۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۴۸۱۰۵

کارنامه قبولی دانش‌بنیان‌ها

کارنامه قبولی دانش‌بنیان‌ها
در این گزارش قصد داریم عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را طی دوماه گذشته (از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون) در سراسر کشور مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، این روزها متخصصان زیست‌بوم علم‌وفناوری کشور نه‌تنها در پایتخت، بلکه در تمام استان‌های کشور می‌کوشند گام مثبتی در مسیر مقابله با کرونا و ریشه‌کن کردن این ویروس بردارند. حدود دوماه از ورود کرونا به ایران می‌گذرد و در طول این مدت، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران این حوزه به‌رغم وجود محدودیت‌هایی که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دارند، پابه‌پای کادر درمانی کشور، اقلام و کالاهای بهداشتی و درمانی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تامین می‌کنند. افزایش تولید، تغییر خطوط تولید، ساخت تخصصی‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی و دستیابی به تکنولوژی ساخت دستگاه‌هایی که تا پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد، بخشی از تلاش فعالان زیست‌بوم فناوری کشور در این روزهاست. آنچه مسلم است، این تلاش‌ها تا زمان از بین رفتن کامل ویروس کرونا در کشور تداوم خواهد داشت، اما طبیعتا تداوم این روند نیاز به حمایت دوچندان از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. در این گزارش قصد داریم عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را طی دوماه گذشته (از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون) در سراسر کشور مورد بررسی قرار دهیم. بدیهی است موفقیت‌های حاصل‌شده در جبهه مبارزه با کرونا، منحصر به استان تهران نیست، بلکه تلاش تمامی متخصصان این حوزه در سایر استان‌ها نیز یاری‌گر کادر درمانی کشور بوده است.

پارک‌های علم‌وفناوری؛ پیشرو در مبارزه با کرونا

شرکت‌های دانش‌بنیان عموما یا به‌صورت مجزا یا با استقرار در پارک‌های علم‌وفناوری فعالیت می‌کنند. پارک‌های علم‌وفناوری در سراسر جهان وجود دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان با توسعه فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌محور در این پارک‌ها استقرار می‌یابند. در حال حاضر 45 پارک علم‌وفناوری در سراسر کشور وجود دارد که حدود هزار شرکت دانش‌بنیان در آنها فعالیت می‌کنند. اگر نگاهی به مجموعه فعالیت فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان بیندازیم این نتیجه به دست می‌آید که عمده دستاوردهای آنها در پارک‌های علم‌وفناوری محقق می‌شود. به‌طور مثال چندی پیش شرکتی که در حوزه تولید دستگاه‌های ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) موفق به تولید 30 دستگاه ونتیلاتور شد، عضو پارک علم‌وفناوری استان خراسان‌رضوی بود. ذکر این نکته ضروری است که اگرچه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری در همه استان‌های کشور وجود دارند، اما تنها تعدادی از این شرکت‌ها -که در حوزه‌های مرتبط با تجهیزات و ملزومات پزشکی و درمانی فعالیت می‌کنند- طی این مدت تولیدات خود را برای مقابله با کرونا به کادر درمانی کشور ارائه کرده‌اند.

دانش‌بنیان‌های اردبیل و تولید 15 هزار ماسک

فعالان زیست‌بوم فناوری در استان اردبیل از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، دستاوردهای قابل‌توجهی را برای مقابله با این ویروس داشته‌اند. در اوایل فروردین‌ متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری اردبیل توانستند نوعی ماسک حرارتی تولید کنند. این دستگاه دمای ریه را که در حالت طبیعی 33 درجه است تا ۳۷ درجه افزایش می‌دهد و محیط ریه را برای ویروس ناامن و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند. به‌گفته رئیس پارک علم‌وفناوری اردبیل این ماسک تا پایان فروردین به تولید انبوه می‌رسد.

دو شرکت دانش‌بنیان دیگر مستقر در پارک علم‌وفناوری اردبیل نیز موفق به تولید روزانه ۱۵هزار عدد ماسک «95N» با تکنولوژی اولتراسونیک (امواج فراصوت) شده‌اند. این تکنولوژی همان تکنولوژی استفاده‌شده در تولید دستگاه‌های بخور سرد و گرم است. این دوشرکت دانش‌محور اعلام کرده‌اند درحال ایجاد زیرساخت‌هایی برای افزایش دوبرابری تولید ماسک با تکنولوژی اولتراسونیک هستند.

علاوه‌بر موارد مذکور، یک شرکت دانش‌بنیان دیگر در پارک علم‌وفناوری اردبیل، توانسته است نوعی لباس ایزوله مخصوص کادر درمان طراحی و تولید کند. این لباس قابلیت‌ ایزوله کامل‌تر و دقیق‌تر از ماسک‌های معمولی «95N» و ضدعفونی و تعویض فیلتر را دارد.

 تولید 40هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده در گلستان

4شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری استان گلستان از ابتدای شیوع کرونا در کشور توانسته‌اند در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده دستاوردهای قابل‌توجهی داشته باشند. طبق آمار ارائه‌شده از سوی این مجموعه، در حال حاضر روزانه 40هزارلیتر انواع محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای تامین نیاز کادر درمانی گلستان توسط 4 شرکت تولید می‌شود. به گفته فعالان این شرکت‌ها در صورت تامین مواد اولیه به‌خصوص الکل مورد نیاز این واحدهای فناور و همچنین کسب مجوزهای لازم توسط شرکت‌های دیگر، ظرفیت تولید واحدهای فناور در پارک علم‌وفناوری گلستان چندین برابر خواهد شد.

با توجه به اینکه ماسک «95N» از ملزومات ضروری کادر درمانی این استان است، فضایی در پارک علم‌وفناوری گلستان به تولید این‌ ماسک‌ها اختصاص یافته و پیش‌بینی شده است که تا ماه آینده خط تولید ماسک «95N» در محل پارک علم‌وفناوری گلستان راه‌اندازی شود. یکی دیگر از فناوران مستقر در این پارک علم‌وفناوری توانسته است اولین سامانه مدیریت و توزیع اقلام مرتبط با کرونا را در کشور طراحی و راه‌اندازی کند. این سامانه برای مراکز توزیع مورد تایید ستاد مدیریت و برنامه‌‌ریزی کروناویروس استان‌‌ها اعم از داروخانه‌‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت طراحی و اجرا شده است. این سامانه در دو فاز اجرا می‌شود؛ فاز اول فروش و تحویل اقلام مورد نیاز به کادر سلامت اعم از پزشکان، پرستاران، کادر درمان و همچنین بیماران مبتلا و گروه‌های پرخطر و فاز دوم تحت پوشش قرار دادن همه افراد سالم. علاوه بر این مراجعان به مراکز توزیع در این سامانه می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را سفارش دهند.

تولید الکل به‌جای نوشابه در کرمان

فناوران یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری کرمان نیز با هدف مقابله با شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا با تغییر کاربری یک واحد تولیدی خود، اقدام به تولید الکل کرده‌اند. تا پیش از ورود کرونا به ایران، خط تولید این شرکت دانش‌بنیان به تولید نوشیدنی گازدار از خرما اختصاص داشت و قرار بود در پایان فرودین فعالیت خط تولید این نوع از نوشابه گازدار آغاز شود. محققان این شرکت می‌گویند با توجه به اینکه این محصول یک نوشیدنی تخمیری است، لذا تجهیزات موجود در خط تولید این شرکت، عملیات تخمیر را انجام می‌دهند و 90 درصد دستگاه‌ها قابلیت تولید الکل را دارند. از این رو در حال حاضر خط تولید این نوشابه گازدار به تولید الکل اختصاص داده شده و الکل تولیدشده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان قرار خواهد گرفت. طبق آمارهای به‌دست‌آمده این واحد تولیدی روزانه 3 تا 5 هزار لیتر الکل تولید می‌کند که البته ظرفیت افزایش این میزان نیز وجود دارد.

تونل ضدعفونی‌کننده  دستاورد دانش‌بنیان‌های البرز

شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان البرز نیز در شرایط کرونایی حال حاضر کشور، توانسته‌اند با افزایش تولیدات خود و دستیابی به دستاوردهای جدید، بخشی از نیاز کادر درمانی کشور را تامین کنند. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز در فروردین‌ماه امسال تولید انبوه تونل‌های ضدکرونایی در سه مدل برای مصارف مجتمع‌‌های مسکونی، ادارات و کارخانه‌ها را آغاز کرد. این تونل‌های ضدعفونی‌کننده که تا پیش از شیوع کرونا در ایران به بازار کشورهای اروپایی ازجمله آلمان و فرانسه نیز صادر می‌شد، اکنون و به دلیل نیاز مبرم کشور به این دستگاه، تماما در اختیار بازار کشور قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، محدودیتی در تولید تونل‌های ضدعفونی‌کننده کرونا وجود ندارد و با توجه به تقاضای زیادی که برای خرید این دستگاه وجود دارد، تولید این تونل‌ها تا زمان پایان کرونا در کشور ادامه خواهد داشت. تونل‌های ضدعفونی‌کننده عموما به دو صورت «داخل ساختمان» و «خارج از ساختمان» تولید می‌شوند. در این تونل‌ها به وسیله نازل‌‌های مه‌پاشی سه مرحله استریلیزاسیون انجام می‌شود.

