قدرت متعالی در اندیشه حسینی
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، معمولاً در منابع قدرت، از منبع سخت، نیمه سخت و نرم قدرت نام میبرند. هدف هم تحمیل اراده الف است بر دیگری. در این مدل از قدرت تا جایی پیش میروند که علاوه بر جدایی دین از سیاست به جدایی اخلاق از قدرت هم حکم میکنند و در پایان هم اخلاق به خدمت قدرت درمیآید.
این در حالی است که در دعای عرفه حضرت سیدالشهدا با صریحترین بیان از خداوند به عنوان منبع قدرت نام برده شده و رابطه قدرت خدا و قدرت انسان تبیین شده است. خداوند مرکز قدرت است و انسان هیچ قدرتی ندارد و یک پارچه ضعف و فقر و بیچیزی و نداری است.
این اولین درس سیاست حسینی است. قدرت فقط و فقط در دست خداست. تقریباً این معنا در سراسر دعا قابل مشاهده است. قدرتی که متعالی نامیده میشود و منابع جدیدی برای قدرت برمیشمرد. در ادامه به اختصار به برخی از منابع قدرت متعالی اشاره میشود.
۱. ترس از خدا؛ اللهم اجعلنی َخْشاکَ کَانّى اَراکَ
ترس از خدا اولین منبع قدرتی است که حضرت سیدالشهدا ذکر می کند. کسی یا کسانی و آن دولت و ملتی که از خدا بترسند، از هیچ قدرت دیگری هراس ندارند، احساس حقارت نمیکنند. چرا که کانون قدرت فقط خداست. وقتی نگاه خدا وارد معادله قدرت شد، سرقت، اختلاس، کمکاری، کمفروشی، بدفروشی و سرهم بندی همه رخت برمیبندد، چون خدا میبیند و به این ترتیب قویترین اهرم کنترل قدرت، پدید میآید که هیچ وقت از کار نمیافتد.
۲- رضایت از خدا؛ وَخِرْلى فى قَضآئِکَ، وَبارِکْ لى فى قَدَرِکَ، حَتّى لا أُحِبَّ تَعْجیلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخیرَ ما عَجَّلْتَ
باید از همه اسباب بهره گرفت و برنامهریزیها و پیش بینیها را انجام داد، اما در عین حال تسلیم اراده معبود بود. او علم، قدرت، رحمت و عطوفت مطلق است و قدرت ما از قدرت اوست، همراه باید به او خوش گمان بود و اگر کاری در زمانی که باید و چنانکه باید انجام نشد، ناامید نشد.
۳. بی نیازی درونی و باطنی؛ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى
از منظر سیاسی این فراز از دعا را میتوان اینگونه تبیین نمود که جامعه و کشور اسلامی باید در همه زمینهها خودکفا و قدرتمند باشد و تضعیف نشود. به لحاظ شخصی هم انسان مؤمن باید از حرص، آز و طمع مصون باشد. به قول معروف دستش در جیب خودش باشد و سربار کسی نباشد.
۴. یقین قلبی؛ وَالْیَقینَ فى قَلْبى
یقین در مقابل شک قرار دارد. دولت و ملت حسینی باید در همه شرایط ایمان آگاهانه و عاشقانه خودش را، همچون ساحرانی که به موسی ایمان آوردند، حفظ کند و از خطر و تشر ابرقدرتها نهراسد. یقین داشتن به آخرت و روز حساب و کتاب، باعث میشود، ابعاد و سطوح و گستره قدرت تغییر کند و اِعمال قدرت در مقیاس فردی، خانوادگی، ملی، منطقهای و جهانی به گونهای دیگر محاسبه شود و مکانیسم نظارت و مهار قدرت صرفاً بیرونی نباشد.
۵. اخلاص؛ وَالْإِخْلاصَ فى عَمَلى
اخلاص یک منبع بسیار مهم قدرت متعالی است. وقتی اخلاص در جامعه و دولتی نهادینه شد، همه کارها به بهترین شکل ممکن به سامان میرسد. اخلاص یعنی انجام دادن کار به نیت تقرب به خدا. یعنی خدا مرا و کار مرا میبیند، هر وقت و هرجا؛ بنابراین اگر کسی به خاطر خدمتش تشویق و تقدیر نشد، نشد. اگر جایزه نگرفت، نگرفت. اگر اصلاً کسی نفهمید که او خدمتی کرده، نفهمید.
۶. بصیرت در دین؛ وَالْبَصیرَةَ فىدینى
داشتن بصیرت با نگاه به قدرت متعالی به این معناست که نه جبر بر زندگی انسان حاکم است و نه تفویض. بلکه خدا انسان را ضرورتاً مختار آفریده است و ضمن آنکه خداوند متعال قدرت کامل دارد، به انسان قدرت ساختن سرنوشتش را داده است و او باید با به کارگیری عقل و علم و ایمان و تجربه زندگی سیاسی خود را بسازد.
بر این اساس استفاده از سایر ابزارهایی که عقل یا تجربه به آنها میرسد، کاملاً دینی و الهی است، حتی اگر آن فناوری از چین به حجاز آمده باشد؛ بنابراین مثلاً استفاده نکردن از ابزار نظارتی به این دلیل که خدا میبیند یا تشویق نکردن کارکنانی که زحمت میکشند با این بهانه که باید برای خدا کار کنند و اخلاص داشته باشند، دینی نیست؛ چرا که قدرت متعالی، قدرتی جامع است که اصالت را به منابع نرم میدهد و در عین حال با استفاده از همه ابزارهای دنیوی و مادی درصدد است انسانها را به سعادت اخروی برساند.
۷. سلامتی بدنی؛ وَمَتِّعْنى بِجَوارِحى، وَاجْعَلْ سَمْعى وَبَصَرى اَلْوارِثَیْنِ مِنّى
جامعه و کشوری که افرادی سالم و بانشاط داشته باشد، از منابع قدرت متعالی است. به دیگر سخن نیروهای انسانی متصف به تقوا، اخلاص و فضایل اخلاقی از یک سو و از طرف دیگر قوی و سالم از طرف دیگر جزء منابع اصلی و مهم قدرت متعالی هستند. این سلامتی باید طوری باشد که سمع و بصر وارث انسان باشند نه اینکه او وارث آنها به این معنا که شهروند کشور حسینی نباید سلامت خودش را به گونهای از دست بدهد و زمینگیر شود و محتاج دیگران در انجام کارهای اولیه باشد تا او را کمک کنند.
۸. مقابله با ظلم؛ وَانْصُرْنى عَلى مَنْ ظَلَمَنى
پذیرش ظلم نکوهیده است همانطور که ظلم کردن معصیت است. دولت و ملت حسینی نه ظالم است و نه مظلوم. نه ظلم میکند و نه اجازه میدهد که در سطح ملی، منطقهای و جهانی کسی یا کشوری به او ظلم کند و روشن است که برای تحقق این منظور به قدرت متعالی نیاز دارد. قدرتی که ظلم نمیکند بلکه با دشمن عادلانه هم رفتار میکند و لاجرم لازم است که در انواع قدرتها سرآمد باشد؛ قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، قدرت فضای مجازی و رسانهای، قدرت نظامی، قدرت انسانی و ...؛ و لله الحمد. /882/ 702/
رضا لک زایی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعة المصطفی العالمیه