۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۴۵۲۱۲

نگاهی به برقراری سفر به سوریه در سال ۹۸ پس از ۸ سال

نگاهی به برقراری سفر به سوریه در سال ۹۸ پس از ۸ سال
سفر به سوریه پس از هشت سال انتظار از اواخر آذرماه سال گذشته از سر گرفته شد و در کمتر از سه ماه حدود یک هزار و ۳۰۰ ایرانی به زیارت عمه سادات مشرف شدند، اما به منظور جلوگیری از شیوع کرونا این سفرها هم متوقف شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، پس از حضور داعش در سوریه و حملات متعدد آ‌نها به اماکن زیارتی به ویژه حرم حضرت زینب (س) در دمشق، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که سفر به سوریه به این زودی‌ها برای زائران ایرانی برقرار شود.

برقراری امنیت در دمشق و از سرگیری سفر ایرانیان به سوریه 

اما حدود دو سال گذشته سردار سلیمانی در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری از پاکسازی منطقه و نابودی داعش خبر داد و این سردار شهید با رشادت‌های خود و مدافعان حرم، امنیت را بار دیگر در سوریه و حرم حضرت زینب (س) به ارمغان آوردند.

با تلاش‌ها و خون شهدای مدافع حرم و برقراری امنیت در دمشق، سفر به سوریه پس از هشت سال مجدد برقرار شد و از اواخر آذرماه سال ۹۸ اولین کاروان رسمی سازمان حج و زیارت به صورت هوایی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عازم دمشق شد.

رئیس سازمان حج و زیارت: سفر به سوریه به صورت محدود انجام می‌شود

البته اوایل برقراری این سفر معنوی، سازمان حج و زیارت تمایلی به اطلاع‌رسانی در این زمینه نداشت؛ تا جایی که حدود یک ماه پس از برقراری سفر به سوریه هیچ خبری در زمینه این سفرها از سوی سازمان حج و زیارت منعکس نشد، تا اینکه علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت پس از انتشار اخبار متعدد از سفر به سوریه از سوی خبرگزاری فارس، به از سر گیری این سفرها به صورت محدود خبر داد و گفت: با توجه به شرایط خاص در سوریه، سفرهای زیارتی با رعایت ملاحظات لازم در بحث آسایش و رفاه زائران ایرانی به صورت محدود انجام می‌شود.

فرصت‌طلبی کاروان‌های غیرمجاز از عدم اطلاع‌رسانی سازمان حج و زیارت/ پای کاروان‌های غیرمجاز به سوریه هم باز شد

با عدم اطلاع‌رسانی مناسب سازمان حج و زیارت، بسیاری از کاروان‌های آزادبر از این فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به اعزام زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز کردند.

این دفاتر زیارتی که خود را وابسته به سازمان گردشگری معرفی می‌کردند، به بهانه‌هایی همچون کاهش هزینه‌ها سعی در جذب زائران داشتند و زائران بسیاری نیز بدون آگاهی از مشکلاتی که همراهی با این کاروان‌ها در پی خواهد داشت، با آن‌ها عازم سوریه شدند.

البته پیش از این نیز برخی از آژانس‌های مسافرتی، زائران را در سال‌های گذشته به زیارت حرم حضرت زینب (س) اعزام می‌کردند که مسؤولان مربوط این اقدام را تائید نکرده و سفر به سوریه در آن شرایط را به ویژه امنیت ناپایدار این کشور نامناسب عنوان داشتند.

تغییر هزینه سفر به سوریه در کمتر از ۲ ماه

پس از برقراری رسمی سفرهای زیارتی به سوریه، این سفرها با محدودیت همراه بود و ظرفیت هر کاروان نیز حدود ۴۵ تا ۵۰ نفر در نظر گرفته شد. بر همین اساس در هر ماه حدود ۱۰ تا ۱۲ کاروان از سوی سازمان حج و زیارت به سوریه مشرف می‌شدند و ابتدا هزینه این سفرها که در دو گروه قیمتی پیش‌بینی شده بود، در گروه پنج روز و ۴ شب ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان و در گروه چهار روز و ۳ شب ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد، اما کمتر از دو ماه پس از برقراری این سفرها، هزینه اعزام‌های سوریه افزایش یافت؛ به طوری که به ترتیب این سفرها ۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ شد.

افزایش زائران سوریه در ایام مناسبتی

 در ایام ولادت حضرت زینب (س) نیز سازمان حج و زیارت اقدام به ثبت‌نام چند برابر ظرفیت کاروان‌ها کرد و به نوعی تعداد کاروان‌ها را افزایش داد و بسیاری از زائران شهرهای مختلف توفیق زیارت حضرت زینب (س) را در ایام ولادت آن حضرت کسب کردند. 

با وجود اینکه سفر به سوریه تنها از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران صورت می‌گرفت، اما در صورت پر شدن ظرفیت کاروان‌ها از استان‌های دیگر نیز امکان اعزام وجود داشت و زائران کاروان‌ها با حضور در تهران عازم دمشق می‌شدند.

اعزام ماهانه ۴۰۰ ایرانی به سوریه/ ۱۳۰۰ ایرانی سال ۹۸ به سوریه مشرف شدند

در هر ماه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ایرانی عازم سوریه شدند و از اواخر آذرماه تا اوایل اسفندماه که سفر به سوریه برقرار بود، حدود یک هزار و ۳۰۰ ایرانی به زیارت حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) مشرف شدند که بر اساس برنامه‌های سازمان حج و زیارت تمام زائران در هتل‌های پنج ستاره اسکان داشتند و به زیارت قبرستان باب الصغیر و بازدید از بازار اموی نیز رفتند.

کرونا سفر به سوریه را هم متوقف کرد/ بسته شدن درهای حرم عمه سادات

اما پس از شیوع کرونا در ایران و منطقه خاورمیانه، سفر به سوریه نیز پس از توقف سفر به عتبات، متوقف شد. این امر در حالی است که ثبت‌نام سفر به سوریه از اواخر دی‌ماه برای اسفندماه صورت گرفته بود و زائران بسیاری در کاروان‌ها نام‌نویسی کرده بودند که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا این سفرها متوقف شدند و با تصمیم کمیته نظارت بر حرم حضرت زینب (س)، حرم این بانوی اسلام در سوریه نیز از ۲۷ اسفندماه برای کنترل شیوع کرونا به مدت ۱۶ روز بسته شد.

به گزارش فارس، سفر به سوریه از سال ۹۰ با توجه به حضور داعش و ربوده شدن جمعی از ایرانیان متوقف شد و سال گذشته پس از حدود ۸ سال انتظار این سفرها برقرار شدند و زائران ایرانی به زیارت عمه سادات تشرف یافتند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات