۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۶۴۷۱۱۸
در کتاب انتخاب من مطرح شد؛

پاسخ‌هایی به روز به پرسش‌هایی درباره حجاب

پاسخ‌هایی به روز به پرسش‌هایی درباره حجاب
نویسنده در کتاب انتخاب من پرسش‌هایی درباره حجاب سعی کرده است خواننده را به سؤالاتی که شاید برایش شبهه شده باشد بیشتر آشنا کند و به سؤالاتی به روز در این باره پاسخ بدهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات جمکران  کتاب انتخاب من (پرسش‌هایی درباره حجاب) نوشته محمد سبحانی نیا را روانه بازار نشر کرد.

 هرچند در رابطه با موضوع حجاب کتب و مقالات زیادی به نگارش در آمده است؛ اما هماره بیشتر جستارها به صورت کلی‌گویی مطرح شده است. اثر حاضر کوشیده تا از این حالت خارج شود، به سراغ جوانان رود و پرسش‌های آنان را به شکل شفاف بازگو کرده و به قدر بضاعت، به شبهات و پرسش‌های نسل جوان درباره حجاب، پاسخی روشن و مستدل نشان دهد.

ساختار کتاب

کتاب شامل 45 پرسش و پاسخ درباره حجاب می‌باشد و نویسنده در این نوشتار سعی کرده است خواننده را به سؤالاتی که شاید برایش شبهه شده باشد بیشتر آشنا کند و به سؤالاتی به روز در این باره پاسخ بدهد. لذا به علاقه‌مندانی که قصد تحقیق در این باره دارند و یا مبلغینی که قصد دارند در این باره صحبت کنند پیشنهاد می‌شود به این کتاب نیز مراجعه کنند.

عناوین بعضی از سؤالات بدین شرح است:

آیا در ادیان بزرگ الهی حجاب مطرح بوده است؟، اگر حجاب برای حفظ عفت بوده، پس چرا بر کنیزان واجب نبوده است؟، فلسفه حجاب برای زنان چیست؟، علل پیدایش حجاب چیست؟، دستور حجاب برای مسلمانان در چه سالی نازل شده است؟، آیا در قرآن پوشش موی سر مطرح شده است؟، با توجه اینکه زیبایی زن بیشتر به چشم و چهره اوست، چرا اسلام پوشیدن مو را جزء حجاب اسلامی نهاده؛ اما پوشش دست و صورت را واجب نشمرده است؟، آیا چادر برای زنان ریشه دینی دارد؟، آیا پوشیدن چادر مشکی برای زنان ایجاد افسردگی نمی‌کند؟، چرا خانم‌ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ و ... .

پاسخ‌هایی به روز به پرسش‌هایی درباره حجاب

برشی از کتاب

چرا خانم‌ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟

برخی گمان کرده‌اند فلسفه حجاب تنها به گناه نیفتادن مردهاست؛ از این رو، خرده گرفته‌اند که زن حجاب داشته باشد تا مرد به گناه نیفتد، مانند این است که بگویند آفتاب نتابد که بستنی‌هایمان آب نشود!

شاید، بارها از زبان کسانی که تقیدی به حجاب ندارند، می‌شنویم؛ چرا خانم‌ها باید تاوان نفی ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم‌ها محدود باشند که مردها به گناه بیفتند؟ مردها خودشان را مهار کنند! چرا مردها آزاد باشند هر طور می‌خواهند در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن‌ها به خاطر آن‌ها اسیر و محدود باشیم؟ در نگاه اول شاید به نظر بیاید که حق با این دسته از زنان است، گویا آن‌ها ستمدیده‌اند و یک حق اولیه انسان که همان اختیار و انتخاب است از آنان سلب شده، آن هم برای راحت بودن مردان؛ اما واقعیت چیز دیگر را نشان می‌دهد.

حجاب، ابتدا به سود خود زنان و در راستای مصالح مادی و معنوی آنان است، نه برای گناه نکردن مردان! اگر بپنداریم که شرایطی فراهم شود که مردان به زنان نگاه نکنند، باز هم زنان باید حجاب بپوشند تا از فواید آن بهره‌مند شوند! افزون بر اینکه برای سلامت و پاکی جامعه و هدایت انرژی‌های انسانی به سمت پیشرفت و تعالی نمادی و معنوی، زنان و مردان هر دو مسئول‌اند و باید به پاکی و عفت فضای عمومی جامعه یاری رسانند؛ به این گونه که مردان با حفظ نگاه و رعایت پوشش در ظاهر، رفتار و سخن و زنان نیز با حفظ حجاب، نگاه، رفتار و سخن پیش روند. قرآن کریم می‌فرماید: «وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَ لَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ؛ و در نیکوکارى و پرهیزگارى با یکدیگر همکارى کنید و در گناه و تعدى دستیار هم نشوید. (مائده/۲)»

فلسفه حجاب، به گناه نیفتادن مرد‌ها نیست که اگر چنین بود، چرا خداوند متعال زن را در عاشقانه‌ترین عبادتش با حجاب کامل به پیشگاه خویش می‌طلبد؟
انتشارات جمکران کتاب انتخاب من (پرسش‌هایی درباره حجاب) نوشته محمد سبحانی نیا را در ۲۲۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۲۹۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات