۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۴۷۶۵۲

مصطفی الکاظمی و حیدر العبادی دو روی یک سکه

مصطفی الکاظمی و حیدر العبادی دو روی یک سکه
پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی رویکرد سیاسی مصطفی الکاظمی در آینده عراق پرداخت و اظهار داشت: الکاظمی و حیدر العبادی دو روی یک سکه هستند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: یکی از مهمترین تحولات امروز عراق، انتخاب «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل کابینه جدید این کشور است. این رویداد مهم عراق از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی و امنیتی قابل بحث و بررسی است که حجت الاسلام عارف ابراهیمی از پژوهشگران حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی بُعد سیاست خارجی آن پرداخته است.

مصطفی الکاظمی 53 ساله در حالی مامور به تشکیل کابینه جدید این کشور می شود که اختلافات برای تعیین نخست وزیر آینده عراق بسیار شدید شده بود و امروز به ظاهر با توافق شیعیان، کردها و اهل تسنن به احتمال بسیار شاهد خروج عراق از این بحران و تشکیل کابینه الکاظمی طی یک ماه آینده خواهیم بود.

یکی از مباحث مهم مطرح شده در رسانه های جهان و از مهمترین مسائل در حوزه سیاست خارجی عراق، نزاع میان ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق است. برخی از رسانه های معاند درپی القای این مساله هستند که «ایران درپی سیطره بر عراق است بر این اساس در امور داخلی و سیاسی این کشور ورود می کند و حال از نخست وزیری الکاظمی ناراحت است.»

در این رابطه باید گفت که ایران همیشه حامی استقلال و خواستار حفظ حق حاکمیت عراق بوده است و در این راه حتی حاضر بود که جان حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و جوانان خود را به خطر بیندازد و سال ها به میدان مبارزه با جریان تروریستی و تکفیری داعش بفرستد و در آخر شاهد درهم آمیختن خون فرمانده دلیر خود با فرمانده دلیر عراقی یعنی ابومهدی المهندس باشد.

ملت عراق به خوبی می دانند که اگر ملت ایران و جبهه مقاومت نبودند، اکنون شرایط عراق تغییر کرده و چه بسا شاهد تسلط داعش بر این کشور بودند. آنان آگاه هستند که بسیاری از فرماندهان بسیج مردمی نظیر ابومهدی المهندس، هادی العامری، قیس الخزعلی و غیره به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با ایران مرتبط بودند که توانستند جریان تروریستی داعش را شکست دهند. پس حالا چه شده است که برخی می پندارند که ایرانی ها حاضر هستند آسیبی به ملت عراق برسد؟ مردم عراق باید اطمینان داشته باشند که حفظ حق حاکمیت و منابع ملی عراق از مهمترین اولویت های جمهوری اسلامی ایران در این کشور اسلامی است.

از سوی دیگر نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از معرفی مصطفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، برای وی در سمت جدید آرزوی موفقیت کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دموکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می داند. از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق امروز گروه های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی آقای مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر جدید بود، استقبال می کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای آقای مصطفی الکاظمی، امیدوار است ایشان در ماموریت تشکیل دولت جدید در این کشور برای تامین خواسته های مردم و مرجعیت عالی دینی در عراق و ایجاد یک عراق با ثبات و یکپارچه و برخوردار از جایگاه مهم در سطوح منطقه ای و بین المللی موفق باشد. جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت عراق به منظور عبور آن کشور از مشکلات و نیل به اهداف عالی مردم و مرجعیت عراق اعلام می دارد.

حال با توجه به این مسائل که تا اینجا بیان شد، آیا بازهم جای این مطلب است که ایران از انتخاب مصطفی الکاظمی ناراحت است؟

مصطفی الکاظمی و حیدر العبادی دو روی یک سکه

از سوی دیگر برخی عدنان الزرفی و مصطفی الکاظمی را هم جهت و در یک قطار می دانند که این مساله تا حدودی درست است ولی تفاوت آن ها در شیوه عملکردشان است. عدنان الزرفی یک فرد تندرو در مسائل سیاسی محسوب می شود و مواضع تندی در قبال ایران و حشد الشعبی تاکنون داشته است و این در حالیست که چنین مسائلی در کارنامه مصطفی الکاظمی دیده نمی شود و در واقع می توان گفت یک فرد معتدلی است که درپی راضی نگه داشتن همه طرف ها می باشد به همین علت «مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق جزو نخستین تبریک گویان به الکاظمی بود و بر حمایت از او برای تشکیل کابینه جدید تاکید کرد و از سوی دیگر سید عمار حکیم، هادی العامری (رییس فراکسیون الفتح)، فالح الفیاض (فراکسیون العطا)، نصار الربیعی ( فراکسیون سائرون)، شیخ حلیم الزهیری (حزب الدعوه اسلامی – نوری المالکی) و حیدرالعبادی از وی حمایت کردند.

به نظر نگارنده یادداشت، مصطفی الکاظمی و حیدر العبادی در سیاست خارجی و تعامل با همسایگان خود نظیر ایران و کشورهای استعمارگری نظیر آمریکا و انگلیس، دو روی یک سکه هستند، بر این اساس حیدر العبادی در زمان نخست وزیری (۲۰۱۴ – ۲۰۱۸)، الکاظمی را در ۷ ژوئن ۲۰۱۶ (۱۸ خرداد ۹۵) به عنوان رییس سازمان امنیت و اطلاعات عراق برگزید و او از زمان تصدی این منصب تاکنون درپی راضی نگه داشتن طرف های مختلف اعم از شیعه، سنی و کردها و کشورهای گوناگون یعنی ایران و آمریکا بوده است و این همان سیاستی است که حیدر العبادی در 4 سال زعامتش بر عراق اتخاذ کرده بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
حزب الله عراق:
رئیس اطلاعات عراق در ترور سردار سلیمانی دست داشت
مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور را به دست داشتن در ترور شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس متهم کرد و گفت: نامزدی رئیس دستگاه اطلاعاتی برای تصدی پست نخست‌وزیری، اعلام جنگ به ملت عراق است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از شفق نیوز، «ابو علی العکسری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق دوشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت که «مصطفی الکاظمی» رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق در عملیات ترور شهید سپهپد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد نقش داشت.

وی با اشاره به استعفا و انصراف محمد توفیق علاوی از تشکیل کابینه جدید عراق افزود: علاوی کار خوبی انجام داده (که انصراف داده)، زیرا سنگینی مسئولیت، فراتر از توان وی بود. اکنون برای عراق بهتر است که به عادل عبدالمهدی روی بیاورند و او را به جایگاه نخست وزیری بازگردانند».

مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق تصریح کرد: تنها نکته برای بازگشت عبدالمهدی به نخست وزیری، نظر مرجعیت دینی عراق است که در صورت موافقت مرجعیت وی به ماموریت خود ادامه خواهد داد.

العسکری گفت: برخی‌ها به دنبال معرفی رئیس دستگاه اطلاعات عراق برای نامزدی نخست وزیری هستند، این در حالی است که وی یکی از متهمان به همدستی با آمریکا برای اجرای طرح ترور شهید سلیمانی و المهندس است.

مسئول امنیتی حزب الله عراق تاکید کرد که نامزدی الکاظمی برای سمت نخست وزیری به معنای اعلام جنگ به ملت عراق و نابودی امنیت این کشور است.
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
ان شاء الله شاهد آرامش و ثبات در عراق باشیم
3
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
اینکه آقای کاظمی در ترور سردار سلیمانی دست داشته است، شایعه است
و ایشان در طول خدمتش در سازمان اطلاعات عراق همکاری خوبی با حاج قاسم سلیمانی داشته است که حاج سلیمانی توانسته در راستای مبارزه با جریان تروریستی داعش ورود کند
3
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
در باره فتنه گران در عراق . روبه صفتان فاسد و پست . خواهد بشکست از شما دست . تا کی بگمان خویش باشید؟ صدٌام ندیده اید که پاشید؟ پس دل نکنید خوش بدین حال . بهر همان ارباب نشوید مال. این میوه همیشه مانده است کال . خواهید شدن شبیه یک دال .
0
1
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
و در ادامه : در فصل جوانی همچو یک زال . پر هم که ندارید بزنید بال
0
1
نازنین قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
الان که این مطلب را می خواندم، دیدم که نویسنده چه خوب در آن زمان توانسته آینده را پیش بینی کنه
0
3