۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۴۶۵۱۹
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (۲۴)

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد
تاریخ معاصر در یک خلاء گفتمانی قرار دارد و صداوسیما با آن همه توان از بیان روایتی جذاب هنوز قاصر است و حالا بچه‌های انقلابی برای پر کردن این خلاء به میدان آمدند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اصراری زیادی بر ثبت وقایع مهم و روایت آنها برای نسل‌های امروز و فردای جامعه ما هست تا نسبت به واقعیت‌های تاریخ ایران، دروغ‌های رسانه‌های خارجی را باور نکنند.

رهبر انقلاب درباره ضرورت تاریخ‌نگاری با توجه به تاریخ مشروطه فرمود: آنچه من بر آن اصرار دارم، مسئله نگارش تاریخ مشروطه است که از سالها پیش با دوستان متعددی این را در میان گذاشته‌ام و بحث کرده‌ام. ما واقعا احتیاج داریم به یک تاریخ مستند قوی روشنی از مشروطیت، مشروطیت را باید درست تبیین کنیم.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا قصد دارد تا ده مستند تاریخی را برای ایام در خانه ماندن به مخاطبین پیشنهاد بدهد تا با مشاهده این مستندها گامی در شناخت دقیق تاریخ به دست بیاورند، البته رسانه‌های مجازی خوبی هم وجود دارد که به بیان روایت‌ تاریخی می‌پردازد. این آخرین بسته از معرفی مستند و کتاب بود که در بیست بخش تقدیم مخاطبین شد و امیدواریم که قابل استفاده باشد، البته مستندها را از طریق سایت سینمامارکت می‌توانید دانلود کنید.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

آسوده بخواب کوروش

علی فراهانی کارگردان مستند آسوده بخواب کوروش روایتی از ارتباط محمدرضا پهلوی با بحرین را بیان می‌کند که آخرین منطقه جدا شده از ایران است. در این مستند، به چرایی و چگونگی تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه پرداخته می‌شود.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

در برابر طوفان

مجموعه مستند در برابر طوفان در دو فصل به کارگردانی مهدی نقویان روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می‌شود.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

بعد از فراموشی

مستند بعد از فراموشی به کارگردانی آرش رئیسیان می‌باشد. در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به دستور وی مارشی برای مراسمات رسمی توسط لومر فرانسوی که مسئول موسیقی دربار وقت بود، ساخته شد. این قطعه با نام سلام شاهی بود که توسط ارکستر بادی نظام نواخته شد و تا دوره محمد علی شاه قاجار نیز مورد استفاده قرار گرفت ولی از آن پس به دست فراموشی سپرده شد.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

روزگار رضاخانی

مستند روزگار رضاخانی با کارگردانی مهدی فارسی به سقوط قاجار، کودتای رضاشاه، تشکیل پهلوی، تاج‌گذاری رضا شاه، تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مثل ایجاد شبکه راه آهن، تأسیس دانشگاه تهران، ماجرای قانون کشف حجاب، قیام گوهرشاد، مسائل شخصی و خصوصی دربار پهلوی پرداخته که تنها بخشی از وقایع روزگار رضاخانی را به تصویر می‌کشد.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

اسرار آیت

مستند اسرار آیت به کارگردانی جواد موگویی به زندگی شهید آیت و اتفاقات مرموز پیرامون شهادت این نماینده مجلس افشاگر می‌پردازد. مهمترین مسئله شهید آیت درباره نخست وزیری میرحسین موسوی و روزنامه جمهوری اسلامی بود که در تایید جریان مصدقی که امام فرمود مسلم نبود، اشاراتی دارد.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

ناگفته‌های گمشده

در مجموعه مستند ناگفته‌های گمشده به کارگردانی مهدی مطهر تلاش می‌شود تا با در کنار هم قرار دادن صحبت‌های فرماندهان و مسئولین اصلی درگیر در جنگ ایران و عراق، توصیفی شفاف از پشت پرده تصمیمات گرفته شده در جنگ ارائه شود.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

نیمه پنهان ماه

آزاده بی آزار گیتی در مستند نیمه پنهان ماه به بازخوانی حضور زنان در جنبش مشروطیت ایران پرداخته و به این سوالات پاسخ می‌دهد: زنان در جنبش مشروطیت ایران چه کردند؟ کجا بودند و چه سهمی در این نخستین نهضت مردمی خاورمیانه داشتند؟ چرا هیچ اثری از حضور زنان در تاریخ‌نگاری مشروطه به چشم نمی‌آید؟

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

ارثیه پدری

مهدی نقویان در یکی دیگر از آثار تاریخی خود به زندگی و سرنوشت محمدرضا پهلوی می‌پردازد. سفری کم هزینه اما پر قیمت در درازای سیاه و سفید تاریخ که روایتی شنیدنی از دوران حکومت پهلوی دوم می‌باشد.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

آینه های غبار گرفته

رهبر قنبری با استفاده از منابع آرشیوی و اسناد، تاریخچه روزنامه‌نگاری ایران را روایت و از زبان روزنامه‌ها وقایع تاریخی را از مشروطه تا اواخر پهلوی بیان می‌کند. در این مستند تصویر اسناد، عکسها، روزنامه‌های قدیمی و رجال سیاسی دیده می‌شود.

 

فریاد ما بوی خون برای آزادی می‌داد

 

مهار نشده

مهار نشده مستندی به زبان انگلیسی است که جستجوی یک دانشجوی پاکستانی در ایران سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را روایت می‌کند. بعد از ترور ۲ دانشمند هسته‌ای در نوامبر ۲۰۱۰، محتشم درگیر پرونده هسته‌ای ایران شده و به بررسی اتهام ایران در ساخت سلاح اتمی مشغول می‌شود. او در این مسیر با چهره‌های متفاوتی نظیر احمد شیرزاد ـ نماینده جنجالی مجلس ششم، تیری میسان نویسنده رانده شده از فرانسه و مرضیه هاشمی (میلانی فرانکلین) خبرنگار سیاه پوست آمریکایی تبار روبرو می‌شود. /882/ 504/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
تشکر فروان از سرویس فرهنگی
عالیه...
0
0