یکی‌دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز نیز که تا پیش از شیوع کرونا در زمینه تولید انواع تجهیزات پزشکی، تجهیزات و کیف‌های امداد و نجات و کمک‌های اولیه فعالیت می‌کرد، درحال حاضر تولید ماسک و وسایل موردنیاز مردم برای مقابله با کرونا را در اولویت قرار داده و روزانه هشت‌هزار ماسک فیلتردار تولید می‌کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان استان البرز که این روزها همپای دیگر شرکت‌ها محصولات پزشکی و درمانی تولید می‌کنند، با راه‌اندازی خط تولید محلول ضدعفونی‌کننده فاقد اتانول بخشی از بار تولید مواد ضدعفونی‌کننده را به دوش می‌کشند. یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان روزانه ۱۵هزار لیتر محلول ضدعفونی فاقد اتانول تولید می‌کند که محلول تولیدی بوی الکل نمی‌دهد و همچنین دارای ماندگاری بیشتری است.

همچنین طی یکی، دو روز گذشته از خط تولید یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه تولید کیت‌های سرولوژی تشخیص کرونا فعالیت می‌کند، رونمایی شد که با احتساب پنج شرکت که تا پیش از این در زمینه تولید کیت فعالیت می‌کردند، اکنون 6 شرکت دانش‌بنیان در حال تولید کیت‌های تشخیص کرونا در کشور هستند.

تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده با فناوری اُزون در قزوین

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی که در پارک علم و فناوری استان قزوین مستقر است به دنبال شیوع کرونا در کشور موفق شد دستگاه ضدعفونی‌کننده با فناوری اُزون را طراحی و تولید کند. تا پیش از شیوع کرونا در ایران دستگاه‌های مولد ازون قیمت بسیار بالایی داشتند و به همین دلیل تقاضا برای این دستگاه چندان زیاد نبود و مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از ضدعفونی‌کننده با پایه مواد شیمیایی داشتند. این درحالی است که اگر دستگاه ضدعفونی‌کننده با فناوری اوزن با قیمت مناسب عرضه می‌شد بی‌تردید تمایل به استفاده از این دستگاه بیش از محلول‌های شیمیایی بود.

 قابلیت ضدعفونی‌کنندگی این دستگاه منحصر به دست و سطوح نیست بلکه با اتاقک گاز اُزون می‌‌توان اسکناس‌ها، کیف پول، اسناد و مدارک، گوشی همراه، دستکش‌ها، کارت‌های بانکی، البسه و تجهیزات بیمارستانی و ظروف غذا را نیز با بالاترین ضریب و حداکثر سرعت و بدون آسیب دیدن این لوازم از رطوبت محلول‌های مایع شیمیایی دیگر گندزدایی کرد. علاوه بر این محصول با ارزش، شرکت‌های دانش‌بنیان استان قزوین طی مدت اخیر موفق به راه‌اندازی خط تولید چهار محلول مختلف ضدعفونی‌کننده شامل دو محصول الکلی و دو محصول غیرالکلی و ماسک بهداشتی ساده سه لایه شده‌اند.

تولید 300 استند دیجیتال لیزری تشخیص تب در مرکزی

یکی‌دیگر از دستاوردهای دانش‌بنیان در کشور تولید استند دیجیتال لیزری تشخیص تب است که در مدت اخیر و به دست فناوران پارک علم و فناوری استان مرکزی طراحی و ساخته شده است. این دستگاه که قابلیت نصب و استفاده در تمامی اماکن عمومی ازجمله بانک‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و... را دارد بدون نیاز به اپراتور، می‌تواند دمای بدن افراد را به صورت غیرتماسی تشخیص دهد. میزان دقت این دستگاه بسیار بالاست و در صورتی که دمای بدن فرد اندکی از حد نرمال بالاتر باشد، روی نمایشگر دستگاه، به صورت دیداری و شنیداری هشدار می‌دهد. در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان 300 دستگاه دیجیتالی لیزری تشخیص تب را در هفته تولید و به مراکز متقاضی عرضه می‌کند.

محلول‌پاش هوشمندساخته دست فناوران مازندران

استان مازندران در روزهای نخستین ورود کرونا به ایران جزء استان‌هایی با بیشترین آمار مبتلا به این ویروس بود که محققان و متخصصان زیست‌بوم این استان را بر آن داشت تا با تولید پهپاد محلول‌پاش در کنار سایر تجهیزات قابل‌استفاده برای مهار کرونا، گامی در این راستا بردارند. این پهپاد محلول‌پاش از نوع هشت‌موتوره یا به اصطلاحی دیگر یک اوکتاکوپتر (دستگاهی شبیه هلی‌شات) است. ازجمله مزیت‌های این پهپاد، سرعت بالای محلول‌پاشی (تقریبا ۴۰ برابر روش نیروی انسانی و ماشین‌ها)، تنظیم خودکار شدت پاشش، تنظیم ارتفاع پاشش بر مبنای سرعت باد افقی، با قابلیت اسکن خودکار منطقه و محیط به‌صورت کاملا هوشمند، محلول‌پاشی هر هکتار در ۱۰ دقیقه بالغ بر ۵۰ هکتار در یک روز، ارتفاع پروازی بالای ۱۲۰ متر و با برد دو تا پنج کیلومتری، قابلیت محلول‌پاشی به‌صورت ۲۴ ساعته، پاشش همزمان و یکنواخت روی سطوح و دارای حالت محلول‌پاشی از پهلو و بالا به پایین است.

از دیگر دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران تولید ماده ضدعفونی‌کننده دست و سطوح با پایه گیاهی است که به‌ دلیل فرمولاسیون آن دست‌ها پس از استفاده خشک نمی‌‌شوند. از دیگر محصولات تولید شده محلول ضدعفونی‌کننده میوه و سبزیجات با پایه گیاهی‌ است، این محصول یک ضدقارچ و ضدباکتری با پایه گیاهی متشکل از عصاره‌های گیاهی است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود.

همچنین یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مازندران تولیدات خود در زمینه دستگاه ضدعفونی و استریل اتاق عمل را افزایش داده است، این دستگاه قابلیت استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشکی، ضدعفونی ملحفه و البسه بیماران و… کاهش بیماری‌ها و حذف مواد شیمیایی، کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا نظیر قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را دارد.

ساخت دستگاه تولید ماسک «95N»

خط تولید یک محصول طبیعتا ظرفیت تولید تعداد مشخصی از یک وسیله را دارد بنابراین برای افزایش میزان تولیدات موردنیاز کادر درمانی، باید دستگاه‌های مورد نیاز تولید این اقلام نیز وجود داشته باشد. پژوهشگران پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در پی انتشار ویروس کرونا و نیاز کشور به ماسک‌های فیلتردار، ساخت دستگاه‌های تولید این نوع ماسک را آغاز کردند. این دستگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی آلتراسونیک دوخت، برش و جوش قسمت‌های مختلف ماسک‌های فیلتردار مدل «95N» را انجام می‌دهند. تولید مواد ضد‌عفونی‌کننده انفرادی براساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت نیز از دیگر دستاوردهای فناوران پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در مقابله با کروناویروس است.

تولید ماسک‌های نانو فیلتردر پارک علم و فناوری کرمانشاه

با توجه به افزایش تقاضای ماسک در بازار در پی بروز ویروس کرونا، یک واحد دانش‌‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز کار تولید ماسک‌های نانوفیلتر را آغاز کرد. این شرکت دانش‌‌بنیان با دستگاهی به نام «الکتروریسی» اقدام به تولید الیافی در مقیاس نانو و میکرو می‌کند که این الیاف کاربردهای متفاوتی دارد؛ بخشی از کاربرد آن در حوزه پزشکی و در تهیه انواع ماسک ازجمله ماسک‌‌های پزشکی سه‌لایه (جراحی)، N95، N99، R95، R99، P95 و P99 است. این ماسک‌‌ها برحسب میزان ذراتی که فیلتر می‌‌کنند، طبقه‌‌بندی می‌شوند که طبق گفته مدیرعامل این شرکت ماسک‌های سری P قوی‌ترین آنها هستند. طبق برآوردهای انجام‌شده، این شرکت خط تولید خود را به تولید روزانه دو هزار ماسک افزایش داده است.

فعالیت 20 شرکت دانش‌بنیان در پارک پردیس

 اما در استان تهران نیز 20 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس تولیدات خود را برای مقابله با کرونا به جامعه هدف ارائه می‌دهند. تولیدات این شرکت‌ها در حوزه‌‌های مختلفی مانند پیشگیری، تشخیص و درمان کاربرد دارد. در این راستا یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی مانند تقویت‌کننده‌‌های سیستم ایمنی بدن تولید می‌کند.

یک واحد فناور دیگر در این پارک ضدعفونی‌کننده دست و پوست بدون نیاز به شست‌وشو با آب تولید می‌کند. همچنین دو شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در یک همکاری مشترک گیت ضدعفونی‌کننده تولید می‌کنند. این گیت‌ها همانند تونل‌های ضدعفونی‌کننده، دستگاهی برای ضدعفونی کردن لباس کادر درمانی و افراد شاغل در بخش اداری و پرسنل در بخش‌های غیرآلوده که ملزم به رفت و آمد در بخش‌های بستری هستند، است.

دو شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در حال تحقیق روی تولید کیت تشخیص کرونا هستند و تولید ماشین بیهوشی برای مراقبت از بیماران در آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و مهندسی پزشکی است./1360/

ارسال نظرات