۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۴۶۳۰۲
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۲۰)

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود
هالیوود در جنگ رقابت‌ها عقب نمی‌ماند و همواره تلاش می‌کند تا اولین راوی اتفاقات مختلف باشد، خواه این اتفاق به نفع آمریکا باشد یا به ضرر آنها و فقط روایت آنها معتبر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جوایز اسکار نشان دهنده خط مشی حرکت هالیوود در سال‌های اخیر بوده است و البته آنقدر جولان نقشه‌های تودرتوی در سیاست فرهنگی آمریکا زیاد است که گاهی از مسیر را برای رصد دشوار می‌سازد.

اما با بررسی کلان داده‌های فرهنگی هالیوود به طور مشخص به نقطه عزیمت برای جنگ اجتماعی در ایران می‌رسیم که نتیجه بسیاری از سریال‌ها به این سو نیل می‌کند. البته این موضوع مختص به ایران نیست و هدف کشورهایی هستند که ادبیات ستیزنده در مقابل جنایات آمریکا دارند.

با این وجود سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ده فیلم و سریال هالیوود را به مخاطبین محترم پیشنهاد می‌دهد تا برای ایام در خانه ماندن این فیلم‌ها را ببینند.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

سریال مسیح

قبل از سال 2020 کمپانی پرحاشیه نتفیلیکس خبر از ارائه سریالی عجیب کرد که همزمان با آغاز سال نوی میلاد ارائه خواهد شد. سریال مسیح تمام زوایای منجی‌گرایانه در ادیان مختلف را دارد با این تفاوت که روایت هالیوود در پشت آن است.

فصل اول سریال روند سینوسی دارد، یعنی در چند قسمت ابتدایی مسیح را بالا می‌برد اما در قسمت‌های پایانی ثابت می‌کند که این مسیح منجی وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی بوده و کارهای او هماهنگ صورت می‌گرفت، برای مشاهده دو مطلب درباره مسیح در خبرگزاری رسا، اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

جوکر

اگر امروز آنارشیسم و جنبش‌های بدون سر یکی از راه‌های رهایی کاپیتالیسم از شورش‌های مدنی است، بدون شک جوکر و احساسی که از یک دلقک خرابکار، بی مغز و بدون توجه به نتیجه می‌توانیم برسیم، همین موضوع است.

آرتور فلک (واکین فینیکس) که در آخر فیلم او را با نام «جوکر» 2019 خواهیم شناخت، زندگی کمدین شکست‌ خورده‌ای است که به بیماری سندروم توره (خنده‌های غیرقابل کنترل) گرفتار شده است. آرتور با پشت سر گذاشتن مسیری که او را به سمت تبدیل شدن به یک قاتل دیوانه هدایت می‌کند، دچار تحول می‌شود.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

تلقین

کریستوفر نولان یکی از فیلسوفان سینمایی هالیوود است که آثاری عمیق می‌سازد. تلقین با بازی دی‌کاپریو به تبیین جهان موازی می‌پردازد. مسئله خواب و غفلت از زندگی واقعی به همراه این موضوع پیچیده دنیای پس از مرگ با فلسفه گره می‌خورد و مسیر را به سمت تکرار و پوچی‌زدگی می‌ببرد.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

مامور

فیلم سینمایی The Operative ساخته یوال آدلر در سینماهای فرانسه اکران شد، موضوع فیلم درباره جاسوسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران است و از نکات جالب فیلم سکانس‌هایی می‌باشد که از داخل ایران به صورت مخفیانه تصویربرداری کردند.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

جنگ خصوصی

سوریه سوژه‌های زیادی را به هالیوود داده است و فیلم‎‌های زیادی نیز ساخته‌اند اما کارگردان شهر ارواح میتو هینمن از یک مسیر دیگر برای تبیین اوضاع سوریه رفته است، شرح زندگی خبرنگار فعال ساندی تایمز در سوریه بهانه خوبی برای روایت اوضاع سوریه از زبان طرف آمریکایی است.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

دونده مارپیچ

امروز بعد از گذشته چندین قرن از تاریخ تمدن غرب شاهد سخنانی از اندیشمندان این تمدن هستیم، هانتینگتون معتقد است: تقابل تمدن‌ها، سیاست غالب جهانی و آخرین مرحله تکامل، درگیری‌های عصر نو را شکل می دهد.

وس بال کارگردان دونده مارپیچ در سال 2014 بخش اول از این سه گانه را اکران کرد و با وجود 34 میلیون دلار هزینه، 348 میلیون دلار از گیشه فروخت، برای مشاهده مطالب بیشتر درباره دونده مارپیچ اینجا کلیک کنید.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

ناهمتا

قبل از اینکه هالیوود به جوکر بپردازد و برای آنارشیسم افراطی آغوش باز کند، به کلونی‌های نئومارکسیستی پناه آورده بود. ناهمتا به کارگردانی نیل برگر سه گانه‌ای درباره این شیوه حکومت‌داری جدید است که دموکراسی را همچون یک شوخی بزرگ این بار به صورت علنی به سطل زباله پرت می‌کند. برای مشاهده مطلبی درباره ناهمتا و سینمای آخرالزمان اینجا کلیک کنید.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

اسنودن

پناهندگی ادوارد اسنودن به روسیه با حرف‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی همراه بود که چرا یک مامور خبره NSA به روسیه پناهنده می‌شود. مثل همیشه هالیوود برای اینکه روایت ماجرا را در انحصار خود داشته باشد. این فیلم به کارگردانی الیور استون با 40 میلیون دلار هزینه ساخته شد، البته فقط 37.4 میلیون دلار فروش کرد.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

شیوع

استیون سودربرگ در سال 2011 فیلم سینمایی ساخت که شاید خیلی از افراد تصور می‌کردند که مثل همه فیلم‌های ژانر آخرالزمانی در حوزه پزشکی باشد، اما بعضی اطلاعات فیلم با اتفاقات امروز همخوانی دارد و این موضوع برای بسیاری از مخاطبین شگفتی‌ساز بوده و دوباره به سرزبان‌ها آمد.

 

نگاهی به آثار شناختی سینمای هالیوود

 

چرنوبیل

قبل از پخش سریال گاندو، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به مسئولین پیشنهاد داد تا سریال چرنوبیل را ببینند. بعد از پخش گاندو از شبکه سه و واکنش سنگین دولت و او سبب شد تا بسیاری از منتقدین از صداوسیما بخواهند تا این مینی سریال آمریکایی را پخش کنند و با این اتفاق دولت بودجه‌شان را بدهد.

سریال چرنوبیل درام تاریخی به کارگردانی کریگ مازن است که می‌توان این محصول را سفارش آمریکا برای مسئولان تصمیم‌گیر جمهوری اسلامی دانست، در واقع روایت دروغ‌پردازی شده از واقعه چرنوبیل با بازخوانی در یک دادگاه و متهم کردن شوروی به خرابکاری و بی‌سوادی، تهدیدی بود که با زبان هنری علیه جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و کسانی هم در داخل با توجه کردن به این سریال به آن ضریب دادند. /882/ 503/

ارسال نظرات