۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۴۶۱۰۳
قدیری ابیانه در گفت‌وگو با رسا:

تحقق شعار سال نیازمند تغییر نگرش مسؤولان و مردم نسبت به تولید داخلی است

تحقق شعار سال نیازمند تغییر نگرش مسؤولان و مردم نسبت به تولید داخلی است
قدیری ابیانه با بیان اینکه تحقق شعار سال نیازمند تغییر جهش رفتاری مردم و مسؤولان نسبت به تولید داخلی است، گفت: مردم شاه کلید توسعه بازار تولیدات داخلی هستند.

محمدحسن قدیری‌ابیانه فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، جهش اقتصادی را ممکن، لازم و ضروری دانست و گفت: با وجود بحران اقتصادی جهانی، کاهش قیمت نفت، تحریم اقتصادی و مشکلات ناشی از کرونا که موجب تعطیلی کسب و کار در بسیاری از امور شده می طلبد جهش تولید هر چه سریع‌تر محقق شود.

وی با بیان اینکه مردم و مسؤولان باید به جهش تولید اعتقاد داشته باشند و در راستای تحقق آن تلاش کنند، ادامه داد: دوران قرنطینه نباید طولانی شود اما کوتاه بودن قرنطینه به عملکرد دستگاه های حکومتی بخصوص دولت و همچنین به رفتار عموم مردم بستگی دارد.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: اگر بخشی از مردم آنچه را باید در این ایام قرنطینه انجام دهند رعایت نکنند در مهار کرونا خلل ایجاد شده و اقشار وسیعی از جامعه گرفتار کرونا خواهند شد و همین امر سبب می شود وضعیت اقتصادی کشور وخیم‌تر شود لذا رعایت صددرصدی شرایط کرونایی مقدمه بهبود و رونق چرخ اقتصادی کشور است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه رفع تورم و رکود اقتصادی در گرو چرخش چرخ‌های اقتصادی کشور است، عنوان کرد: اگر چرخ های اقتصاد به چرخش در نیاید اقتصاد کشور دچار رکود زیاد شده ارزش پول ملی کاهش می یابد در نتیجه شاهد گرانی های شدید خواهیم بود.

وی افزود: کسانی که شرایط قرنطینه را جدی نگرفته و به آن توجه نمی کنند نه تنها سلامتی عموم مردم را به خطر می اندازند بلکه موجب گرانی های سرسام آور خواهند بود به همین دلیل دولت نباید اجازه دهد عده ای با بی توجهی سلامتی و شرایط اقتصادی عموم مردم و کشور را به خطر اندازند.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: متاسفانه دولت در انجام وظایف و اتخاذ تدابیر لازم در پیشگیری از شیوع کرونا ویروس کوتاهی کرد که نمونه آن عدم ممانعت از سفر نوروزی بود که ترافیک سنگینی را در جاده های بین شهری به وجود آورد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین عامل موثر در جهش اقتصادی مهار شیوع کووید19 است، اظهار داشت: هر چند با جانفشانی و تلاش های بی وقفه کادر درمانی و مشارکت اقشاری از جامعه در کمک به کادر درمانی مانند بسیج و نیروهای مسلح موجب شده وضعیت ایران از وضعیت کشورهای اروپایی و آمریکا از نظر کرونا بهتر باشد اما این تدابیر از سوی دولت کافی نبوده و بی توجهی اقشاری از جامعه در حال ضربه و لطمه زدن به اقتصاد و سلامت کشور است.

وی ادامه داد: عوامل موثر بر جهش اقتصادی همان عوامل موثر بر رونق اقتصادی با شدت بیشتر است، موانع کسب و کار هم از نظر قوانین و مقررات و هم از لحاظ عملکرد دستگاه های دولتی باید برچیده شود و امید است مجلس یازدهم به این امر اهمام ورزد و دولت را مجبور به اصلاح عملکرد خود کند.

قدیری‌ابیانه مبارزه جدی با فساد در ابعاد مختلف را از الزامات مهم تحقق شعار سال برشمرد و گفت: در راستای تحقق شعار سال نه تنها باید با مفسدان برخورد شود بلکه زمینه های فساد نیز باید از بین برود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا بر حمایت از تولید و تولیدکننده از سوی دستگاه های حکومتی تأکید کرد و ادامه داد: همچنین تلاش جدی بخش خصوصی در سوق دادن سرمایه های خود از دلالی به سمت تولید ضروری است اما لازمه تحقق این مهم آن است که برای محصولات تولیدی بازار مصرف وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دشمنان بیگانه هرگز اجازه ندادند برای کالاهای ایرانی بازار مصرف وجود داشته باشد، تاکید کرد: البته مشکل بزرگ‌تر این است که بازار مصرف داخلی کشور نیز تا حد زیادی در دستان بیگانگان است در حالی که بازار مصرف 83 میلیون نفری ایران باید به تولیدات داخلی اختصاص داشته باشد.

قدیری‌ابیانه افزود: برای اینکه تولید کننده در داخل بازار داشته باشد می طلبد مردم نسبت به مصرف کالای داخلی و پرهیز از مصرف کالای خارجی تعصب داشته باشند، اگر دولت و بخش خصوصی به وظایف خود در رونق تولید عمل کنند اما مردم از خرید تولیدات داخلی امتناع بورزند و کالاهای خارجی را به هر دلیلی ترجیح دهند در آن صورت همه آن سرمایه گذاری‌ها از بین خواهد رفت و تولید در نتیجه اشتغال متوقف خواهد شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه کالای قاچاق ضربه مهلکی بر اقتصاد کشور وارد می کند، ابراز کرد: از دیگر الزامات تحقق شعار سال این است که جلوی ورود کالای قاچاق گرفته و کلیه قوانین مبارزه با قاچاق اتخاذ شود؛ موثرترین روش مبارزه با کالای قاچاق نخریدن کالای خارجی است که این امر توسط مردم محقق می شود.

وی افزود: پرهیز از اسراف، رعایت الگوی مصرف، انضباط اجتماعی و اقتصادی موجب حفظ سرمایه و فراهم آمدن زمینه های لازم برای سرمایه گذاری بیشتر در تولید می شود.

قدیری‌ابیانه با تاکید بر اینکه فعالیت های علمی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان باید به سمت تبدیل علم به تولید و قدرت سوق پیدا کند، خاطرنشان کرد: همکاری صنایع و دانشگاه ها در جهت سوق دادن پژوهش های دانشگاهی در تبدیل علم به قدرت و ثروت باید مرزهای فعلی را پشت سر بگذارد از این رو روزهای تعطیل باید کاهش، ساعات مفید کاری افزایش و فرهنگ و وجدان کاری تقویت شود خلاصه مسؤولان و مردم باید در تحقق جهش اقتصادی خود مسؤول و موثر بدانند./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات