۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۴۵۹۹۰

ناگفته‌های غسالِ زن از درگذشتگان کرونایی

ناگفته‌های غسالِ زن از درگذشتگان کرونایی
بسیاری از افراد با دیدن پیکر درگذشتگان می‌هراسند و حتی برخی می‌گویند کیسه طلا هم به من بدهی من راضی به دیدن پیکر بی جان یک انسان نیستم.

به گزارش خبرگزاري رسا، شیوع ویروس کرونا شرایط کارش را حساس‌تر کرده، خانمی ۵۰ ساله که هفت سال است به شست‌وشوی پیکر درگذشتگان در سمنان مشغول است، اکنون بر توجه بیشتر خانواده‌ها به ویژه سالمندان بر رعایت نکات بهداشتی تاکید دارد و بدون هیچ ترس و وحشتی از کارش پاپس‌نکشیده است.

تعداد زیادی از افراد جامعه از دیدن پیکر درگذشتگان می‌هراسند و حتی برخی می‌گویند «کیسه طلا هم به من بدهی من راضی به دیدن پیکر بی جان یک انسان نیستم»، اما در این بین شیرزنانی هستند که در جامعه با دل شیر برای کسب روزی حلال با دل و جان به این کار اشتغال دارند و خم به ابرو نمی‌آورند.

لیلا یکی از آن شیرزنانی در سمنان است که هفت سال در زمینه غسل و کفن مردگان در سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری سمنان مشغول به فعالیت است و این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا شانه خالی نکرده و در این روز‌ها که جامعه درگیر ویروس کرونا است، با غسل و کفن فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا به سهم خود در جامعه ایفای نقش می‌کند.

شیرزنی که حتی غسل و کفن فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا او را نمی‌ترساند، ولی نگاه آزاردهنده و حفاظت بیش از حد برخی افراد در برخورد با او، او را رنج می‌دهد و به گفته خودش او هم انسان است و مانند انسان‌های دیگر احساس دارد و نمی‌تواند نگاه‌های سنگین دیگران را تحمل کند؛ طوری او را نگاه می‌کنند که گویی یا مبتلا به ویروس کرونا است یا خودش انسانی ترسناک است که با مردگان در ارتباط است.

در خانه بمانیم تا عزیزان‌مان سلامت بمانند

لیلا تقوی در گفتگو با ایرنا، ابراز داشت: من‌هم مانند دیگر مردم جامعه از مریض شدن، مردن و از دست‌دادن عزیزانم می‌ترسم و به همین دلیل از تمام اقوام و بستگان در تماس‍های تلفنی متعدد می‌خواهم برای حفظ سلامت خود و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، در خانه بمانند.

غسال سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری سمنان گفت: هر روز ساعت هفت و نیم صبح تا ۲ و نیم بعدارظهر در غسالخانه شهرداری سمنان مشغول به فعالیت هستم و اکنون با شیوع ویروس کرونا، فوتی‌های ناشی از این ویروس را با رعایت احکام اسلامی، شرعی و عرفی غسل و کفن می‌کنیم و هربار که پیکر بی‌جان بیماران مبتلا به کرونا را می‌بینم در ذهنم این جمله با علامت سوال پررنگ می‌شود که «چرا در خانه نمی‌مانیم تا عزیزانمان سالم باشند.»

وی بیان کرد: برای غسل و کفن براساس احکام اسلامی، شرعی و عرفی فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، لباس‌های محافظ مخصوص می‌پوشم و ماسکی شبیه ماسک‌های مخصوص حفاظت برابر بمباران شیمیایی در زمان جنگ استفاده می‌کنم و صورتم را به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌پوشانم.

تقوی تصریح کرد: پیکر فوتی‌های ویروس کرونا مانند پیکر دیگر فوتی‌ها است و تفاوتی ندارد و، چون نکات بهداشتی را رعایت می‌کنم ترسی ندارد، اما نگاه اطرافیان بعد از غسل و کفن فوتی‌های کرونا مرا می‌ترساند.

وی یادآور شد: نگاه اطرافیان وقتی که فوتی‌های کرونا به غسالخانه می‌آورند مرا آزار می‌دهد و گاه در تقلایی زیرکانه تلاش می‌کنند خود را از جسد دور کنند و دیدن این نگاه آزاردهنده مرا از کارم دلسرد می‌کند، اما دوباره با توکل به خدا عزمم را برای ادامه کاز جزم می‌کنم.

با شیوع کرونا دست از کار نکشیدم

این غسال خانم ابراز داشت: نمی‌توان با شیوع ویروس کرونا دست از کار و تلاش برداشت و برخی کار‌ها باید انجام شود تا کار مردم دچار گیر و گرفتاری نشود، و در این شرایط رعایت نکات بهداشتی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۲ پسر ۱۶ و ۲۵ ساله دارم هرروز که به خانه می‌روم مرا در آغوش می‌گیرند و از دست تنها بودنم ناراحت هستند و می‌پرسند «نیروی کمکی گرفتید؟»

تقوی اضافه کرد: در غسالخانه ویژه زنان ۲ نفر بودیم که همکارم با شیوع ویروس کرونا، از ادامه کار استعفا داد و رفت و من تمام مراحل غسل و کفن را به تنهایی انجام می‌دهم که گاه برایم خسته‌کننده است و توانم را می‌گیرد.

این خانم غسال اضافه کرد: خانواده‌ام با شغلم مشکلی ندارند و من بعد از پایان روز کاری با تعویض لباس کار و ضدعفونی کردن دست‌ها به خانه برمی‌گردم.

وی افزود: از روز اول عید به سهم خود برای شکست ویروس کرونا به دیدن اقوام و بستگان نرفتم و تلفنی ضمن، تاکید آن‌ها بر ماندن در خانه، با آن‌ها احوالپرسی کردم.

وی ابراز داشت: برای آیین تشییع پیکر فوتی‌های کرونا تقریبا هیچ یک از اعضای خانواده‌های آنان نیامدند و اصلا من خانواده‌ای را ندیده‌ام که بخواهند از من درخواستی داشته‌باشند یا برخوردی کنند.

تقوی بیان کرد: البته اینکه برای انجام امور متوفی به آرامستان نمی‌آیند کار درستی است، چرا که همین کار مانع از انتقال ویروس کرونا، می‌شود.

بیایید از خودمان نیکی برجا بگذاریم

وی اضافه کرد: تا الان که نشنیدم همکارانم مبتلا به ویروس کرونا شده باشند و امیدوارم همه با ماندن درخانه و رعایت نکات بهداشتی برای سلامت ماندن یکدیگر ثابت قدم باشند.

وی ادامه داد: از بین فوتی‌های کرونا که غسل و کفن کردم، چهره پیرزنی که بیش از ۱۰۰ سال سن داشت ذهنم را به خود مشغول کرد و ناراحت شدم.

این خانم غسال افزود: لحظه‌ای که پیکر فوتی‌ها را غسل و کفن می‌کنم فقط این جمله از ذهنم عبور می‌کند که در این دنیا یک خوبی می‌ماند یک بدی، چه خوب است که نام نیک از ما به جا بماند.

طبق آخرین آماراعلامی از سوی وزارت بهداشت، استان سمنان در شاخص نسبت مبتلایان به کل جمعیت در رتبه اول کشور قرار دارد.

ضدعفونی کردن شهر‌های استان سمنان و حتی تعدادی از روستا‌ها توسط نیرو‌های شهرداری، سپاه و گروه‌های مردمی هم چنین کنترل ورود و خروج با شهر‌ها با تب سنجی و غربالگری از برنامه‌های مهمی است که این روز‌ها شهروندان شاهد اجرای آن در مبارزه با کرونا هستند.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) از کشور چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در چین و سایر کشور‌ها به این ویروس مبتلا شدند و صد‌ها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکار‌های ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد./1360/

ارسال نظرات