۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۴۶۰۰۷
در کشور بحران زده لیبی چه می‌گذرد؟

مناطق تحت کنترل نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال خلیفه حفتر به تفکیک استان + نقشه میدانی و عکس

مناطق تحت کنترل نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال خلیفه حفتر به تفکیک استان + نقشه میدانی و عکس
لیبی پس از ۹ سال جنگ و خون ریزی، تکه تکه شده است و در گزارش ذیل مناطق تحت کنترل دو دولت مستقر در شرق و غرب به تفکیک استان ها مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، از شمال غرب لیبی خبر می رسد، درگیری های پراکنده میان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، بیشترین درگیری ها میان نیروهای دول وفاق ملی و عناصر تحت فرمان ژنرال حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) در حومه جنوب و جنوب غرب شهر طرابلس (پایتخت لیبی) و جنوب استان زواره گزارش شده است.  

به گفته منابع میدانی، در حال حاضر نیروهای ژنرال خلیفه حفتر از محور جنوب غرب(فرودگاه بین المللی طرابلس) با شهر طرابلس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب(جزیره الفحم) نیز فاصله نیروهای تحت فرمان حفتر با شهر طرابلس حدود ۵ کیلومتر است.

دولت وفاق ملی از سوی دولت های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت می شود و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

به گزارش مشرق، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر تاکنون حدود ۵۰ درصد از خاک لیبی را به سیطره درآورده اند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۱۰ درصد از مساحت این کشور را در کنترل دارند.

در ذیل مناطق تحت تسلط نیروهای دولت وفاق ملی، ژنرال حفتر و قبایل لیبی به تفکیک استان ها آمده است:

- استان های «بطنان، واحات، درنه، جبل الاخضر، بنغازی، المرج» به طور کامل در کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هستند و نیروهای دولت وفاق در این مناطق حضور ندارند.

- مناطق شمالی استان «کفره» در تسلط نیروهای حفتر و جنوب این استان نیز در کنترل قبایل است.

- قبایل لیبی همچنین حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مرزق» را هم در سیطره دارند و نیروهای ژنرال حفتر فقط ۳۰ درصد (مناطق شمالی) از این استان را کنترل دارند.


- حدود ۹۷ درصد از مساحت استان «جفره» نیز در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۳ درصد (بخش کوچکی از مناطق شمال غرب) این استان را در سیطره دارند.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «سبها» نیز دست برتر دارند و بیش از ۹۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند؛ در حال حاضر، بخش محدودی از خاک استان «سبها» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است.

- نیروهای دولت وفاق ملی در استان سرت وضعیت بهتری دارند و ۳۰ درصد از مساحت این استان در تسلط آنان است؛ نیروهای ژنرال حفتر و گروه تروریستی داعش به ترتیب ۶۰ و ۱۰ درصد از خاک استان سرت را در سیطره دارند.

- حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مصراته» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است؛ نیروهای ژنرال حفتر ۲۵ درصد و تروریست های داعش نیز ۵ درصد از خاک این استان را به تسلط درآورده اند.

- نیروهای دولت وفاق ملی حدود ۶۵ درصد از مساحت استان های «مرغاب و طرابلس» را در کنترل دارند؛ حدود ۳۵ درصد از خاک این استان ها در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر است.

- دولت وفاق ملی حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «العزیزیه» را در سیطره دارد و نیروهای حفتر نیز فقط ۳۰ درصد از خاک این استان را به تصرف درآورده اند.

- حدود ۸۵ درصد از مساحت استان «الزاویه» در تصرف نیروهای حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) و دولت وفاق ملی فقط ۱۵ درصد از مساحت این استان را در کنترل دارد.

- نیروهای ژنرال حفتر ۷۰ درصد از مساحت استان «الزواره» در تصرف دارند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی بر ۳۰ درصد از خاک این استان مسلط هستند.

- حدود ۵۵ درصد از خاک استان استان «نالوت» در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی و قبایل نیز به ترتیب ۴۰ و ۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند.

- نیروهای حفتر حدود ۸۶ درصد از استان «جبل غربی» را در کنترل دارند و نیروهای دولت وفاق ملی بر ۱۴ درصد از خاک این استان مسلط هستند؛ بخش کوچکی از شرق استان جبل غربی آلوده به تروریست های داعش است.


- نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در استان «وادی الشاط» سهم برابر دارند و هر کدام ۳۲ درصد از مساحت این استان را در سیطره دارند؛ ۳۶ درصد از خاک این استان در کنترل قبایل است.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «غات» تنها ۳۵ درصد از خاک استان را در کنترل خود دارند؛ ۶۵ درصد دیگر خاک این استان در کنترل قبایل است.

به گزارش مشرق، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان «وادی الحیات» در اختیار نیروهای دولت وفاق ملی است و نیروهای ژنرال حفتر و قبایل به ترتیب ۵۵ و ۱۵ درصد از خاک این استان را در سیطره دارند./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات