۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۴۸۰۶۱
مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای بجنورد:

رونق مساجد به‌منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است

رونق مساجد به‌منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است
مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای گفت: مساجد مراکزی هستند که آبادانی و رونق آنها به‌منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است و ضعف‌های آن، نشانه ضعف جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت دهه تکریم مساجد، با اشاره به نقش و جایگاه ویژه مساجد در نظام اسلامی، اظهار کرد: در این زمینه فرمایش شاخصی از رهبر معظم انقلاب که به مثابه راهبردی اساسی است را باید مدنظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: اگر مسجد کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسؤولان برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: جایگاه مسجد در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب بسیار متفاوت‌تر از نگاه بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به‌طور خلاصه نگاه ایشان به مساجد، از جنس نگاه تمدنی است، خاطرنشان کرد: اگر پیام‌های ایشان به اجلاس‌های سراسری نماز را بازخوانی کنیم به‌خوبی به این نگاه تمدن‌محور پی‌ می‌بریم.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: به‌عنوان نمونه ایشان تأکید دارد هویت مسجد، زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام، اجتماعی‌ترین نهاد دینی، مرکزِ مردم‌نهاد الهی، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند اضلاع مثلث انسان، اجتماع و وحی است، لذا از این منظر مسجد، معجزه دوم پیامبر اعظم (ص) به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: مسجد، متنوع‌ترین نقش و کارکرد را در بین نهادهای اجتماعی دارد و در فرهنگ دینی برای مسجد تراز اسلامی، ۱۰ کلان کارکرد قابل ترسیم است که همان کارکردهای مسجد در صدر اسلام است.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: آثار و برکات مسجد پیامبر اعظم (ص) در قالب کارکردهایی از قبیل عبادی، علمی – آموزشی، فرهنگی – تربیتی، تبلیغی و بصیرت بخشی، مدیریتی، سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی و مبارزاتی و نظامی بوده است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد افزود: به خاطر همین کلان‌کارکردها است که رهبر انقلاب راهبرد کیفیت شایسته‌یابی مساجد را ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد: بر این اساس می‌توان گفت درمجموع، مساجد مراکزی هستند که آبادانی و رونق آنها به‌منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است و ضعف‌های آن، نشانه ضعف جامعه اسلامی است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات