۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۶۴۷۵۹۹
استاد علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی در گفت‌وگو با رسا:

دوران ظهور نیازمند نسلی تربیت یافته بر محور معارف حسینی است

دوران ظهور نیازمند نسلی تربیت یافته بر محور معارف حسینی است
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با اشاره به شاخصه های تربیتی منتظران و یاوران امام در زیارت عاشورا تأکید کرد که دوران ظهور نیازمند نسلی تربیت یافته بر محور معارف حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رهنمایی عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد با سعاد قطب عالم امکان امام مهدی(عج) خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین و در عین حال مخاطره‌ انگیزترین رسالت‌های شیعیان، فراهم‌سازی زمینه‌ها برای تحقق عصر ظهور و به وقوع پیوستن فرج پیشوای منصور و ظفرمند زمین و زمان و راهبر و راهنمای خلق جهان، حضرت ولی‌عصر(عج) است.

وی افزود: همان گونه که یار و جان‌نثار حضرت سیدالشهدا(ع) بودن و زمینه‌سازی برای قیام الهی ایشان شرایط و لوازمی دارد، یار امام زمان(عج) بودن و وفاداری نسبت به ساحت قدسی آن بزرگوار و زمینه‌سازی برای ظهور آن حضرت نیز منوط به شرایط و لوازم ویژه‌ای است که از زیارت عاشورا و سیرۀ حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان الهام می‌گیرد

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی با بیان این که درک و عمل به مضامین زیارت عاشورا سند همراهی امام زمان(عج) است، ابراز داشت: شرایط و لوازم مزبور وارد شده در این زیارت، دارای مضامین بلندی است که در راستای تربیت زمینه‌ساز از اعتبار و کارآمدی خاصی برخوردار است. از این‌رو، زیارت عاشورا را باید بهترین الگو و کامل‌ترین سند برای استنباط، تبیین و تفسیر ارکان اساسی تربیت زمینه‌ساز دانست.

وی بیان داشت: چه‌بسا راز توصیه و تأکید حضرت ولیّ‌عصر(عج) بر مداومت بر زیارت عاشورا به همین معنا و حقیقت ؛ در این زیارت بلند مضامین، حقایق دوسویه‌ای چون عاشورای حسینی و قیام مهدوی، غیبت و ظهور، شهادت و انتظار، حسینی بودن و مهدوی شدن با شکوه تمام در تجلی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زیارت عاشورا پیش‌نیاز اصلی، بلکه اساسنامۀ تربیت زمینه‌ساز عصر ظهور است، گفت: در این‌جا با مروری به زیارت عاشورا، می توانیم به مهم‌ترین موارد از این حقایق دوسویه اشاره می‌کنیم، به بیانی روشن‌تر، روحیه، احساس، اندیشه و رفتار انسان‌های تربیت یافته به تربیت مهدوی در پرتو زیارت فرهنگ‌ساز عاشورا با اوصاف و ویژگی‌هایی توصیف می‌ شود.

وی ولایت‌مداری نسبت به امام در سه محور قلبی، زبانی و رفتاری را از شاخصه های تربیت زمینه ساز دانست و گفت: برائت‌جویی از دشمنان امام در سه محور: قلبی، زبانی، رفتاری، شهادت‌طلبی در راه تحقق آرمان‌های امام،  سلم و وفا با هر کس نسبت به امام تسلیم و وفادار است و جنگ و ستیز با هر کس با امام در جنگ و ستیز است از این دست شاخصه ها محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی بیان داشت: فرد تربیت شده این مسیر در آرزوی قیام در رکاب امام زمان(عج) برای خون‌خواهی خون سیدالشهدا(ع) بوده و با گام‌های راستین و استوار در پیروی از امام زمان(عج)، تمنای آبرومندی و وصول به مقام قرب و همجواری با امام را دارد و در اندیشۀ گزینش الگوی سبک زندگی با الهام از حیات و شهادت اهل‌البیت(ع) و در انتظار فرجامی شایسته و شکوهمند برای پیروزی حق بر باطل و اعتلای حق و سرنگونی باطل است.

وی تصریح کرد: موارد بالا و موارد دیگری از این دست، یک به یک باید در دستورالعمل مدرسان و مربیان و فراگیران تربیت زمینه‌ساز قرار گرفته، مو به مو اجرا گردند و به مفاد آن‌ها عمل شود تا نسلی متناسب با عصر ظهور پدید آید و هنگامۀ ظهور سعادت‌آفرین مهدوی فرا رسد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مشخص نبودن و عدم امکان تعیین زمان ظهور خاطرنشان ساخت: سرآمدن انتظار و فرا رسیدن هنگامۀ ظهور و تحقق امور و جریان‌های وابسته به آن، همچون سایر سنن الهی از اول هم بنا نبوده در اختیار بشر قرار گیرد، بلکه از اساس مربوط به اراده و مشیت خداوندی است؛ اراده و مشیتی که ذهن بشر از درک آن کوتاه و ناتوان است.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی یادآور شد: اموری چون امدادهای الهی و عنایات و الطاف ویژۀ خداوندی، همچنین جریان‌هایی که جز به قدرت یا کرامت و اعجاز الهی پدیدار نمی‌شوند، همه از جمله مواردی است که هیچ عامل انسانی یا طبیعی را یارای پرداختن به آن‌ها نیست./1330/ج

ارسال نظرات