۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۴۷۵۲۶
حجت‌الاسلام کوهی مطرح کرد؛

عصر پساکرونا، به سمت تصویری تکاملی از امام عصر و دینداری

عصر پساکرونا، به سمت تصویری تکاملی از امام عصر و دینداری
استاد حوزه و دانشگاه پدیده کرونا را باعث سرعت بیشتر کلان روندهای موجود دانست و عصر پسا کرونا را در مسیر دستیابی به تصویری تکاملی از امام عصر و دینداری ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام دکتر احمد کوهی استاد حوزه و دانشگاه در نشست علمی «آینده پژوهی مهدویت و پساکرونا» که با همکاری ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و خبرگزاری رسا به صورت ویدئو کنفرانس در حال برگزاری است، ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت، گفت: برای اینکه بفهمیم آینده وضعیت ما چگونه خواهد شد، باید ببینیم که کجای تاریخ قرار داریم و بتوانیم ارتباط بین گذشته، حال و آینده را برقرار کنیم.

وی از تصوری که از امام وجود دارد شروع کرد و گفت: نقش امام را در زندگی خودمان و اینکه اگر تشریف بیاورند چگونه تحول و نقش آفرینی و اتصال به زندگی ما ایجاد می‌کنند را باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: برای مدت طولانی تصوری وجود داشته است که امام عصر یک خانی بزرگتر از دیگر خان‌ها است؛ وقتی ایشان تشریف می‌آورند بقیه تحت حکمرانی ایشان قرار می‌گیرند و حضرت هم مانند حکمرانان دیگر حکمرانی می‌کنند.

کارشناس آینده پژوهی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام تصور متفاوت و جدیدتری را اضافه کردیم، این تصویر به تبعیت از امام و دین داری و دین‌داران بود؛ با شکل گیری انقلاب اسلامی و ایجاد آن مردم تصویر جدیدی از امام را ایجاد کردند که در آن تصویر امام وقتی حاکمیت را تشکیل می‌دهند، حاکمیتی را تشکیل می‌دهند که در آن یک نرم‌افزار اجتماعی در حال ارائه شدن است که حاکمیت همه جانبه است و در آن قدرت وجود دارد و در آن از ابزار علم استفاده می‌کند.

وی ابراز داشت: ما در دوران قبل توجه چندانی به آن نداشتیم که با آمدن حضرت انفجار علمی رخ می‌دهد؛ پنجاه سال یا کمتر است که ما به این توجه می‌کنیم که در حضور حضرت یک انفجار علمی صورت می‌گیرد و جامعه‌ای که رهبری آن را حضرت به عهده می‌گیرند ابزارش علم است و حضرت از این ابزار استفاده می‌کنند، که این تصویر جدیدی از امام است.

حجت الاسلام کوهی این تصویر را یک پله جلوتر از گذشته ارزیابی کرد و گفت: از منفعل به فعال رفتن را هم در اینجا می‌توان در نظر گرفت، هرچند قبلی‌ها منفعل نبودند، بلکه این فعال‌تر از گذشته است؛ انتظار فعالانه از این لحظه یعنی چنین انتظاری و منفعلانه یعنی آن انتظاری که حکمران بزرگی خواهد آمد است.

استاد حوزه و دانشگاه دین‌داری را هم اینگونه ارزیابی کرد و گفت: ما در دینداری فکر می‌کردیم باید به دنبال این برویم که منبری هایی باشیم که به مردم بگوییم چه کنید و چه نکنید، اکنون می‌دانیم که برای ایجاد یک جامعه و تمدن باید ساختارهای اجتماعی خاصی را ایجاد و تشکیل دهیم؛ این‌ها در ید قادره حضرت هست و سیر تحول تاریخی به دست امام صورت می‌گیرد.

وی آمدن کرونا را باعث سرعت بیشتر کلان روندهای موجود دانست و گفت: ما به دنبال پاردایمی بودیم که تصویر خودمان را تکامل دهیم، اینجا کرونا یک کاتالیزور است که آن را سریع می‌کند؛ اگر تصور ما زیست قدرت و سیاستی بود، الان بویژه بعد از کرونا یک تلقی پیدا می‌کنیم که در این تصویر، تصوری که ما از امام داریم این است که امامی است که می‌تواند خدمتگزاری به عموم مردم داشته باشد

کارشناس آینده پژوهی ادامه داد: البته این تصور فارغ از روایات و سیره مردمی نیست و ما به آن توجه نداشته‌ایم و الان می‌توانیم تصور کنیم که امام عصر کسی است که خودش در خدمت مردم قرار می‌گیرد، نه بالا نشین حاکمیت و منبر نیست، بلکه امام شخصیتی است که می‌تواند در کنار مردم و همراه مردم باشد و علاوه بر اینکه مردم را درک می‌کند در یک رابطه خدمتگزاری باشد، هرچند علم هم هست و در اختیار قرار می‌گیرد.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: آن چیزی که به دیگران داده نشده حکومت بر قلب‌ها است؛ این حاکم که ساختار ساز باشد و از ساختارهایی که می‌تواند ظلم و نابرابری را ایجاد کند، در کنار آن‌ها ساختارشکن هم هست، تصور ما برای این مدت متوالی، این است که امام صرفاً کسی است که حفظ می‌کند و نگه می‌دارد، یعنی محافظه کار است، نمی‌توانیم ایشان را حمله کننده و بر هم زدن جزئیات زندگی بدانیم؛ این است که موقع ایجاد و بازپروری تصویری باشیم که امام می‌تواند ایجاد کننده و باز تولید کننده باشد.

وی ظرفیت درک و فهم و وظیفه امام را دارای قابلیت تکامل دانست و تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب همانطور که در کرونا خوش درخشیدیم در پسا کرونا هم خوش خواهیم درخشید، اگر ما تصویر را اصلاح نکنیم، حضرت خودشان این تصویر را خواهند ساخت. /836/ج

محمود لطیف
ارسال نظرات