۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۴۸۵۶۷
«نئوم»؛

پروژه اقتصادی بن‌سلمان که با ریختن خون مردم پیش می‌رود

پروژه اقتصادی بن‌سلمان که با ریختن خون مردم پیش می‌رود
طرح اقتصادی بن سلمان از کوچ اجباری به قتل سکنه محلی رسید.

به گزارش خبرگزاري رسا، در راستای طرح رؤیاپردازانه ولیعهد سعودی موسوم به «نئوم»، نیرو‌های امنیتی آل سعود، با حمله به چند روستا که در منطقه این طرح واقع شده، ساکنان محلی را اخراج می‌کنند و به تازگی یکی از آنان را به ضرب گلوله، از پای درآورده اند. فعالان شبکه‌های اجتماعی، تصاویری را از عملیات «کوچ اجباری» افراد قبیله «الحویطات» در عربستان سعودی منتشر کردند.

«عبدالرحیم أحمد محمود الحویطی» شهروند سعودی نیز که از قبله الحویطات است «برای حفظ منزل خود و خارج نشدن از آن به علت اجرای پروژه نئوم، جان خود را از دست داد». به تازگی مسئولان عربستان سعودی برای اجرای طرح رؤیاپردازانه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور موسوم به اَبرشهر «نئوم»، دست به اخراج سکنه‌ای زده‌اند که در منطقه پروژه، سکونت دارند. کشته شدن این شخص، جنجال بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. «سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه و از مخالفان رژیم آل سعود مقیم خارج از عربستان از الحویطی با عنوان «شهید» یاد کرد. الغامدی تأکید کرد که «نیرو‌های دولتی، [سعودی]روستای الخریبه و صاحبخانه‌ای را که حاضر نبود خانه خود را تحویل دهد، محاصره کردند... و وی را کشتند... [مسئولان سعودی]بیانیه‌ای منتشر و وی را متهم خواهند کرد و جنایتکار جلوه خواهند داد».

پروژه خونین «نئوم»

این در حالی است که در توئیتر هشتگ‌هایی مانند «#استشهاد_عبدالرحیم_الحویطی»، «#الحویطات_ضد_ترحیل_نئوم» و «#شهید_الأرض_الحویطی» [در حوزه عربستان سعودی]ترند شده است. بن سلمان اواسط سال ۹۶ از آغاز طرح «رؤیاپردازانه» نئوم یا ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داد.

ارزش این شهر نیم تریلیون دلار است که شامل بخش‌هایی از اردن و مصر نیز می‌شود. شهر قرار است در مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی احداث شود. البته کارشناسان نزدیک به ولیعهد سعودی تأکید دارند که مرحله نخست این طرح در سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد. در پی اعلام رسمی طرح ساخت شهری مدرن در شمال غربی عربستان سعودی از سوی بن سلمان، مشخص شده تعداد زیادی از کمپانی‌های اسرائیلی در مذاکرات برای شرکت در این طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری حاضر هستند.

از جمله ویژگی‌های پروژه نئوم که ریاض اعلام کرده، اشراف آن بر ساحل دریای سرخ است که شریان اقتصادی مهمی به شمار می‌رود و ۱۰ درصد از مسیر عبور و مرور تجارت جهانی از آن می‌گذرد. این منطقه، قاره‌های آسیا، اروپا و آسیا را به هم پیوند می‌دهد؛ به گونه‌ای که ۷۰ درصد از ساکنان جهان می‌توانند خود را در نهایت ظرف ۸ ساعت به آن برسانند. پروژه نئوم مشتمل بر همکاری مصر و اردن با عربستان سعودی خواهد بود و اولین منطقه خصوصی است که میان این سه کشور امتداد دارد./1360/

منبع: خراسان

ارسال نظرات