۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۴۷۷۳۳
یادداشت؛

کرونا؛ چالشی جهانی برای اثبات کارآیی نظام های فکری

کرونا؛ چالشی جهانی برای اثبات کارآیی نظام های فکری
«اقتصاد و امکانات پزشکی غرب» از ایران بهتر است، اما غرب، چرا دچار چالش شدید شد؟ چرا ایران که محاصره اقتصادی است عملکرد بهتری در مهار ویروس داشته است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جواد جوادی از محققان و پژوهشگران علوم دینی و حوزوی در یادداشتی با توجه به گسترش شبهاتی که در مورد کرونا مطرح شده، به بررسی ابعاد مختلف این بحران پرداخته که جهانی را درگیر خود کرده است.

متن یادداشت وی بدین شرح است:

در ابتدای اسفند ۹۸، که کرونا در ایران‌ گسترش پیدا کرد، مورد تحقیر سایر کشورها قرار گرفتیم و آن را ناشی از «تفکر دینی» قلمداد کردند و ما به «پاسخگویی انفعالی» کشیده شدیم.

در اوایل اسفند، به شدت ناراحت بودیم که خدایا عزتی که به خاطر تحقیر آمریکا در زدن پایگاه «عین الاسد»، به ما دادی، در «شیوع کرونا» از دست رفت.

اما در اواخر اسفند ماه که اروپا و به دنبال آن آمریکا، دچار «چالش شدید کرونایی» شد، فهمیدیم که می‌توانیم به سمت «پاسخگویی تهاجمی» برویم.

ظاهراً کرونا اولین چالش جهانی است که در «زمان واحد» و با «موضوع واحد» رخ داده و می‌تواند کارآیی نظام‌های فکری را مشخص کند.

«اقتصاد و امکانات پزشکی غرب» از ایران بهتر است، اما غرب، چرا دچار چالش شدید شد؟
چرا ایران (که محاصره اقتصادی است) عملکرد بهتری داشته؟

بهتر بودن عملکرد ایران نسبت به غرب را در آمار سایت worldometers.info و اخبار رسانه‌ها، به وضوح می‌بینیم.

همه ما «تاثیر دین» و «حکومت دینی» را در برنامه‌ریزی‌های دولت، استقامتِ بخشِ درمانی، حرکت‌های جهادی روحانیت و عموم مردم، مشاهده می‌کنیم.

ریشه مشکلات غرب در مسئله کرونا، در تفکرات حاکم بر آن و علت موفقیت ایران، «تکیه بر دین و ارزش‌های دینی» است.

در حل این چالش، کشور چین فقط «حل مشکل» را مد نظر قرار داد و با «فشار شدید» مشکل را حل کرد و به کرامت انسان‌ها کاری نداشت.

اما مسئولین ایران با حفظ کرامت ملت (بدون ضرب و شتمی که در برخی کشورهای شرقی، برای جلوگیری از حضور مردم در معابر عمومی، دیدیم) و با دست بسته (ناشی از اثرات تحریم اقتصادی)؛ و مردم ایران با تکیه بر ایثار‌، موضوع را کنترل کردند.

نکته اصلی در مقایسه ایران با سایر کشورها، «اقتصاد محاصره شده» است.
به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در ایران، جز با تکیه بر دین نیست و «دین» اعجاز خودش را در این مسئله نشان داد.

بحمدالله عزتی که در ابتدای اسفندماه 98 دشمن با تبلیغات رسانه ای در صدد ستاندن از ما بود بار دیگر در فروردین ۹۹ به کشور مبتلور شد «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»

 اگر در پاسخ به شبهات کرونایی، به «اعجاز» رخ داده در کنترل کرونا که ناشی از «حکومت دینی» و «بسط دین در جامعه» است، توجه داشته باشیم، «نحوه پاسخگویی» متفاوت خواهد بود. 

جواد جوادی

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
ریشه مشکلات غرب در مسئله کرونا، در تفکرات حاکم بر آن و علت موفقیت ایران، «تکیه بر دین و ارزش‌های دینی» است.
0
0