۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۴۷۶۲۹

برداشتن دستگاه تنفسی از افراد مسن در آمریکا مصداقی از داروینیسم اجتماعی

برداشتن دستگاه تنفسی از افراد مسن در آمریکا مصداقی از داروینیسم اجتماعی
فواد ایزدی گفت: داروینیسم اجتماعی تاکید دارد که افراد ضعیف‌تر باید به نفع ثروتمندان از بین بروند؛ اگر دستگاه تنفسی از سالمندان جدا شده و به جوان‌ترها داده می‌شود مصداقی از همین نظریه در غرب است.

به گزارش خبرگزاري رسا، برنامه تلویزیونی «راز» شب گذشته با حضور فواد ایزدی، استاد دانشگاه با موضوع رسانه‌های کرونا زده و بحران ارتباطات به روی آنتن شبکه چهارسیما رفت. در این برنامه ابعاد ناگفته‌ای از عملیات رسانه‌ای دشمن در پرداخت متناقض به بیماری کرونا در ایران و غرب بیان شد.

نیویورک ۱۸ میلیون جمعیت دارد اما تعداد کشته‌هایش بسیار بیشتر از ایران است
فواد ایزدی در این برنامه ضمن اشاره به بسته شدن صفحه توئیتر خود در روزهای اخیر گفت: در این صفحه مطالب خیلی خاصی نمی‌گذاشتم و فقط تعدادی از توئیت‌های خبرگزاری‌های رسمی و مشهور آمریکایی را به فارسی ترجمه می‌کردم. برای مثال آخرین مطلبی که گذاشتم مربوط به شلوغ شدن صف فروش اسلحه در آمریکا بود. همانطور که می‌دانید ایالات متحده آمریکا میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا تصویری متفاوت را از آنچه که در درون این کشور است به جهان ارائه کند. باید بگویم که بیماری کرونا واقعا آبروی آمریکا را برده است. اکنون میزان مبتلایان و کشته‌ها در ایالت نیویورک که ۱۸ میلیون جمعیت دارد بسیار بیشتر از همین آمار در کشورمان است. کمبود اقلام پزشکی و دیگر مواد نیز بسبار جدی است. به نظرم بیماری کرونا نمونه‌ای عینی و واضح برای موضوع افول آمریکا است که بنده و امثال من سالهاست روی آن کار می‌کنیم.

برداشتن دستگاه تنفسی از افراد مسن در آمریکا مصداقی از داروینیسم اجتماعی حاکم بر آن است
وی با اشاره به نظریه داروینیسم اجتماعی در آمریکا گفت: داروین نظریه‌ای دارد که می‌گوید در بین حیوانات آن موجودی که ضعیف‌تر است زودتر از بین می‌رود. عده‌ای این نظریه را در اجتماع نیز وارد کردند و گفتند آن کسانی که در جامعه ضعیف‌تر هستند زودتر از بقیه از بین می‌روند. برای مثال بیانیه می‌دهند با توجه به محدودیت تجهیزات پزشکی کسانی که ذهن کند دارند در اولویت نیستند یا افراد بالای ۶۰ سال در اولویت نیستند؛ حال همین موضوع را با فرهنگی که در کشورمان وجود دارد مقایسه کنید. در کشورمان نسبت به افراد سالمند نگرانی بیشتری داریم و از احترام بسیار بیشتری در خانواده‌ها برخوردار هستند. همین دیدگاه باعث می‌شود که عده‌ای ماسک می‌دزدند، عده‌ای مواد غذایی و ... صحبت‌های فرماندار نیویورک واقعا عجیب بود و خبر از ناهمانگی عجیبی می‌داد که بین ایالات مختلف با دولت مرکزی دارد. به نظرم تمام این مشکلات به دلیل داروینیسم اجتماعی است. هر ایالتی که قوی‌تر است به راحتی پای بر ایالت ضعیف‌تر گذاشته و از رویش رد می‌شود.

این استاد دانشگاه در مورد برخورد آمریکایی‌ها با مهاجران چینی ساکن در این کشور گفت: عده‌ای از چینی‌ها بیش از ۱۰۰ سال است که در آمریکا هستند اما متاسفانه دیدید که در روزهای اخیر چه رفتارهایی با آنان شد و به نظرم بانی اصلی آن خود ترامپ است. برای مثال دیدید که او نام ویروس کووید ۱۹ را به ویروس چینی در یکی از سخنرانی‌هایش تغییر داده بود. این نگاه نژادپرستانه در داخل آمریکا نسبت به اقلیت‌ها وجود دارد و وضعیت فعلی آمریکا را رقم زده است.

ایزدی با اشاره به ساختار رسانه‌ای آمریکا گفت: ساختار رسانه‌ها در آمریکا مبتنی بر تعداد زیاد رسانه است؛ به عبارت بهتر تعدد رسانه‌ای زیاد است اما مالکان این رسانه‌ها ۴-۵ گروه بیشتر نیستند و در حقیقت انحصار رسانه‌ها در اختیار چند گروه خاص است. بسیاری از این مالکان رسانه‌های آمریکایی کسانی هستند که به رژیم صهوینیستی علاقه‌مند هستند و از منافع آن حمایت می‌کنند. اگر کمی به رفتار این رسانه‌ها دقت کنید می‌بینید که بسیاری از آنان وظیفه دارند که حتی رفتار نمایندگان دولتی آمریکایی را مدیریت کرده و آنان را به سمت و سویی که باید بروند هدایت می‌کنند. علاوه بر این درست است که رسانه‌ها متعدد هستند اما خروجی آنان یک چیز است.

ماجرای یک بوم و دو هوا رسانه‌های آمریکایی در ویروس کرونا
وی افزود: یکی از کارهایی که رسانه‌های آمریکایی باید انجام بدهند این است که باید کشور مخالف خود را به هر نحوی تخریب کنند. به عبارت دیگر اگر ما با آمریکا در جنگ هستیم باید چهره ایران سیاه‌نمایی شود. آنان همیشه به دنبال این هستند که مشکلات در ایران را برجسته و بزرگنمایی کنند. برای مثال در زمانی که مسئولیت ما مبتلا به کرونا می‌شدند می‌گفتند که دولت ضعیف عمل کرده است، حالا که آقای جانسون در بیمارستان است و وضعیت خوبی ندارد می‌گویند به شفافیت نگاه کنید.

تروریسم رسانه‌ای غرب با بیماری کرونا خنثی شد
ایزدی تاکید کرد: از این منظر می‌توان گفت که تروریسم رسانه‌ای وجود دارد و هدف آن ارائه چهره‌ای زشت از ایران است. این کار به آنان کمک می‌کند تا بتوانند قدم‌های بعدی را بردارند. آنان بسیار تلاش می‌کنند که دستاوردهای ایران را زیر سوال ببرند. برای مثال در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشورمان که هنوز کشورهای اروپایی درگیر نشده بودند فرصتی برایشان فراهم شد که عملیات سخت رسانه‌ای انجام بدهند که البته این عملیات آنان اکنون خنثی شده است و خودشان هم درگیر کرونا شده‌اند.

مقایسه شرایط سیاسی اجتماعی ایران و آمریکا در روزهای کرونایی
او در مورد فعالیت رسانه‌های غربی علیه ایران گفت: به صورت کلی این رسانه‌ها چند مشکل اساسی با ما دارند؛ اولین مشکلشان این است که جمهوری اسلامی یک حکومت مردمی است و کسانی که مسئولیت دارند با رای مردم انتخاب شده‌اند. در حقیقت جمهوریتی در کشورمان وجود دارد که کمتر کشوری از آن برخوردار است. علاوه بر این حکومت ما سرویس‌هایی را به مردم می‌دهد؛ برای مثال اکثر مردم ایران بیمه دارند اما در آمریکا افراد خیلی زیادی هستند که هیچ بیمه‌ای ندارند. در ایران مرخصی استعلاجی وجود دارد اما در آمریکا غالبا چنین چیزی وجود ندارد. نیویورک تایمز ویدئویی از یکی از مدیران شرکت مک دونالدز گرفته بود که در آن می‌گفت اگر یک روز سرکار نیایم حقوقی نخواهم گرفت. مشکل سوم این است که بسیاری از گروه‌های سیاسی آنان با هم درگیر هستند. ممکن است فکر کنید که در ایران نیز احزاب سیاسی درگیری‌هایی دارند اما این اختلافات در برابر دعواهای آنان چیزی نیست.

وی در پایان بیان داشت: در برابر اقدامات دیپلماسی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند باید ما نیز اقداماتی انجام بدهیم که پاسخگوی آن باشد. باید طراحی‌هایی در دیپلماسی عمومی خود داشته باشیم که بتواند تاثیرگذار باشد. آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که می‌توانند از ویروس کرونا به نفع خود استفاده کنند. در چنین شرایطی اگر شما اظهار مظلومیت کنید اتفاق خوبی رخ نمی‌هد چرا که طرف مقابل تشویق می‌شود که فشارها را افزایش دهد تا به زعم خود کار را تمام کند. باید بسته تبلیغاتی فکر شده و مناسبی طراحی شود که به دنیا اعلام کند که تحریم‌های اعمال شده غیرقانونی است و کشور تحریم‌کننده در این شرایط بیماری نیز حاضر نیست تحریم‌ها را متوقف کند. باید اعلام کنیم که ایران قدرتمند است، تحت تحریم‌های غیرقانونی است و مردم دنیا که خود نیز درگیر کرونا هستند باید احساس کنند کشوری که درگیر تحریم‌ها است تا چه اندازه در برابر این ویروس با سختی روبه‌روست./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات