۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۶۴۷۱۸۲
معرفی کتب مهدوی (۱)؛

مهدی شناسی؛ پرسش و پاسخ درباره امام مهدی

مهدی شناسی؛ پرسش و پاسخ درباره امام مهدی
این کتاب با هدف پاسخ دادن به بسیاری از سؤالات و شبهات واردشده به مسجد مقدس جمکران و موضوع انتظار نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات جمکران کتاب مهدی شناسی (پرسش و پاسخ درباره امام مهدی) نوشته سید عباس طباطبائی فر را منتشر کرده است.

انسان هرقدر درباره موضوعی بیشتر آگاهی داشته و اهل تفکر باشد، کمتر آسیب می‌بیند. در این میان، مهدویت موضوعی است که در آن بارها افرادی ادعا کرده‌اند مهدی و منجی عالم هستند و هر بار افزون بر افراد مغرض، کسانی از روی کم دقتی قریب خورده و آسیب دیده‌اند. پس هرگاه آگاهی شیعیان درباره امام مهدی بیشتر شود، کمتر به دام شیاطین گرفتار می‌شوند.

گاه بی‌اختیار سؤالاتی برای انسان به وجود می‌آید که اگر پاسخ مناسبی نگیرد به سرگردانی دچار می‌شود. مطالبی را که پیش رو دارید، سؤالاتی است که اغلب درباره امام مهدی مطرح می‌شود. این مطالب به صورت ساده بیان شده تا برای همه قابل استفاده باشد. امید است تا فرهنگ مهدوی و مهدی باوری در جامعه ما به صورت معقول نهادینه شود و همه ما از یاوران امام مهدی باشیم.

ساختار کتاب:

این کتاب با هدف پاسخ دادن به بسیاری از سؤالات و شبهات واردشده به مسجد مقدس جمکران و موضوع انتظار نوشته شده است.

از ابتدای ساخت مسجد جمکران این مکان تبدیل به میعادگاه منتظران شده و منسوب بودن این مسجد به حضرت ولیعصر (عجل‌الله تعالی فرجه) باعث شده تا مسجد جمکران نیز از گزند مخالفان مهدویت در امان نباشد و همواره خیل عظیمی از شبهات متوجه مسجد مقدس جمکران باشد.

طبیعی است که وقتی بسیاری از مردم منتظر منجی هستند افراد سودجو نیز برای منافع شخصی خود ادعای منجی بودن دارند و همین امر باعث می‌شود تا بنای اعتقادات مردم سست و متزلزل بشود. تنها راهی که می‌توان منجی درست را از نادرست تشخیص داد این است که مسلمانان همواره به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد منجی باشند، گفتنی است که اطلاعات درست در مورد منجی نیازمند عقل سالم و منبع معتبر است.

سید عباس طباطبایی فر، مؤلف کتاب از خادمان مسجد جمکران بوده و پرسش و پاسخ‌های کتاب بخشی از خاطرات او را در بر می‌گیرند. در متن این کتاب دو شخصیت به نام‌های حسین و بهرام حضور دارند که دوستانی هستند که تصمیم می‌گیرند شب‌های چهارشنبه به مسجد مقدس جمکران بروند و در یکی از همین شب‌ها سؤالاتی را که برایشان پیش‌آمده بود را از فردی آگاه می‌پرسند و به جواب‌های قانع کننده‌ای می‌رسند. برخی از سؤالاتی که برای این دو پیش آمده از این دست هستند: مسجد جمکران چگونه ساخته شد؟ اعتبار اعمال مسجد مقدس جمکران از کجاست؟ آیا مسجد مقدس جمکران قداست ویژه‌ای دارد؟ چه کسی عریضه‌های چاه مسجد را می‌خواند؟ و …

سؤالات حسین و بهرام فقط به مسجد جمکران اختصاص ندارد و خیلی از موضوعات مرتبط به مهدویت را شامل می‌شود.

برشی از کتاب:

آیا امام مهدی هنوز زنده است؟

حسین: از کجا معلوم امام مهدی بعد از هفتاد یا صد سال از دنیا نرفته باشد؟

-هرگز چنین اتفاق نیفتاده است. الف- بر اساس حدیث متواتر «ثقلین» که شیعه و غیر شیعه (اهل تسنن) آن را قبول دارند، اهل‌بیت پیامبر تا قیامت در کنار قرآن هستند. بر طبق حدیث «دوازده امام» که همه مذاهب اسلام آن را قول پیامبر اکرم نقل کرده‌اند، آن‌ها بیش از دوازده نفر نیستند. یازده نفر تا امام عسکری آمدند و شهید شدند، امام مهدی دوازدهمین امام است. پس لازمه سخن پیامبر خدا این است که امام مهدی باید عمر طولانی داشته باشد.

ب- امام زمان کسی است که آرزوی همه انبیا و جانشینان آن‌ها را محقق می‌کند و کسی است که باید احکام اسلام حقیقی را اجرا کند و تمام مردم زمین را پیرو پیامبر خاتم کند. پس باید تا قبل از برپایی قیامت زنده باشد. چنانچه در قرآن کریم آمده است: «هو الذی ارسل رسوله بالهدی...» این دینی که پیامبر خاتم آورده، بر همه ادیان و مذاهب غالب خواهد شد؛ و بر اساس روایات، این غلبه در زمان حضرت مهدی است.

ج-از طرفی، هر از چند گاهی کسانی به دیدار امام زمان مشرف می‌شوند؛ این تشرف‌ها خود دلیل زنده بودن حضرت مهدی است.

د- قبل از تولد امام، پیامبر خاتم و امامان معصوم این عمر طولانی و زندگی غایبانه را خبر شرح داده‌اند که عمر ایشان به قدری طولانی است که افرادی دچار شک و تردید می‌شوند. در اینکه حضرت مهدی دو نوع غیبت دارد، یکی طولانی، احادیث فراوانی وجود دارد. در بیش از صد حدیث، غیبت طولانی حضرت تا زمانی که خداوند اذن ظهور بدهد، مطرح شده است.

مؤسسه انتشارات جمکران کتاب مهدی شناسی (پرسش و پاسخ درباره امام مهدی) نوشته سید عباس طباطبائی فر را در ۹۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۸۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات