۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۴۷۲۹۴

چرا از عبارت پاندمی در مورد کووید ۱۹ استفاده می‌شود و تفاوت آن با اپیدمی چیست؟

چرا از عبارت پاندمی در مورد کووید ۱۹ استفاده می‌شود و تفاوت آن با اپیدمی چیست؟
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پاندمی زمانی اعلام می‌شود که یک بیماری ورای سطح انتظارات در سراسر دنیا شیوع پیدا کند و مردم برای آن آمادگی لازم را نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاري رسا، پاندمی از عبارت فرانسوی Pandémie گرفته شده و به معنای دنیاگیری یک بیماری است. معادل انگلیسی این کلمه پاندمیک (Pandemic) است و در اصل به بیماری‌هایی گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر می‌روند؛ ایدز و کووید ۱۹ از جمله پاندمی‌های شناخته شده هستند که طی سال‌های اخیر مردم در قاره‌های مختلف دنیا را درگیر خود کرده اند و به مرحله همه گیری جهانی رسیده اند.

بنابر آنچه گفته شد اعلام دنیاگیری ارتباطی با تغییر در خصوصیات یک بیماری ندارد و در عوض به گستره جغرافیایی شیوع آن ارتباط پیدا می‌کند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، پاندمی زمانی اعلام می‌شود که یک بیماری ورای سطح انتظارات در سراسر دنیا شیوع پیدا کند و مردم برای آن آمادگی لازم را نداشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی چطور تصمیم می‌گیرد که یک بیماری را پاندمی بخواند؟

چرا از عبارت پاندمی در مورد کووید ۱۹ استفاده می‌شود و تفاوت آن با اپیدمی چیست؟

تصویری از بیماران مبتلا در زمان پاندمی آنلوانزای اسپانیایی

در مواردی که مسافران در یک کشور خارجی دچار بیماری می‌شوند و همراه با بیماری به وطن خود باز می‌گردند یا اینکه مسافران، بیماری را به مردم کشور مقصد انتقال می‌دهند دنیاگیری اعلام نمی‌شود و در واقع ضروری است که موج دومی از آلودگی از شخصی به شخص دیگر در جوامع شکل بگیرد.

در واقع زمانی که پاندمی اعلام می‌شود احتمال آنکه بیماری در سطح جامعه گسترش پیدا کند وجود دارد و دولت‌ها و نظام‌های بهداشتی دنیا باید در این مرحله مطمئن شوند که آمادگی لازم برای بیماری را دارند.

در مقابل، اپیدمی زمانی رخ می‌دهد که شمار موارد ابتلا به یک بیماری که البته می‌تواند صرفا مختص به یک جامعه یا کشور باشد به یکباره زیاد شود.

در نهایت سازمان بهداشت جهانی حرف آخر را می‌زند. هیچ آستانه مشخصی برای اعلام دنیاگیری یا پاندمی وجود ندارد و لازم نیست که مرگ و میر‌ها و تعداد آلودگی‌ها به تعداد معینی برسد یا تعداد مشخصی از کشور‌ها بیماری را دریافت کنند. برای مثال در سال ۲۰۰۳ که کرونا ویروس سارس تشخیص داده شد سازمان بهداشت جهانی با وجود آنکه این ویروس در ۲۶ کشور دنیا مشاهده شد اعلام پاندمی نکرد با این حال در کمترین زمان جلوی شیوع سارس گرفته شد و تنها در تعدادی کشور از جمله چین، هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور و کانادا شرایط دشوار شد.

اگر اعلام پاندمی باعث ایجاد نگرانی جهانی شود هدف اصلی که همانا افزایش آگاهی عمومی است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای مثال در سال ۲۰۰۹ میلادی که سازمان بهداشت جهانی آنفلوانزای H۱N۱ یا آنفلوانزای خوکی را یک دنیاگیری اعلام کرد نوعی نگرانی غیرمنتظره را در سراسر دنیا به وجود آورد و همین مساله هزینه‌های گزافی را بر دوش سازمان‌های فوریت‌های پزشکی و نهاد‌های بهداشتی کشور‌ها گذاشت. در مورد کرونا ویروس جدید هم باید بگوییم که علائم آن عموما ملایم هستند و اغلب مبتلایان به آن ظرف شش روز بهبود پیدا می‌کنند.

اعلام پاندمی برای کووید ۱۹ به چه معناست؟

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش اعلام کرد که کووید ۱۹ وارد مرحله پاندمی شده، اما همزمان نیز تاکید کرد که استفاده از کلمه پاندمی تغییری در توصیه‌های عمومی آن ایجاد نمی‌کند. این سازمان همچنان از کشور‌ها می‌خواهد که برای تشخیص، تست، درمان و قرنطینه مردم خود فعالانه عمل کنند.

به گفته ناتالی مک درموت از موسسه ملی تحقیقات سلامت آمریکا استفاده از این عبارت به معنای اهمیت همکاری آزاد و باز کشور‌ها با یکدیگر برای کنترل شرایط به وجود آمده است و نباید این عبارت باعث وحشت عمومی شود./1360/

ارسال نظرات