دعوت شده بودم و در محل مصاحبه بودم که یک مرتبه صدای دو شلیک را شنیدم. قضیه از این قرار بود که چهار موتور سوار به محافظ بنده که در ماشین نشسته بود، حمله کردند. آنان احتمالاً به دنبال سرقت کیف بنده بودند. بلافاصله حراست مجلس و مأموران نیروی انتظامی در صحنه حادثه حاضر شدند.

۱۲. اعضای حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

نمایندگان در جلسه علنی ۲۵ تیر ماه مجلس شورای اسلامی، حقوقدانان شورای نگهبان را انتخاب کردند. بر ایناساس محمد دهقان، محمدحسن صادقی‌مقدم و هادی طحان نظیف به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبانانتخاب شدند و به این ترتیب دهقان از نمایندگی مجلس استعفا داد.

۱۳. بررسی طرح بازگشت فرزندان مقامات از خارج در مجلس

جمعی از نمایندگان مجلس طرح ممنوعیت تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج از کشور را کلید زدند. بر اساس این طرح، کلیه اعضای درجه یک خانواده مسئولان کشور از جمله فرزند، همسر، پدر، مادر، برادر و خواهر به هر دلیلی در خارج از کشور هستند، ظرف سه ماه باید به داخل کشور برگردند، در غیر این صورت، آن مسئول باید از سمت خود استعفا دهد.

۱۴. حضور دو نماینده بازداشتی در مجلس

در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و محمد عزیزی نماینده مردم ابهر در صحن علنی مجلس حضور داشتند و با تعدادی از نمایندگان در حال رایزنی بودند. پیش از آغاز جلسه علنی و در جلسه غیررسمی، صحبت‌هایی در مورد دستگیری این دو نماینده به اتهام اخلال در بازار خودرو مطرح شده بود.

۱۵. استقبال کمرنگ امیدی‌ها از روحانی

در جلسه علنی روز ۱۲ شهریور ماه مجلس، جلسه رأی اعتماد به علی‌اصغر مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برگزار شد. استقبال کمرنگ امیدی‌ها از روحانی در بدو ورود به صحن علنی مجلس قابل توجه بود، چرا که همواره نمایندگان فراکسیون امید هنگام حضور رئیس‌جمهور در مجلس، وی را تا تکیه زدن بر صندلی‌های بهارستان مشایعت می‌کردند. در نهایت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی دولت، حاجی میرزایی و مونسان را راهی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری کردند.

۱۶. بررسی رانتی طرح امیدی‌ها برای شفافیت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی که محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس طراح آن بود و بسیاری از امیدی‌های مجلس هم موافق آن بودند، تصویب کردند. در آن جلسه مسعود پزشکیان عضو فراکسیون امید مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اجازه نداد مخالفان این طرح که اغلب از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی بودند، به بیان اظهارات خود بپردازند. حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تصویب طرح فراکسیون امید پیرامون شفافیت آراینظام تقنینی گفت: فراکسیون امید برای فرار از طرح شفافیت آرای نمایندگان این طرح را ارائه داده است.

بر اساس این طرح باید همه نهادهایی که قانونگذاری می‌کنند چون مجلس، هیئت وزیران، مجلس خبرگان رهبری،مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی آرا و مذاکرات خود را علنی کنند.

۱۷. اعتراض نمایندگان به افزایش معافیت‌های مالیاتی

در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، نمایندگان با ارجاع فصل سوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در موردمعافیت کالاها و خدمات است که ۱۹ نوع کالا و ۱۶ نوع خدمات را از پرداخت مالیات معاف می‌کند، موافقت و تاکیدکردند که معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل برسد.

۱۸. ورود ۱۳ تن «سنگ‌پا» با ارز دولتی!

یکی از خبرهای پر سر و صدای مجلس شورای اسلامی در سال گذشته این بود که حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از عملکرد دولت در نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی، اظهار داشت: دولت آنطور که باید و شاید ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی را تخصیص نداده و بعضاً ارز دولتی برای واردات کالاهای غیرضروری چون سنگ‌پا اختصاص یافته و بنده اطلاع دارم که ۱۳ تن سنگ‌پا به کشور وارد شده است. این نماینده مجلس تاکید کرد: قطعاً پشت این قضیه عده‌ای سودجو و رانت‌خوار وجود دارند.

۱۹. موج ناآرام نمایندگان برای انتقال آب‌خزر

جمعی از نمایندگان استان‌های شمالی در ادامه روزهای مهر ماه در جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفتند و برای دقایقی، نظم جلسه علنی را بر هم زدند. قضیه از این قرار بود که این نمایندگان با در دست گرفتن برگه‌هایی، اعتراض خود را نسبت به انتقال آب دریای خزر نشان دهند. در آن برگه‌ها نوشته شده بود که «ملت اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند. بلایی را که بر سر زاینده‌رود و دریاچه ارومیه آوردید، درباره دریای خزر تکرار نکنید. انتقال آب دریای خزر، مساوی با نابودی محیط‌زیست است #نه به انتقال دریای خزر».

۲۰. ظریف مجلس را ترک کرد

در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال محمدجواد ابطحی از ظریف در مورد اظهارات وی دربارهپولشویی در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفت. ظریف در مدت قانونی اظهارات خود را بیان کرد و در پایان گفت: به خاطر اینکه مقامات عالی رتبه کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی منتظر من هستند در ادامه جلسه حضور نمی‌یابم و جلسه علنی مجلس را ترک کرد. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: منصحبت نمی‌کنم و این سوال را به رأی نمی‌گذارم، آقایان تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارند.

۲۱. تصویب طرح شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس، طرح شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند و نامزدهای انتخاباتی را موظف کردند که در سامانه‌ای، هزینه‌های تبلیغاتی خود را اعلام کنند.

۲۲. طرح سه فوریتی «انتقام سخت» تصویب شد

نمایندگان مجلس پس از شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را در راستای زمینه‌سازی برای «انتقام سخت» تصویب کردند. بر اساس این طرح، ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه قدس اختصاصیافت. از نکات قابل توجه در تصویب این طرح آن بود که اعضای شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی آمده بودند و سریعاً پس از بررسی، آن را تایید کردند.

۲۳. کرونا مجلس را تعطیل کرد

اولین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات، ۵ اسفند ماه و متأثر از شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شد. در راستای پیشگیری از ویروس کرونا، در گیت‌های ورودی مجلس شورای اسلامی یک گروه پزشکی با دستگاه‌های دماسنج دمای بدن افراد را مورد بررسی قرار می‌دادند تا از سلامت افرادی که وارد مجلس می‌شوند، مطمئن شوند. پس از چند روز هم جلسات علنی مجلس با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شد.

۲۴. داستان پرماجرای بودجه ۹۹

نمایندگان در ادامه روزهای اسفند ماه، کلیات لایحه بودجه ۹۹ را رد کردند. اما پس از یک روز، جلسه‌ای غیرعلنی درمجلس برگزار شد و سپس علی لاریجانی گفت: بر اساس بررسی‌هایی که ما در هیئت رئیسه مجلس انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ را بررسی و اصلاح کند. پس از اینکه تعطیلی مجلس به علتکرونا ادامه یافت، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرد که بودجه با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شود و اختیار تصویب آن به کمیسیون تلفیق داده شود که رهبر معظم انقلاب هم با این درخواست موافقت کردند. بر این اساس مقرر شد که بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان ارسال شود و در صورتی که شورای نگهبان این بودجه را تأیید کند، این مصوبه قانونی شود.

۲۵. سه استعفا و دو فوت در بهارستان

در سال ۹۸، محمد دهقان جهت عضویت در شورای نگهبان، کاظم جلالی برای حضور در سفارت روسیه و داریوش اسماعیلی برای فعالیت در معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت از نمایندگی مجلس استعفا دادند. همچنین مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز و قمصر به دلیل بیماری و محمد نعیم امینی‌فرد نماینده مردم ایرانشهر بر اثر حادثه رانندگی دعوت حق را لبیک گفتند./1360/

ارسال نظرات