۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۴۸۰۵۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مسجد کانون اصلی و مهد جهاد اکبر در جامعه دینی است

مسجد کانون اصلی و مهد جهاد اکبر در جامعه دینی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: یکی از اصلی‌ترین فلسفه‌های وجودی خانه‌های خدا، بُعد تربیت انسان و تزکیه نفس او است و مسجد درواقع کانون و مهد جهاد اکبر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست برنامه‌ریزی ماه رمضان، با گرامیداشت دهه آخر شعبان المعظم، دهه تکریم و تعظیم مساجد، اظهار کرد: حرکت مسجدپایه، اساس حرکت قرارگاه‌های امامان جماعات است.

وی افزود: اساس حرکت قرارگاه‌های امامت جماعات، حرکت مسجدپایه است و ریشه همه اقدامات فرهنگی ائمه جماعات به مسجد برمی‌گردد و اتفاق اصلی فرهنگی در مسجد و در متن محله است که می‌افتد و همه این سازمان‌دهی‌ها در قرارگاه‌های ملی، استانی و شهرستانی باید به رونق و شکوفایی خانه‌های خدا ختم شود.

حجت‌الاسلام خادمی در ادامه با تبیین جایگاه‌شناسی مسجد در نسبت با گام دوم انقلاب، اضافه کرد: طبق سند ارزشمند بیانیه گام دوم، ایران اسلامی وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. از این منظر شناخت جایگاه مسجد در نسبت با سه مأموریت خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برای فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی مساجد بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به جایگاه مسجد در نسبت با مرحلهٔ خودسازی، اظهار کرد: نقش مساجد در تعالی انسان و جوامع انسانی از هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست؛ چراکه مسجد مهم‌ترین مرکز و کانون عبادت و نیایش به ویژه نماز است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: به بیان قرآن کریم نماز چهار اثر مهم در فرد و جامعه دارد: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ» یا مصونیت‌بخشی از انحراف، «وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَ زُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ» یا طهارت‌بخشی، «إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا إِلَّا الْمُصَلِّینَ» یا اعتدال‌بخشی فکری و عملی و «َقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکرِی» و «أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یا آرامش‌بخشی روحی و روانی.

وی تصریح کرد: با توجه به این کارکردهای مهم و اساسی باید گفت یکی از اصلی‌ترین فلسفه‌های وجودی خانه‌های خدا، بُعد تربیت انسان و تزکیه نفس او است و مسجد درواقع کانون و مهد جهاد اکبر است.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: شاید این روایت نبوی (ص) فقط ناظر به جهاد اصغر نباشد و اشاره‌ای هم به بُعد جهاد با نفس داشته باشد که می‌فرماید: «جُلُوسُ الْمُؤْمِنِ فِی الْمَسْجِدِ رِبَاطُه» و تأکید می‌کند نشستن مؤمن در مسجد، به مثابه آمادگی مداوم او برای نبرد با دشمن است؛ ازاین‌رو باید با درک جایگاه و نقش عظیم مساجد تلاش کنیم حداکثر استفاده معنوی را از این اماکن مقدس ببریم./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
مقام معظم رهبری در مورد کرونا خواستار تدبیر این تهدید به فرصت شدن لطفا این رویکرد را در مدیریت جامعه توضیح دهید؟
0
0