۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۴۷۵۲۷
حجت‌الاسلام دکتر محمدنژاد خواستار شد؛

لزوم نقش آفرینی فعال نخبگان حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به شبهات پسا کرونا

لزوم نقش آفرینی فعال نخبگان حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به شبهات پسا کرونا
حجت‌الاسلام محمدنژاد بر لزوم نقش آفرینی فعال نخبگان حوزه و دانشگاه در عصر پسا کرونا و پاسخگویی به شبهات و سؤالات این عرصه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام دکتر حبیب محمدنژاد مسئول هم‌اندیشی اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست علمی «آینده پژوهی مهدویت و پساکرونا» که با همکاری ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و خبرگزاری رسا به صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است، وظایف یک منتظر را در ایجاد گرایش، دادن دانش و توسعه ارزش‌ها مؤثر دانست.

وی با طرح این سؤال که آیا دانشگاه‌های ما آمادگی لازم را دارند؟ اظهار داشت: این فرصت خوبی برای سنجش ظرفیت‌ها است و این بحث مقدمه‌ای برای آن محوری است که آینده‌پژوهی اکتشافی و تجویزی مأمور آن است.

وی به عنوان یکی از اساتید دانشگاه گفت: ما باید ببینیم که دانشگاه‌های ما چقدر برای این ظرفیت آمادگی دارد و به روز است و چقدر به حالت فعال در آمده تا بتواند حضرت مهدی را بشناساند و از مهجوریت خارج کند و چقدر در آماده شدن و آماده کردن افراد و جامعه می‌تواند این قشر فرهیخته و مؤثر در عرصه جامعه نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام محمدنژاد بیان داشت: وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده یک منتظر هست، با وظایفی که بر عهده فردی است که در حضور امام باید وظایف خود را انجام دهد متفاوت است، اما پیش فرض ما آینده پسا کرونا، همچنان آینده انتظار است و با این پیش‌فرض صحبت خود را عرض می‌کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان به نخبگان اشاره فرمودند و وظیفه ایشان در خصوص مهدویت؛ ایشان بعد از اشاره به بعضی وظایف فرمودند «تقویت احساس نیاز» شاید این نیاز به حاکمیت عدل، یک نیاز اجمالی و غیر ضروری باشد؛ این‌ها بایستی احساس نیاز را تبیین کنند؛ رهبر معظم انقلاب در این جهت وظایف نخبگان را تصویر کردند.

وی با اشاره به اینکه علم توانایی اجرای عدالت را ندارد، گفت: جهان امروز هنوز فکر می‌کند که علم دنبال عدالت است، در حالی که یکی از مصادیق بسیار ساخته‌ای که ما در جوامع متمدن و آن‌هایی که در مرز دانش در حرکت هستند می‌بینیم، بد اخلاقی‌های بسیار بزرگی است که حاصل تفکرات غلط و مفهوم‌های تفکری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نخبگان در این زمینه در اولویت هستند گفت: نخبگان تکالیف سنگینی دارند؛ یک بازنگری و مطالعه مجدد صورت گیرد که استفاده از این‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد در حالی که انسان‌ها امیدشان کم شده است و بیشتر به دنبال منجی عدالت‌گستر و حجت برتر معطوف شود می‌تواند نقش داشته باشد.

حجت الاسلام محمدنژاد درباره یأس و نامیدی مردم گفت: جامعه نخبگی باز هم در این زمینه در اولویت است و جامعه معنوی که روپا، در حال حرکت است، می‌داند که نامیدی یعنی ایستایی و توقف، در این زمینه باید نخبگان نقش اکتشافی و تجویزی خود را ایفا کنند و مصادیق بسیار دیگری که دیدیم که چقدر از شبهات که سابقاً در کتاب‌ها تبیین شده بود، مجدداً این شبهات در جامعه گسترش پیدا کردند.

وی افزود: جامعه نخبگان حوزوی و دانشگاهی و بویژه قشر اساتید در عرصه پسا کرونا نقشی بسیار مهم و کلیدی و مؤثر خواهند داشت و بایستی برای ایفای این نقش مؤثر آمادگی لازم را به دست بیاورند و نهادها کمک کنند که این آمادگی بهتر و بیشتر شود و به این جامعه کمک کنیم که مؤثرتر در جهان و جامعه خودمان نقش آفرینی کنند. /836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات