۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۶۴۶۲۵۴

برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات برای خانواده‌های طلاب در ایام شیوع کرونا

برنامه‌های فرهنگی مرکز خدمات برای خانواده‌های طلاب در ایام شیوع کرونا
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه از اجرای طرح «بهار در خانه» برای خانواده طلاب و روحانیون در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین جدیری در گفتگو با روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به فضای ایجاد شده در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر فضای کار و تحصیل افراد گفت: برنامه‌ریزی معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات بر این نکته متمرکز شده است که طرح جامعی را برای جامعه هدف خود یعنی خانواده طلاب در نظر بگیرد.

طرح «بهار در خانه» در راستای پویش «در خانه بمانیم»
وی افزود: بر همین اساس، طرح «بهار در خانه» همسو با پویش «در خانه بمانیم» از امروز تا پایان بهار سال جاری به اجرا در می‌آید و هدف اصلی آن تحکیم روابط اعضای خانواده و ایجاد فضای با نشاط در خانه و خانواده طلاب و روحانیون عزیز است.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح فرموده‌اند، هر کاری که سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا شود، سیّئه و هر کاری که سبب جلوگیری از شیوع این ویروس شود، حسنه است و از این رو ما نیز بر آن شدیم تا این طرح را با اهدافی مانند ارائه آموزش‌های مناسب از طریق فضای مجازی، ارتقای سطح دانش و مهارت‌های زندگی خانواده طلاب و غنی‌سازی اوقات فراغت آنان در این ایام به مرحله اجرا درآوریم تا افراد خانواده از در خانه ماندن احساس بهتری داشته باشند و با بیرون نرفتن جلوی شیوع ویروس گرفته شود.

زنگ «بهترین پناه» و استفاده از معنویت قرآن و ادعیه
حجت الاسلام و المسلمین جدیری اضافه کرد: هر برنامه در این طرح با عنوان «یک زنگ» تعریف شده است و ما هفت زنگ را در نظر گرفته‌ایم که زنگ نخست با عنوان «بهترین پناه» شامل برنامه‌های متنوع انس با قرآن و ادعیه، متناسب با فضای معنوی ماه‌های شعبان و رمضان است و از آن جمله می‌توان به مسابقه دعای سلامتی امام زمان(عج) برای مقطع پیش دبستانی، مسابقه حفظ آیت الکرسی یا حفظ دعای فرج «الهی عظم البلاء» یا حفظ صلوات شعبانیه برای مقطع ابتدایی، مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن برای مقطع ابتدایی و مسابقه‌هایی مانند مفاهیم قرآن از تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، شرح دعای هفتم صحیفه مبارکه سجادیه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر خواندن این دعا در این ایام، مسابقه اذان گویی، قرائت تقلیدی، قرائت و مفاهیم مناجات شعبانیه، مولودی خوانی و یا نگارش نثر ادبی برای مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد که البته هر استان می‌تواند با توجه به بازه زمانی طرح که تا آخر خرداد است این مسابقات و برنامه‌ها را به اجرا بگذارد.

زنگ «رنگین‌کمان» برای علاقه‌مندان طراحی و خوشنویسی
وی همچنین عنوان زنگ دوم طرح «بهار در خانه» را «رنگین‌کمان» عنوان کرد و گفت: این طرح شامل طراحی، نقاشی و خوشنویسی با موضوع «کرونا را شکست می‌دهیم» و یا با محوریت ماه شعبان یا ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: اجرای طراحی از تمثال شخصیت شهید سرافراز، سردار سلیمانی و خوشنویسی با موضوعات آیات، حدیث و شعر از دیگر مسابقات در نظر گرفته شده برای این زنگ است.

زنگ «یار مهربان» و آموزش‌های تحصیلی و کتاب‌خوانی
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات سپس به زنگ سوم این طرح با عنوان «یار مهربان» شامل مسابقات مختلف کتاب‌خوانی ویژه همه مقاطع تحصیلی و همسران طلاب اشاره کرد.

وی افزود: معاونت خانواده و امور فرهنگی در حال رایزنی برای عقد قرارداد با برخی از مجموعه‌های آموزش مجازی برای دروس تحصیلی فرزندان است تا فرزندان طلاب دچار عقب‌افتادگی تحصیلی نشوند.

زنگ «بهار نشاط»؛ مسابقات ورزشی و بازی‌های خانگی
حجت الاسلام و المسلمین جدیری زنگ چهارم طرح «بهار در خانه» را «بهار نشاط» عنوان کرد و گفت: این زنگ شامل مسابقات ورزشی مانند شنای روی دست، روپایی زدن، دراز و نشست، بارفیکس، طناب زنی، حلقه کودک و زدن توپ روی راکت برای مقاطع مختلف است و البته آموزش بازی‌های خانگی نیز در همین زنگ مورد توجه قرار دارد. در عین حال مسابقه سخنرانی سه‌دقیقه‌ای موضوعی، خواندن متن به سبک گزارش ورزشی و یا چالش دخترانه برای پخت نان خانگی، غذای خانگی و سفره‌آرایی از دیگر برنامه‌های زنگ «بهار نشاط» خواهد بود.

زنگ «قلم طلایی» و ثبت خاطرات روزهای خوبِ با هم بودن
وی در ادامه بیان داشت: عنوان زنگ پنجم، «قلم طلایی» است. در این زنگ خانواده طلاب می‌توانند نوشته‌های خود را در قالب خاطره، شعر، داستان، داستانک و دلنوشته با موضوعات مرتبط با این ایام (ایام قرنطیه خانگی) ارسال کرده و در طرح «بهار در خانه» شرکت کنند.

زنگ «به سوی آسمان» و آموزش‌های مهارتی
حجت الاسلام و المسلمین جدیری عنوان زنگ ششم را نیز «به سوی آسمان» و در موضوع آموزش‌های مهارتی شامل کاغذ و قیچی، آموزش عکس نوشته، اوریگامی، ساخت انیمیشن با تکنیک استاپ موشن، خط تحریری، عکاسی با تلفن همراه و مانند آن عنوان کرد.

زنگ «یار امین» و انواع خدمات مشاوره‌ای
معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، گفت: زنگ هفتم این طرح، «یار امین» نام دارد که شامل خدمات مشاوره‌ای با محوریت برپایی کلاس‌های مجازی مشاوره و راه‌اندازی مشاوره تلفنی با استفاده از دانش و تجربه مشاوران متخصص خواهد بود.

خانواده‌ها از «مدیریت زمان» در این شرایط غفلت نکنند
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه درباره توصیه به خانواده‌ها برای در امان ماندن از مشکلات احتمالی روحی و روانی استمرار حضور در خانه گفت: ما باید خود را با شرایط موجود وفق دهیم و همین سازگاری با شرایط موجود است که یک خانواده کارآمد را از یک خانواده ناکارآمد تمییز می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین جدیری همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد تا در فعالیت و برنامه‌های خود و با توجه به شرایط روز، به جایگزین‌ها بیندیشند و به طور مثال از ظرفیت اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌ها برای راه‌اندازی میهمانی‌های مجازی بهره بگیرند.

وی استفاده درست از وقت یا همان «مدیریت زمان» و پربار سازی اوقات را دو عمل مهم برای مصونیت از آسیب‌های احتمالی استمرار حضور در خانه دانست و تصریح کرد: ضروری است تا خانواده‌ها و والدین از فرصت ایجاد شده برای تعامل بیشتر و بهتر با یکدیگر و همچنین فرزندان خود بهره گیرند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات